Mercedes 220 D: Denne bilen har gått 1,8 millioner kilometer
Nå trenger Tommy hjelp for at den skal få gått enda lenger.
Sitter du med dårlig samvittighet fordi du vet at vinterdekkene dine ikke holder mål, men ikke har midler til å kjøpe nye, så har du en unik sjanse nå. Sammen med Superdekk, skal vi i Broom gi bort to komplette sett vinterdekk på alufelg!
Noen har allerede fått merke vinteren, med både frost og snø. Da kan det passe bra at vi i Broom vil gi bort vinterdekk på felg. Ikke bare ett sett, men TO!
– Vi har fått inn flere hundre begrunnelser fra lesere som mener de fortjener nye dekk. Vi har blant annet en høy del av lærlinger, som ikke har så mye lønn å støtte seg på. Dessverre får vi ikke hjulpet alle. Vi vil overlate til leserne å avgjøre hvilke av "finalekandidatene" som skal få dekkene. Kandidatene det skal stemmes over vil blir klare neste uke, sier konkurransegeneral Vegard Møller Johnsen. Det begynner altså å haste.
En av de som har sendt oss inn sin historien er Tommy Normark Rønning fra Narvik.
Dette er det han skriver:
Jeg går andreåret på sykepleien, og farter til og fra skolen i min 1971 Mercedes 220 D.
Bilen ble ikke kjøpt, snarere byttet til meg, mot et stereoanlegg jeg hadde, da studietiden kom med stormskritt og distansene og veiforholdene (les: ingen gangfelt langs større veiakser) er generelt kummerlige her nord.
Bilen, ofte kalt “Fru Lund” av ivrige tilhengere (navnet fulgte bilen, så jeg er overhodet ikke kapabel til å forklare det noe spesielle økenavnet.) har gått knappe 1.8 millioner kilometer om jeg har skjønt det rett.
Den bruker ikke mer enn dobbelt så mye som rimelig, dvs. to liter på mila om jeg holder fartsgrensa, og har ofte krevd iherdig innsats for å holdes i live. Nå sist for to uker siden, da veivhjulet ikke maktet å holde seg fast i de tre gjenværende boltene og tok med seg simmerring og reimhjul i fallet.
"Massasjeseter"
Av seks bolter totalt har etter sporene å dømme to aldri vært der, den tredje spratt ut den tolvte august i år, på bursdagen min. Og etter en times leting hvor jeg ikke fant lignende bolter på noe annet enn vakuumpumpe, og der var vitterlig alle boltene på plass, bestemte jeg meg for at bilen rett og slett hadde gitt meg en fødselsdagsgave.
Resultatet av denne episoden var at jeg monterte på svinghjul og reimhjul igjen, men oppdaget fort at oljeraffineriet mitt plutselig brukte uvant mye olje over natta.
Ny simmerring ble bestilt og montert, så nå er motoren stort sett fri for lekkasjer.
Tidligere episoder omfavner alt fra lodding av utett radiator, ymse jordfeil, oppkobling av ny bryter til glødinga (da denne nymotens bilen ikke har nøkkelstart, men en spake. Såkalt “keyless go” som jeg kaller det.) til total vaierhavari i parkbremsen, som nå gjør at jeg må parkere i gir – og med omhu.
Girkassen har store problemer med synkroniseringen, men siden den er så lavt giret så kan jeg uten problemer holde meg til tredjegir. En såkalt “halvautomatisk girkasse” som jeg kaller det. Dog skal det sies at nevneverdig under 30 km/t så vibrerer bilen akkurat nok til at sidespeilet ristet av i sommer – eller såkalt “massasjeseter”, som jeg kaller det.
Free Fru Lund
Utover dette har bilen et godt over middels varmeapparat som konsekvent står på fullt for å ventilere ut overskuddsvarme på grunn av hittil uoppdaget feil ved kjølingen.
På tross av dette blir bilen brukt godt over middels da jeg er en relativt ivrig amatørfotograf og padler en del kajakk, samt har hatt halvannen times kjøretur til og fra praksisplass ifm. studier og jobb.
Under en liten fotosession i april i år så parkerte jeg bilen, tok bilder for så å vende tilbake til bilen – som nå hang fritt etter understellet i et gjørmehav av bibelske proporsjoner. Operasjon “Free Fru Lund” var påkrevd – rundt klokken 0100 natt til mandag ...
Løsningen ble etter mange oppgitte telefoner, høye spadetak og kneskraping over en lav sko på Facebook at en Mercedes måtte redde en Mercedes. En kompis kom med sin Geländewagen og prosessen kunne begynne:
Slepetau ble festet framme, og etter iherdig innsats fra begge führere måtte vi se oss midlertidig slått av gjørma, da Fru Lund sto som Noahs Ark etter syndefloden: Bom fast.
Dekk-juling
En peptalk senere festet vi slepetauet bak på Fru Lund, og i kampens hete, akkompagnert av gjørmesprutens symfoni da det endelig var bevegelse å spore, hadde begge førere pedalen i bunn. Blårøyken (her burde det ha gått opp en varsellampe) hang tykt og lukten av svidd gummi ble ignorert til fordel for at det indre øret endelig fortalte meg at Fru Lund var i bevegelse.
Som en ojetanker som har slått full maskin akterover, seg vi sakte men sikker mot den umiskjennelige skyggen som skulle vise seg å være en parkert henger. Et kjapt smell og en bøyd kromlist senere sto Fru Lund endelig med “fast gjørme” under hjulene igjen.
Etter dette var det mye underlige lyder og rare bevegelser å spore i bilen. Nevneverdig; for å kjøre rett fram krevdes det et kvart rattutslag til venstre.
En kjapp hjemmesnekret firhjulskontroll, mye kritt, måleband og store deler hyssing, samt et par tegnestifter senere ble det ikke oppdaget noen underlige målinger.
Da jeg en uke senere skulle bytte om til sommerdekk ble mysteriet oppklart. Samtlige fire dekk hadde fått juling nok for fire liv, hvorav et av bakdekkene hadde delt seg godt inn til korden. Troligvis et resultat av blårøyken.
Minusgrader er meldt
Nå har derimot snøen kommet på toppene, og lukta av nybrent bjørkeved pirrer i nesen om kvelden. Kontoen er like tom men behovet for fire nye dekk har meldt seg, en gang for alle.
Første minusgradene meldes til helga, og veien til skolen, jobb, havet og til fjells for å ta bilder blir litt for lang uten bil.
Vedlagt er bilde av dekket som forsøker å dele seg og et kunstnerisk bilde av Fru Lund for øvrig.
Om dere kunne funnet dere i å donere fire nye dekk til Fru Lund, og en student som sliter med å vinne i lotto, og har like mye utgifter som inntekt, så vet jeg at Fru Lund med litt hjelp skal overleve vinteren og rekke helt til neste EU kontroll; 31 aug. 2012 hvor jeg håper bilfondet er stort nok til å rekke til nok en studentbil.
LES OGSÅ: Slik skifter du vinterdekk
Skriv inn til oss
Vil du delta i konkurransen? Da må du rett og slett fortelle oss hvorfor akkurat du fortjener det – og send gjerne et bilde eller to som vedlegg til historien!
E-post-adressen er redaksjonen@broom.no. HUSK FULLT NAVN, ADRESSE og TELEFONNUMMER.
Vi har også i år fått med oss Superdekk til å bidra med premier – og de har vært gavmilde igjen. Se bare her:
1. premie
16” Mega Vexera alufelger + 205/55R16 Nokian Hakkapeliitta 7 piggdekk, alternativt Nokian Hakkapeliitta R piggfritt |
2. premie
15” Mega Vexera alufelger + 195/65 R15 Marshal KW22 piggdekk, alternativt Marshal KW31 piggfritt |
3. premie
På superdekk.nokan du se hvordan felgene vil se ut på din bil, i felgkonfiguratoren. Du kan også lese mer om de ulike dekkene. Skriv inn til oss så fort som mulig – lykke til!
|