Med denne vil de tilbake på salgstoppen

Velkjent modell gjør endelig comeback.

Honda kaster seg inn i kampen om kundene i crossover-segmentet. Det gjør de ved å gi nytt liv til modellen HR-V.
Honda kaster seg inn i kampen om kundene i crossover-segmentet. Det gjør de ved å gi nytt liv til modellen HR-V.

Honda hadde en viss suksess med sin lille crossover HR-V. Gunstig pris, litt høyreist og kompakt størrelse passet mange. 4x4 hadde den også - og det er jo noe ikke minst nordmenn vet å sette pris på.

Honda var rett og slett veldig tidlig ute i dette segmentet, som nå er blant de raskest voksende i hele bilbransjen. Men etter 2006 var det slutt for HR-V. Honda la den rett og slett på is - og har på mange måter gått glipp av oppsvinget i markedet.

Nå er den tilbake. Og det skal de ha - den ser MYE bedre ut enn forgjengeren. Spørsmålet er om det er for sent.

Les også: Mini-SUV kan være et kupp

Gikk glipp av "boomen" 

Ja, for mens HR-V var ganske alene i sin tid, er det plutselig blitt langt flere om beinet nå. 

Honda har mistet massevis av potensielle HR-V-kunder til andre merker de siste åtte årene. Nå må disse overbevises på nytt.

Honda har skrudd på sjarmen for å klare det. Utseendet er en ting - men på typisk Honda-vis har den også flere praktiske løsninger og god plass å by på.

Les også: Nå er prisen klar - og den er lav!

Imponerende plass

Blant annet får du i HR-V samme løsning på baksetene som vi har sett i Civic og Jazz allerede. Det innebærer at seteputene kan vippes opp - slik at du får et stort lagringsrom mellom forsetene og baksetene. 

Hvis du i stedet velger å legge ned bakseteryggen, får du hele 1.600 liter bagasjerom. Det er imponerende i en så liten bil.

Les også: Stygg som juling, eller?

Kommer med 4x4

Innvendig er det ryddig og oversiktlig. Infotainementskjermen er av en eller annen grunn blitt "dyttet" litt til siden og bort fra føreren - og ser noe malplassert ut. Men ellers synes vi interiøret virker pent og innbydende.

Den blå ringen rundt speedometeret endrer farge etter kjøremønster. 

7" infotainmentskjerm med navigasjon er for øvrig ekstrautstyr.

I første omgang har vi kun fått informasjon om én motor - nemlig en iVTEC bensinmotor på 138 hk. Denne er koblet opp mot en CVT-girkasse.

HR-V blir for øvrig tilgjengelig både med forhjulstrekk og 4x4 - men til Europa kommer kun varianten uten firehjulstrekk. 

Les også: Norsk SUV-bestselger får en lillebror