Mazda CX-7: Dette er SUVen som "ingen" vil ha

Råtøff og stor - men vanskelig å selge. Gjør et kupp på bruktmarkedet.

Mazda CX 7 er en av SUV ene som ikke har truffet godt i markedet. Det gir imidlertid muligheten for å finne en brukt modell med lav pris.
Mazda CX 7 er en av SUV ene som ikke har truffet godt i markedet. Det gir imidlertid muligheten for å finne en brukt modell med lav pris.

Mazda CX-7 skulle være det nye store i SUV-verden da den kom på markedet for bare noen år siden – den skulle ta opp kampen mot både etablerte stjerner som BMW X5, Audi Allroad, Subaru Forrester, VW Touareg og Volvo XC60/90.

Men det gikk ikke helt etter planen. CX-7 ser tøff ut, men salget går trått. Og om dieselbilen ikke er en hit, så er bensinalternativet enda tyngre å selge. Men vi har funnet en på bruktmarkedet som er sterkt redusert i pris.

Og la det være sagt med en gang, at salget av CX-7 er så dårlig er egentlig litt rart - for bilen har mye å by på.

Se hele annonsen her

Heftig motor

Med en nybilpris på over 770.000 kroner for CX-7 med bensinmotor, trakk nok potensielle kunder mer i retning av premiummerkene. Og da Q5 og GLK ble lansert i 2009 ble konkurransen enda tøffere.

Det er liksom mer spiselig å bruke nær 800.000kr på statusbiler enn en Mazda.

Dette gjenspeiles også i bruktmarkedet, av de 11 Mazda CX-7 som ligger til salgs på finn.no er dette den eneste med bensinmotor.

CX-7 med den heftige MPS-bensinmotoren er det ikke mange av på markedet.
CX-7 med den heftige MPS-bensinmotoren er det ikke mange av på markedet.

Men den som var så modige å kjøpe denne ny fikk i det minste en morsom bil.

Motoren kjenner vi igjen fra råtass-versjonene Mazda 3 MPS og Mazda 6 MPS: En 2,3-liter med turbo på 260 hk og et dreiemoment på 380 nm gir gode prestasjoner.

LES OGSÅ: Duell: Mazda CX-7 vs Volvo XC60

Del med dine Facebook-venner

Kjapp på glatta

Toppfarten er av liten betydning her til lands, men tyner du den ut på 6. gir klarer du 210kmt.

I lyskrysset derimot kan du sette et lite støkk i medtrafikantene dine, den bruker ikke mer enn 8,0 sekunder på å nå 100.

Når kreftene plantes i bakken av fire drivhjul parkerer du det meste av folkebilene – i alle fall når underlaget er glatt.

Som vinterbil fungerer den ypperlig, takket være Active Torque Split-firehjulstrekk og en bakkeklaring på hele 21cm.

Den klarer garantert veien opp til hytta, men noen skikkelig terrengegenskaper har den ikke - i likhet med de fleste andre SUV-er.

CX-7 2,3 Turbo er ingen enkel bil å selge, verken ny eller brukt. Dette gir deg som kunde en stor fordel. Det er for tiden “kjøpers marked” og det skulle ikke forundre oss om den blir solgt under den magiske grensen på 500.000 kroner.

LES OGSÅ: Test Mazda CX-7 2,2 D