Mercedes 190: Jan Emil kjørte Haugesund-Stavanger – på Møller's Tran!

Det er litt spesielt – for vanligvis kjører han på frityrolje!

I denne bilen, en Mercedes 190 med 2,5 liters dieselmotor, kjørte Jan Emil Wathne fra Haugesund til Stavanger   med Møller's Tran på tanken. Men vanligvis er det frityrolje som sørger for framdriften ...
I denne bilen, en Mercedes 190 med 2,5 liters dieselmotor, kjørte Jan Emil Wathne fra Haugesund til Stavanger med Møller's Tran på tanken. Men vanligvis er det frityrolje som sørger for framdriften ...

Jan Emil Wathne fra Førresfjorden utenfor Haugesund er ikke helt som alle andre bilentusiaster. For eksempel er det forbausende få som ville tenkt tanken på å helle ren tran, altså olje utvunnet fra fiskelever, på biltanken.

Men Jan Emil er utdannet bilmekaniker, og har lært at dieselmotorer, såkalte oljebrennere, kan gå på ren olje. Og da burde vel også tran gå greit?

Og jo da, det gjorde egentlig det – om enn med noen litt kjedelige bieffekter ...

Mener bilen ikke er den store trusselen for klimaet

Stram lukt

– Tran-flaskene fant jeg på "konteinersnadder-tur" ved Årabråt miljøpark. Dermed var det bare å helle på tanken.

– Bilen var lettstartet og fikk veldig fin gange, rolig på tomgang. Men lukten kan sammenlignes med en trålpose som har ligget i solsteiken. Rett og slett en kvalmende lukt av fisk, he, he ...

Turen fra Haugesund til Stavanger tok halvannen time.

Det er Mercedes som er greia, er Jan Emil med en annen av bilene sine. Også det en 190-modell.
Det er Mercedes som er greia, er Jan Emil med en annen av bilene sine. Også det en 190-modell.

Hjelp - oljenivået i motoren min stiger

Egen frityrolje-stasjon

Dette er ikke første gangen Haugesund-mannen prøver seg på alternativt drivstoff. Han er nemlig langt framme på området.

Hjemme i garasjen hos mor har han et skikkelig anlegg, for å gjøre frityrolje om til godt drivstoff. Og ikke se for deg noe halvhjertede amatørgreier her, altså.

Vi snakker innebygd anlegg, kapasitet på 2.500 liter, sentrifuge og fyllepistol i garasjen.

– Det er nok et noe spesielt opplegg ja, gliser den unge bilentusiasten.

Partikkelfilter: Skal ikke en dieselbil tåle vanlig bruk?

Eim av thaimat

Emil har avtaler med tre forskjellige leverandører av frityrolje. To thairestauranter og en kebabsjappe.

– Thaidamene mine ringer meg og sier ifra om når jeg skal komme og hente olje. Så da drar jeg av gårde i en spesialbygd liten varebil som har en diger tank baki og får hentet drivstoffet mitt, sier han.

Mercedes-klassiker

Nylig har han dessuten investert i en ny separator til anlegget i garasjen.

– Den kostet 16.000 kroner, og jeg måtte bestille fra USA. Men nå er det veldig ren olje, forteller han.

Bilen han bruker, en Mercedes 190 med 2,5 liters dieselmotor, er kun modifisert med en liten varmeveksler, som varmer opp drivstoffet før det når filteret.

Vet du hvor Mercedes-navnet stammer fra?

– Går som bare juling

– I starten, da anlegget ikke var ferdig, ble filteret fort tett. Men nå går det kjempefint. Og bilen går som bare juling den. Men det lukter thaimat da, he, he.

– Hvor lenge har du kjørt på dette drivstoffet egentlig?

– Ja, det er jo noen år det nå. Jeg har tilbakelagt minst 40.000 kilometer på frityrolje.

Og for dere spesielt interesserte der ut: Det er raps- og soyaolje som fungerer best. De er flytende året rundt, og blir ikke for seigt om vinteren.

Er en 20 år gammel Mercedes 190 en pålitelig bruksbil?

Brukte sokker som filter

– Men når fikk du ideen?

– Det var mens jeg gikk på mekanikerlinja. Der lærte vi jo at dieselmotor kan gå på olje. Så da begynte jeg å prøve meg fram. Først med gir- og bakakselolje fra lastebiler.

– Så begynte jeg å sile frityrolje gjennom T-skjorter og sokker – og det gikk faktisk det altså. Men det ble mange tette filter.

Nå er det altså langt mer sofistikerte løsninger – og med uendelig tilgang til frityrolje, blir det billig og miljøvennlig bilbruk for Jan Emil Wathne.

Lurt å sjekke forsikringspris på førstebilen før kjøp