Mercedes 300 TDT: Nei, dette er ikke akkurat noen gammel taxi
Første hint får du hvis du hører den på tomgang...

Å bygge om biler for å skremme fanden på flatmark, eventuelt også en og annen medtrafikant, har alltid vært populært. Å gjøre det slik at det ikke synes er en litt mer utfordrende øvelse – og det appellerer først og fremst til litt mer modne entusiaster.
Her er et eksempel som ser ut til å være svært vellykket.
Les også: Jaguar XF Sportbrake får skryt i de første testene
Skinnet kan bedra – og gjør det
Bilen er en tilsynelatende svært strøken Mercedes type s123, altså stasjonsvognutgaven av den gamle hederskronte ”taxi-Mercedesen”. Og en gul, over 30 år gammel slik bil forventes ikke å være annet enn et hyggelig og ganske sedat innslag i trafikkbildet.

Men det kan denne meget vel vise seg å være. Ypper du til bråk, kan det hende du får se den gule bakluken med det glinsende 300 TD-emblemet dra fra deg før du rekker å si ”V8”.
Det er nemlig nøkkelordet for det som kunne vært en originalbil med litt oppjålede og moderne hjul, men som i stedet er et ganske omfattende prosjekt.
Din for 110.000 kroner - i USA
Bilen er til salgs i Orlando, Florida, og legger du 18.900 dollar på bordet, eller drøyt 110.000 kroner, har du fått deg en temmelig unik bil.
Se eBay-annonsen her:

Om du får den registrert i Norge er et helt annet spørsmål. For dette er ikke engang i nærheten av originalt. Her snakker vi ”Chevy power”...
Les også: Cadillacs nye BMW-killer har 420 hk - i standardversjon
AMG-versjon med Mercedes-åtter
En gang i tiden kunne man kjøpe slike biler som hadde fått innmontert Mercedes-Benz sin egen 5 liters V8 sammen med diverse andre modifiseringer i Tyskland – husker vi ikke helt feil var det et av tilbudene fra den da frittstående Mercedes-tuneren AMG.

Hvor mange slike som ble produsert har vi ingen opplysninger om, men det var nok relativt begrenset. Noen skal ifølge rykter på tidlig 80-tall også ha kommet til Norge, takket være våre også da ganske hyggelige avgiftsregler for varebiler, men vi har aldri sett noen ”originale” – kun biler som er ombygd til ”AMG 500 TE” i ettertid.
På disse bilene var det også standard med full AMG-styling, Recaro-interiør og diverse annet, som gjorde at de syntes ganske bra i trafikken.
Akkurat passe anonym
Akkurat i så måte vil vi nesten tro at bilen på disse bildene er morsommere – for her er det svært lite som kan avsløre at vi ikke står overfor en helt vanlig 300 TDT med amerikanske støtfangere og spesifikasjoner.

Det er nok også meningen. For tror du at du har med en 300 TDT å gjøre, vil du kunne få deg en solid overraskelse her: Under Mercedesens panser sitter nemlig en stroket Chevrolet 350-V8 på 383 kubikktommers volum, altså 6,2 liter, kjøpt ny som ”crate engine” rett fra GMs delelager, og koblet til en firetrinns automatkasse med overdrive – også den med Chevrolet-logo i støpegodset.
Les også: Mondeo ST 220 - når vi snakker om anonym stasjonsvogn
Motoren skal gi ca. 400 hester, noe som bør gi den gamle sliteren ”helt greie” prestasjoner. Bilen skal for øvrig være en totalt rustfri bil som har levd sitt 31-årige liv i tørre Arizona, og som har sin originallakk i behold.
Har originallakken i behold
Jobben er ifølge annonseteksten utført av en custom-bygger som har eid bilen i over 20 år, og brukt den som sin private bil. Først hadde den en L-82-motor fra en Corvette mellom forskjermene, før det ble investert i en flunkende ny motor i kasse fra GM for fem år siden, og konverteringen loves å holde høy klasse.

Vi vet det finnes tilsvarende biler i Norge som er blitt godkjent etter seriøse ombygginger med original Mercedes-V8, etter mønster av de gamle AMG-utgavene.
Den som har kjøpt slike deler vet at det ikke er i nærheten av å være gratis, og vi tipper mange ville satt pris på om det var like enkelt å få godkjent prosjekter med deler fra andre produsenter her som det er i USA. For selv om det også på denne bilen er brukt mye nye deler, er det gjerne en betydelig forskjell på kostnaden for en amerikansk V8 og en tysk – for ikke å snakke om alt det andre man trenger av smått og stort.