Mercedes 300 SL: Unik sportsbil med adelig fortid – funnet i en hekk
Les den spesielle historien her.

Denne unike Mercedesen ble for en tid siden funnet delvis overvokst av en hekk i en bortgjemt bakgård et sted i Midtøsten.
Bilen, en Mercedes 300 SL, hadde utvilsomt sett betydelig bedre dager. Forfallet hadde virkelig kommet langt. Smågnagere hadde funnet seg et godt sted å bo og fostret opp flere nye generasjoner i det engang så eksklusive interiøret.
Unik bil
Mercedes 300 SL ble introdusert i 1954 som en toseters, lukket sportsbil. Bilen fikk kallenavnet Gullwing (måkevinge) på grunn av de spesielle og spektakulære "måkevingedørene”.
Den ble solgt mellom 1955 og 1957, og kun 1.400 eksemplarer fant veien ut av fabrikkportene.
Livet inne i hekken hadde også satt tydelige spor på det legendariske og lekre karosseriet. Rusten fikk godt fotfeste, støtfangere og en del andre detaljer ble borte og den en gang så flotte og stolte bilen var et ganske ynkelig syn.
Men i motsetning til mange andre eiere av sjeldne, forfalte biler var ikke Mercedes-eieren en mannevond og sint einstøing med ladd hagle på "post" i vinduskarmen – klar til å gi eventuelle nysgjerrige en velkomst de aldri ville glemme... Snarere tvert imot!
Les også: Fant bil til 70 millioner – hos høgger'n!

Adelig forhistorie
Ved nærmere undersøkelser av blant annet chassisnummeret viser det seg at bilen ikke bare er en sjelden klassiker. Den har i tillegg en helt unik historie med adelig fortid.
Tidligere eier ikke er nemlig ingen ringere enn selveste Kong Hussein av Jordan. Unge Kong Hussein var nemlig svært bil- og motorsport-interessert. Ryktene sier at han brukte Mercedesen til racing.
Les vår test av Mercedes SLS AMG, her:

Spesielle detaljer
Og bildet av en smilende Hussein i hvit kjøredress og Mercedes-hjulene med en stor "knock off" sentermutter, kan tyde på at disse ryktene kan ha noe for seg.
Disse hjulmutterne var ikke standard, men fantes blant annet på de 29 helt spesielle bilene med helaluminiums-karosseri.
Av andre spesielle detaljer på dette eksemplarer nevnes et spesielt rødrutede stoff i setene, og ikke skinn som var det vanligste. Setene har i årenes løp blitt trukket om med mørkt skinn, men det rutete stoffet fant man under.
På det gamle svart-hvitt bildet ser vi også krommede lister over skjermprofilene. Det må være et uvanlig tilbehør – vi har i alle fall aldri sett det tidligere...
Har tapt 2,5 millioner – på hver eneste bil:
Vekket fra Tornerose-søvnen
Etter at Hussein hadde eid bilen, fant den veien til en bruktbilforhandler i Jeddah, Saudi-Arabia, og ble kjøpt av en oberst i US Air Force. Etter det så vet man lite eller ikke noe om bilens videre skjebne, før den dukket opp under den omtalte hekken.

Bilen har nå fått ny eier i Tyskland. Den er nennsomt restaurert tilbake til fordums glans i hjemlandet.
Jobben er gjort av et firma som er spesialister på nettopp disse bilene – noe som naturligvis ikke var helt billig. Det snakkes om et sted mellom 2 og 2,5 millioner kroner bare der.
Hva "vraket" ble solgt for er hemmelig – men vi antar at det var en god slump over vrakpanten i alle fall ...
Både det opprinnelige rødrutede interiøret og den sølvfargede lakken er nå på plass igjen og den har så klart fått en full teknisk gjennomgang også.
Tilbake på racerbanen
Bilen som nå er registrert på tyske skilter, brukes blant annet i historisk racing og kan atter beundres av både konkurrenter og publikum.
Her får igjen 3-liters rekkesekseren med innsprøytning brøle fritt, mens tynne gummihjul kjemper mot asfalten om friksjon. Ringen er sluttet.
Det liker vi – og vi tror også at bilinteresserte Kong Hussein ville vært både stolt og glad for dette!
Les også: Denne bilen er enda mer spesiell – og ble funnet under en skrothaug: