Treratt fra Nardi og krommede aluminiumsfelger av nyere dato ser ut til å være de eneste avvikene fra originalstand på denne gamle Mercedesen. Det er ikke helt riktig... (Foto: eBay)
Treratt fra Nardi og krommede aluminiumsfelger av nyere dato ser ut til å være de eneste avvikene fra originalstand på denne gamle Mercedesen. Det er ikke helt riktig... (Foto: eBay)

Mercedes 300 TDT: Nei, dette er ikke akkurat noen gammel taxi

Første hint får du hvis du hører den på tomgang...

Å bygge om biler for å skremme fanden på flatmark, eventuelt også en og annen medtrafikant, har alltid vært populært. Å gjøre det slik at det ikke synes er en litt mer utfordrende øvelse – og det appellerer først og fremst til litt mer modne entusiaster.

Her er et eksempel som ser ut til å være svært vellykket.

Les også: Jaguar XF Sportbrake får skryt i de første testene

Skinnet kan bedra – og gjør det

Bilen er en tilsynelatende svært strøken Mercedes type s123, altså stasjonsvognutgaven av den gamle hederskronte ”taxi-Mercedesen”. Og en gul, over 30 år gammel slik bil forventes ikke å være annet enn et hyggelig og ganske sedat innslag i trafikkbildet.

300 TD Turbo Diesel. En gang en svært populær og svært vanlig
  bilmodell også i Norge. Men denne er ikke vanlig på noen måte lenger,
  selv om originallakken fremdeles skal være på plass. (Foto: eBay)
300 TD Turbo Diesel. En gang en svært populær og svært vanlig bilmodell også i Norge. Men denne er ikke vanlig på noen måte lenger, selv om originallakken fremdeles skal være på plass. (Foto: eBay)

Men det kan denne meget vel vise seg å være. Ypper du til bråk, kan det hende du får se den gule bakluken med det glinsende 300 TD-emblemet dra fra deg før du rekker å si ”V8”.

Det er nemlig nøkkelordet for det som kunne vært en originalbil med litt oppjålede og moderne hjul, men som i stedet er et ganske omfattende prosjekt.

Din for 110.000 kroner - i USA

Bilen er til salgs i Orlando, Florida, og legger du 18.900 dollar på bordet, eller drøyt 110.000 kroner, har du fått deg en temmelig unik bil.

Se eBay-annonsen her:

Chevrolet-motoren ser ut som den alltid skulle ha sittet der,
  og arbeidet loves da også å være gjort på en svært gjennomført måte.
  Effekten skal være på rundt 400 hester. (Foto: eBay)
Chevrolet-motoren ser ut som den alltid skulle ha sittet der, og arbeidet loves da også å være gjort på en svært gjennomført måte. Effekten skal være på rundt 400 hester. (Foto: eBay)

Om du får den registrert i Norge er et helt annet spørsmål. For dette er ikke engang i nærheten av originalt. Her snakker vi ”Chevy power”...

Les også: Cadillacs nye BMW-killer har 420 hk - i standardversjon

AMG-versjon med Mercedes-åtter

En gang i tiden kunne man kjøpe slike biler som hadde fått innmontert Mercedes-Benz sin egen 5 liters V8 sammen med diverse andre modifiseringer i Tyskland – husker vi ikke helt feil var det et av tilbudene fra den da frittstående Mercedes-tuneren AMG.

Tilstanden på bilen er helt uavhengig av ombyggingen imponerende
  i seg selv. Intet skal være rørt på bilen, som i hele sitt liv har levd
  i tørre og varme Arizona. Både lakken, skinninteriøret og treverket i
  dashboardet og det ettermonterte Nardi-rattet ser strøkent ut. (Foto:
  eBay)
Tilstanden på bilen er helt uavhengig av ombyggingen imponerende i seg selv. Intet skal være rørt på bilen, som i hele sitt liv har levd i tørre og varme Arizona. Både lakken, skinninteriøret og treverket i dashboardet og det ettermonterte Nardi-rattet ser strøkent ut. (Foto: eBay)

Hvor mange slike som ble produsert har vi ingen opplysninger om, men det var nok relativt begrenset. Noen skal ifølge rykter på tidlig 80-tall også ha kommet til Norge, takket være våre også da ganske hyggelige avgiftsregler for varebiler, men vi har aldri sett noen ”originale” – kun biler som er ombygd til ”AMG 500 TE” i ettertid.

Del med Facebook-vennene dine!

På disse bilene var det også standard med full AMG-styling, Recaro-interiør og diverse annet, som gjorde at de syntes ganske bra i trafikken.

Akkurat passe anonym

Akkurat i så måte vil vi nesten tro at bilen på disse bildene er morsommere – for her er det svært lite som kan avsløre at vi ikke står overfor en helt vanlig 300 TDT med amerikanske støtfangere og spesifikasjoner.

Det finnes s123-biler med V8 i Norge også, men oss bekjent bare
  AMG-utgaver og biler som er ombygget i tråd med AMGs oppskrift - det
  vil si med Mercedes-V8. En Chevrolet-konvertering som denne ville trolig
  bli langt billigere dersom man fikk det godkjent. (Foto: eBay)
Det finnes s123-biler med V8 i Norge også, men oss bekjent bare AMG-utgaver og biler som er ombygget i tråd med AMGs oppskrift - det vil si med Mercedes-V8. En Chevrolet-konvertering som denne ville trolig bli langt billigere dersom man fikk det godkjent. (Foto: eBay)

Det er nok også meningen. For tror du at du har med en 300 TDT å gjøre, vil du kunne få deg en solid overraskelse her: Under Mercedesens panser sitter nemlig en stroket Chevrolet 350-V8 på 383 kubikktommers volum, altså 6,2 liter, kjøpt ny som ”crate engine” rett fra GMs delelager, og koblet til en firetrinns automatkasse med overdrive – også den med Chevrolet-logo i støpegodset.

Les også: Mondeo ST 220 - når vi snakker om anonym stasjonsvogn

Motoren skal gi ca. 400 hester, noe som bør gi den gamle sliteren ”helt greie” prestasjoner. Bilen skal for øvrig være en totalt rustfri bil som har levd sitt 31-årige liv i tørre Arizona, og som har sin originallakk i behold.

Har originallakken i behold

Jobben er ifølge annonseteksten utført av en custom-bygger som har eid bilen i over 20 år, og brukt den som sin private bil. Først hadde den en L-82-motor fra en Corvette mellom forskjermene, før det ble investert i en flunkende ny motor i kasse fra GM for fem år siden, og konverteringen loves å holde høy klasse.

Alt utstyr som opprinnelig var i bilen skal fremdeles fungere
  etter ombyggingen - både elvinduer, soltak og det originale klimaanlegget,
  som var vanlig på biler solgt i USA. (Foto: eBay)
Alt utstyr som opprinnelig var i bilen skal fremdeles fungere etter ombyggingen - både elvinduer, soltak og det originale klimaanlegget, som var vanlig på biler solgt i USA. (Foto: eBay)

Vi vet det finnes tilsvarende biler i Norge som er blitt godkjent etter seriøse ombygginger med original Mercedes-V8, etter mønster av de gamle AMG-utgavene.

Den som har kjøpt slike deler vet at det ikke er i nærheten av å være gratis, og vi tipper mange ville satt pris på om det var like enkelt å få godkjent prosjekter med deler fra andre produsenter her som det er i USA. For selv om det også på denne bilen er brukt mye nye deler, er det gjerne en betydelig forskjell på kostnaden for en amerikansk V8 og en tysk – for ikke å snakke om alt det andre man trenger av smått og stort.

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Dette er stasjonsvognene som kjører fra de fleste