Med denne meldte Audi seg for alvor på i premium-klassen
Med A6 fikk Audi-kundene en ny drømmebil å strekke seg etter.
Frank Williksen er veteranen i Broom-redaksjonen. Han har jobbet som biljournalist i over 55 år og har testet et stort antall biler i inn- og utland.
Noen biler husker han bedre enn andre. Nå deler Frank minnene med alle Brooms lesere. Denne gang handler det om 1997-utgaven av Audi A6 – modellen som for alvor plasserte Audi som en fullverdig utfordrer til BMW 5-serie og Mercedes-Benz E-Klasse.
Selv om jeg syntes min første generasjons Audi 100 Avant, en GL 5E, fra 1980 var en fantastisk bil, må jeg nok si meg enig med dem som hevder at den bilen som for alvor plasserte Audi i det ypperste premium-segmentet, var A6.
Da snakker jeg ikke om siste generasjon Audi 100, som de siste årene av sin eksistens ble omdøpt til A6 av praktiske og markedsmessige årsaker. Navneendringen var diktert av et ønske om å harmonisere modellbetegnelsene, fordi Audi allerede hadde både A4 og A8. Så dermed ble 100-serien plutselig hetende A6 fra 1994 til 1997. Utover selve navneskiftet ble det mest gjort kosmetiske endringer, og det som ellers gjerne følger med en «ansiktsløftning».
Merkbart større
I 1997 kom så det som virkelig var en ny stor familiebil med A6-navnet. Og nå hadde det virkelig skjedd noe. Akselavstanden var øket med 7 centimeter og bredden med 3 centimeter, mens lengden var nesten uendret, bare opp en drøy centimeter. Bilen var også blitt høyere – sedanen var et par centimeter høyere, mens Avant-modellen hadde «vokst» hele fem centimeter høydeveis.
Resultatet var en bil som var blitt merkbart større. Ikke minst hadde den økte akselavstanden gjort mye for plassen i baksetet. Designet var blitt mye rundere i formene, den mest synlige bekreftelsen på at dette var en ny bil – selv om den altså fortsatt hadde betegnelsen A6.
Forhjulsdrift – eller quattro
Både inn- og utvendig ga bilen en vesentlig sterkere premium-følelse enn den utgående modellen, og den posisjonerte seg fra dag én som et naturlig – og attraktivt – alternativ til både BMW 5-serie og Mercedes-Benz E-Klasse. Det nye førermiljøet begeistret, og det gjorde i høy grad også helhetsinntrykket av interiøret – gjennomført elegant, og med nydelige detaljer.
Utvendig var ellers endringene relativt små fra forgjengeren. Det var nye front- og baklykter, ny grill og tilsvarende forandringer på understell og motor- og giralternativer.
Alle Audi A6-generasjoner er blitt levert med forhjulsdrift eler med Audis firehjulsdriftsystem quattro. Bilen har også vært basis for Allroad-modellene siden 1999.
100 er en av de viktigste bilene fra Audi noensinne.
Gode ytelser
I likhet med de viktigste konkurrentene har også Audi tilbudt mange motorvarianter, både for bensin og diesel. Slik var det også med den viktige 1997-generasjonen. Her inneholdt motormenyen en lang rekke bensin- og dieselversjoner.
Den minste bensinmotoren var 1,8 liter turbo med 150 hk, men mange valgte V6-motor på 2,4, 2,7 eller 2,8 liter. Den største motoren som var tilgjengelig, var en velvoksen V8 på 4,2 liter. Den leverte på sitt beste 300 hk, mens V6-motorene hadde effekt fra 165 til 193 hk.
Og hva du enn valgte, fikk du gode ytelser med på kjøpet. Alle motorer, også den minste turbomotoren, var kvikke og akselerasjonssterke. Selv med 1,8-literen gjorde A6 unna 0-100 på 9,5 sekunder, og den var god for en toppfart på nærmere 220 km/t. Med 2,8 liter V6 kom 0-100 akselerasjonen ned på 7,9 sekunder, mens toppfarten steg til nærmere 240 km/t.
Raske dieselmotorer
Audi var (og er!) kvikke biler, men slik måtte det også være for å konkurrere på det nivået Audi ønsket. Både BMW og Mercedes-Benz hadde også den gangen utrolig mye krutt i sine modellprogrammer, uansett om det var 5-serie eller E-Klasse det var snakk om!
Utvalget av dieselmotorer var for A6 i 1997 begrenset til to – en 1,9-liters TDI motor med 110 hk, og en 2,5 liter TDI med 150 hk. Også dieselmotorene var spenstige, og ble opplevd som raske og effektive på sin tid. Selv den minste av dem nådde nesten 200 km/t i toppfart og gjorde unna 0-100 km/t på litt over 12 sekunder, mens den større V6-motoren var god for 222 km/t toppfart og gjorde 0-100 km/t på like under 9 sekunder, noe som slett ikke var dagligkost på slutten av 1990-tallet!
Automatgir var dyrt
Også av drivverk var det flere varianter å velge blant. Mest foretrukket var nok 5-trinns tiptronic automatgirkasse, men fortsatt var det ikke så få som foretrakk manuell girkasse – 5- eller 6-trinns. Noe hadde selvsagt det valget også med penger å gjøre, for pristillegget for automatgir var fortsatt svært høyt på denne tiden. Audi var jo heller ikke spesielt rimelige biler i utgangspunktet...
Audi A6 Avant 1,8 l quattro 1997 – noen tall:
Motor: 4-sylindret rekkemotor, 1,8 liter, 150 hk. Maks dreiemoment 210 Nm v/1750-4.600 omdreininger.
Drivverk: 4-hjulsdrift – valg mellom manuell girkasse eller tiptronic automatgir.
Lengde x bredde x høyde: 4,80 x 1,81 x 1,48 m
Akselavstand: 2,76 m
Egenvekt: 1.355 kg
Tillatt totalvekt: 1.905 kg
Tilhengervekt m/brems: 1.300 kg
Bagasjerom: 551 l
Akselerasjon 0-100 km/t: 9,4 sekunder
Toppfart 217 km/t
Bensinforbruk, blandet kjøring: 0,81 l/mil.
En gang var dette merket lite og sært
Finnes fortsatt på Finn
Fortsatt dukker det opp Audi A6 fra 1997-generasjonen til salgs på Finn. Når dette skrives, ser jeg blant annet en sedan med 1,8 liter bensinmotor som tilbys som reparasjonsobjekt for 8.000 kroner etter å ha gjort unna 210.000 kilometer.
En 1997-modell 2,8 Quattro Avant med 174 hk, sportsseter og manuell girkasse ligger for salg til 110.000 kroner – men så har den heller ikke gått mer enn 119.000 kilometer, så det bør være mye bil igjen. Bilen ser ellers ut til å være svært godt utstyrt, er EU-godkjent til 2024 og har nesten nye piggfrie vinterdekk – én eier.
Et par 1998-modeller dukket også opp – begge med kjørelengde opp mot 230.000 km, og til priser fra 35.000 til 45.000 kroner.