Mener Tesla-prisene er i strid med norsk lov

Priskuttet har vakt stor oppsikt.

PRISKUTT: Tesla ble Norges mest solgte bilmerke i fjor, med Model Y hadde de også den mest solgte enkeltmodellen. Nå har de startet 2023 med et priskutt som virkelig har vakt oppsikt. Foto: NTB
PRISKUTT: Tesla ble Norges mest solgte bilmerke i fjor, med Model Y hadde de også den mest solgte enkeltmodellen. Nå har de startet 2023 med et priskutt som virkelig har vakt oppsikt. Foto: NTB

Det vakte stor oppsikt da Tesla i forrige uke gikk ut med omfattende priskutt på Model 3 og Model.

Blant annet ble startprisen på Model Y redusert med 120.000 kroner. Den nye prisen Tesla gikk ut med her, var på 399.900 kroner. Det er også prisen de oppgir på sine hjemmsider.

Men, her er det et stort men: Det er nemlig ikke mulig å få bilen til denne prisen. Tesla har blant annet ikke regnet inn vektavgiften alle nye biler fikk fra nyttår.

Bransje-nettstedet Bilbransje24.no har sett nærmere på saken og blant annet sjekket Teslas online-konfigurator. De skriver følgende:

Blir mye dyrere

Her kan man velge mellom tre Model Y-varianter: Grunnmodellen, Long Range og Performance. Alle står oppgitt med en pris, og en stjerne bak prisen. Stjernen indikerer at prisene er uten moms.

Etter flere steg i konfiguratoren, og først når man blir bedt om betaling, oppgis det at det også må betales mva, vektavgift, vrakpant og destinasjons- og dokumentavgift på bilen.

For grunnmodellen av Model Y er vektavgiften oppgitt å være 17.612,50 kroner.

Det er med andre ord ikke mulig å bestille en Model Y billigere enn 431.845 kroner, når alle avgifter legges på – en merkostnad på 31.855 kroner (pluss 8 prosent).

Stort priskutt: Broom var først med denne saken

PRIS-POLITIKK: Tesla har lenge vist at de gjør mange ting på sin egen måte. Det gjelder nå også hvordan de presenterer prisene på bilene sine. Foto: NTB
PRIS-POLITIKK: Tesla har lenge vist at de gjør mange ting på sin egen måte. Det gjelder nå også hvordan de presenterer prisene på bilene sine. Foto: NTB

– I beste fall uryddig

– Det er rimelig spesielt at Tesla velger å bruke priser som ikke er reelle i sin markedsføring. Her forsøker de å etablere en sannhet om at prisene er mye lavere enn de faktisk er, sier journalist Odd Erik Skavold Lystad i Bilbransje24.

MÅ SNU? Odd Erik Skavold Lystad i Bilbransje24 mener Tesla blir nødt til å endre måten de oppgir priser på.
MÅ SNU? Odd Erik Skavold Lystad i Bilbransje24 mener Tesla blir nødt til å endre måten de oppgir priser på.

Han legger til:

– Faktum er jo at det ikke er mulig å kjøpe bilene til de prisene de oppgir – en praksis som er i strid med norsk lov. Prisene på en Tesla Model Y, for eksempel, er jo i seg selv ganske konkurransedyktige, men Tesla klarer å skape et narrativ om at de er vesentlig billigere med den måten de agerer. Det fremstår i beste fall som uryddig.

Tror mange brukte elbiler blir billigere nå

Må endre praksis?

Skavold Lystad presiserer at dette heller ikke er første gang Tesla gjør ting som dette:

– For en del år siden oppga de for eksempel prisene inkludert det de kalte «drivstoffbesparelser», som også gjorde at prisene ble oppfattet som mye lavere enn det man faktisk måtte betale. Jeg kan ikke forstå annet enn at de blir nødt å endre praksisen sin også denne gang, sier Skavold Lystad.

TOTALPRIS: Moms og andre avgifter skal være inkludert i totalpriser som oppgis i markedsføring. Spørsmålet er om Teslas praksis kan sies å være innenfor dette... Foto: NTB
TOTALPRIS: Moms og andre avgifter skal være inkludert i totalpriser som oppgis i markedsføring. Spørsmålet er om Teslas praksis kan sies å være innenfor dette... Foto: NTB

Lett anses som villedende

Bilbransje24 har tatt opp saken med underdirektør i Forbrukertilsynet, Marit Evensen. Hun uttaler seg på generelt grunnlag, og vil ikke svare spesifikt på Tesla-eksempelet.

Her er hennes kommentar:

– Det vil lett anses villedende dersom næringsdrivende presenterer priselementer i sin markedsføring som av forbrukerne kan oppfattes som varens totalpris. Videre vil det også lett anses villedende dersom det i markedsføringen opplyses om ett eller flere priselementer, men uten at den totale prisen angis. Moms og andre avgifter skal være inkludert i totalprisen i all markedsføring som rettes mot forbrukere, sier Evensen, til Bilbransje24.

Tesla-kuttet dårlig nytt for flere hundre norske bilselgere

BESTSELGER: Model Y en en stor suksess for Tesla, i fjor ble dette Norges mest solgte bil. Men til 399.900 kroner får du den ikke. Foto: NTB
BESTSELGER: Model Y en en stor suksess for Tesla, i fjor ble dette Norges mest solgte bil. Men til 399.900 kroner får du den ikke. Foto: NTB

Tesla svarer ikke

Måten å presentere prisene på, gjelder for øvrig alle Teslas modeller.

For en Model Y Performance, som er oppgitt med en pris på 544.990 kroner er den reelle minsteprisen 592.153 – inkludert drøyt 14.000 kroner i moms. Det gir en merkostnad på 47.163 kroner (+ 9 prosent).

På toppmodellen Model X Plaid er fra-prisen oppgitt til 1.225.990 kroner. Den øker til 1.449.240 kroner. Det er 223.250 kroner mer enn Tesla opprinnelig sier den koster – et påslag på 18 prosent.

Tesla besvarer de aller fleste henvendelser fra norske medier med «ingen kommentar». Selskapet har ikke besvart Bilbransje24s eller Brooms spørsmål om saken.

Blir bilen forsinket? Da kan du ha krav på erstatning

Video: Ny og heftig – nå er denne i Norge