Mazda MX-5 GT: Denne skal gi mye billig moro
205 hestekrefter og lavere vekt - det lover bra!

En av de mest interessante skapningene - i vanlige folks øyne - som ble vist frem under Goodwood Festival of Speed i helgen, var denne orange krabaten.
Mazdas etterhvert legendariske roadster MX-5 gjør det sterkt i racing for tiden, og i Japan ligger man såvisst ikke på latsiden når det gjelder mulighetene til å utnytte racing-merittene etter den gamle formelen "win on Sunday, sell on Monday".
Les også: BMW Baur Topcabriolet - dette er sjelden sommerbil

Lettere enn standardmodellen
Det er også bakgrunnen for den C-vitamin-struttende MX-5en som har fått "GT" som ekstra betegnelse. Mazda er nøye med å omtale bilen som et konsept i pressemateriellet, men røper samtidig at de som ønsker å bestille den for kjøring på bane, kan få den levert med slicks og veltebøyler bak seteryggene i samme farge som resten av bilen.
Det må vel kunne forstås som at bilen vil bli satt i produksjon, om enn muligens med noen detaljforskjeller.

På den annen side er det ikke så enorme forskjeller på konseptbilen fra en vanlig MX-5, noe som vil glede entusiastene stort. Det er racing-spesialisten Jota Sport som har utviklet modellen, og satt på et effektivit spoilerkit i karbonfiber, og også byttet ut en hel rekke komponenter i interiøret mot tilsvarende i karbon. Ergo er bilen blitt lettere, uten at man avslører hvor mye.
205 hester og stivere chassis
Det man ikke ser, er at chassiset er stivet opp og gjort mer aggressivt. Fjæringen er også justerbar, og skal på denne måten kunne takle mer inspirert bruk av kreftene som bor i bilen.
Les også: Vant 36,5 millioner i Lotto - nå kjøper han seg ny Mazda
Det omfatter i sin tur 205 hestekrefter, som utvikles av en 2-liter som på gammeldags manér klarer seg helt uten pustehjelp, og distribueres gjennom den samme 6-trinns manuelle kassen som MX-5-eierne allerede kjenner til fra dagens produksjonsmodell.

Bilen har også fått et skreddersydd eksosanlegg med fokus på både effekt og lydbilde, og det er ikke så rent lite tøft å se på, heller: På MX-5 GT Concept er nemlig utslippet på midten, for øvrig omgitt av en like tøff diffusor under bakfangeren.
"Concept", ja. I hvertfall inntil videre, men selv om man understreker at bilen er bygget for å teste publikumsreaksjonene på en fremtidig høyeffekt-versjon virker den å være så nær produksjonsmodellen at det vil være en enkel sak å trykke på startknappen for samlebåndet hvis - eller når - påtrykket fra publikum blir stort nok.
Les også: Gammel oppskrift funker fortsatt, det viser Brooms test