Mercedes 190 SL: Dette er egentlig en av verdens vakreste biler
Nå vil mange redde Mercedes-klassikeren

Noen gang går ting galt. Fryktelig galt. Slik som i dette tilfellet. Bilen du ser på disse bildene er intet mindre enn en Mercedes 190 SL. Dog et eksemplar i mildt sagt sørgelig forfatning.
Langt ifra komplett. Interiør, motor, fronten – ja i det hele tatt ganske mye mangler her. Dessuten ser det ut som om noen har skåret av høyre hjørnet foran – hjerteløst og rått med skjærebrenner.
Hva som har skjedd vet vi ikke. Noen som har trengt deler? Eller har den vært kollisjonsskadet? Har noen startet en restaurering og gitt opp? Svaret får vi trolig aldri ...
Selges uten minstepris

Fant Mecedes til 70 millioner – hos høgger'n!
Men når håpløsheten og fornedrelsen er på sitt verste så dukker det gjerne opp et håp. Så også her. Bilen – eller restene av det som en gang var en gang av en eksklusiv sportsbil – er lagt ut til salgs på amerikanske e-bay. Uten minstepris ...
Bare som litt ekstra salt i såret kan det nevnes at det ikke følger med så mye som en mutter utover det som syns på bildene. Vi snakker altså om et ødelagt skall, ratt og fire rustne felger med flate dekk ...
Det sørgelige synet treffer tydeligvis flere enn oss i hjerterota. Flere er villige til å redde roadsteren og budene strømmer inn. Påkosten for å få denne tilbake til fordums glans er enorm og timene som må til er mange – med mindre at man har penger til å sette bort hele prosjektet. Da er det nok allikevel billigere å kjøpe en ferdig restaurert bil.
Billig?

Prisen er derfor i utgangspunktet ganske human. I skrivende stund er budene oppe i like over 30.000 kroner.
Se hele annonsen her.
For skikkelig fine originalbiler eller restaurerte eksemplarer må man som regel ut med ca. 400.000–500.000 kroner på det internasjonale markedet. Da tilkommer som kjent 25 % moms før bilen kan registreres i Norge.
Slik importerer du drømmeveteranen:
For USA
Mercedes 190 SL ble vist første på Mew York Autoshow i 1954. Ikke uten grunn. 190 SL var nemlig primært beregnet for det amerikanske markedet.
Bilen ble solgt parallelt med den langt råere, sterkere og eksklusivere 300 SL, den med måkevingedørene du vet–som et billigere alternativ for øvre del av middelklassen.
190 SL var en roadster med soft-top, men kunne også leveres med hardtop for helårs bruk. Motoren var ganske avansert for sin tid. Også den med røtter fra 300 SL med blant annet overliggende kamaksel, men her med firesylindre og to Solex-forgassere. Effekten er 105 hk /141 Nm.
Ganske rått - den gang...
En av verdens mest verdifulle Mercedeser
funnet under skrothaug:
Det høres kanskje ikke så mye ut i dag, men husk at alminnelige biler som VW Boble og Renault Dauphine lå på rundt 30 hk – eller snaut det, den gang.
Det var uansett nok til at 190 SL-en hadde en toppfart på svimlende 171 km/t, mens den brukte 14 sekunder fra 0–100 km/t. Bensinforbruket lå på 1,25 l /mil.
Det er derfor liten tvil om at 190 SL både var – og for så vidt er–en ganske eksotisk og eksklusiv bil i og den ble produsert fram til 1963 da den ble avløst av den langt mer moderne Pagoden eller W113 på Mercedes-språket.
Bare 25.881 biler så dagens lys i løpet av disse årene.
Alt tyder også på at dette eksemplaret også kommer på hjulene
igjen. Heldigvis!
Les
også: Unik sportsbil
med adelig fortid – funnet i en hekk