Mener 1,6 millimeter er altfor lite

Eksperter betenkt over at norske myndigheter lener seg på EU i vurderingen av minste mønsterdybde.

Vi vet at det er langt større fare for vannplaning med en mønsterdybde på 1,6 millimeter i forhold til tre millimeter, sierJan Ivar Engebretsen i NAF (Foto: Terje Pedersen, ANB)
Vi vet at det er langt større fare for vannplaning med en mønsterdybde på 1,6 millimeter i forhold til tre millimeter, sierJan Ivar Engebretsen i NAF (Foto: Terje Pedersen, ANB)

1,6 millimeter er EUs krav for minste mønsterdybde på bildekk. Det er under halvparten av hva norsk dekkbransje mener er forsvarlig.

Norske eksperter advarer mot at bilistene bruker høsten på å slite ned de siste millimeterne av sommerdekkene eller å «bruke opp» de gamle vinterdekkene. Det skriver siste.no.

Regn og kjøligere vær betyr også flere trafikkulykker. Slitte dekk på kalde og våte veier kan være en livsfarlig kombinasjon, melder Pressenytt.

– Det er i overgangen mellom sommer- og vinterføre vi har flest ulykker. EU-kravet for mønsterdybde på bildekk kan være livsfarlig på norske veier, advarer Torleiv Haukenes, produktsjef i Dekkmann. Han får støtte fra Norges Automobilforbund (NAF).

Vått føre

I løpet av september og oktober 2010 ble det registrert 1.278 bilulykker. Det viser tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Til sammenligning var det til sammen 885 ulykker i vintermånedene januar og februar.

– Dette er resultatet av dårlige dekk på vått føre samt at det plutselig kan være rim bak en skyggefull sving, forklarer Haukenes.

Vannplaning

EU-reglene for mønsterdybde på dekk kan være livsfarlig på norske veier.

– Ingen bør gå inn i denne sesongen med mindre enn tre millimeter mønsterdybde. Det er forståelig økonomisk sett at folk vil drøye kjøpet av nye sommerdekk så lenge som mulig, men de må ta innover seg at dette kan være fryktelig farlig, sier Haukenes.

Årsaken er at lave temperaturer gjør gummien hardere samtidig som lite restmønster øker faren for vannplaning. Både våte veier og slitte dekk øker bremselengden, og til sammen kan det bli en katastrofe.

Betenkelig

Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF, synes det er veldig betenkelig at norske myndigheter lener seg på EU i denne saken.

– Vi vet at det er langt større fare for vannplaning med en mønsterdybde på 1,6 millimeter i forhold til tre millimeter. Vei- og føreforholdene er ikke de samme i Norden som i resten av Europa, så det er dårlig trafikksikkerhetsarbeid at ikke våre myndigheter gjør noe med reglene her hjemme, hevder Engebretsen.

Les også: - Kan jeg sette pigger i sommerhjulene?

Nordisk problem

I tillegg har vi et særnordisk problem: Mange ønsker å slite ut vinterdekkene i sommersesongen, og tror disse er bedre på høsten enn slitte sommerdekk.

– Nordiske vinterdekk har gummiblandinger som egner seg dårlig når temperaturene er over vanlig vintertemperatur. I tillegg har de mønster som prioriterer isgrep, noe som svekker våtgrepet. Kjører du med slike nedslitte dekk på norske høstveier utgjør du en potensiell dødsfelle på veien, advarer Torleiv Haukenes.

Tester NAF har utført viser at bremselengden på et halvslitt piggfritt vinterdekk med rundt fire millimeter restmønster øker med rundt 60 prosent mot de beste sommerdekkene. – Hvordan dekket oppfører seg med enda mindre restmønster tør jeg ikke tenke på, sier Haukenes, som anbefaler å kjøpe et rimelig sommerdekk framfor å fortsette å kjøre med slitte vinterdekk utover høsten.

Flere bil og motorsaker fra siste.no finner du her: