Mazda 3 sedan: Biltypen ingen kjøper
Og da hjelper det neppe at nykommeren er både tøff og attraktiv.

De første bildene av nye Mazda 3 sedan er akkurat offisielt ute.
Sedanutgaven av Mazdas Golf-rival er et nytt bevis på at Mazda virkelig er på hugget designmessig om dagen. Den nye generasjonen av storebror 6 har fått mye skryt, og nå er 3 klar til å følge etter.
Kapre markedsandeler
Dette er tredje generasjon av Mazdas kompaktbil. Femdørs kombi har vi allerede fått se, men Mazda har også tro på at sedanen skal kunne kapre nye markedsandeler.
Det bør den absolutt ha forutsetninger for - men neppe i Norge. Sedan i Golf-klassen er nemlig så godt som uselgelig hos oss.

Mazda MX-5: Jada, nå kan sommeren bare komme!
- Bare gått nedover
- Det er et fenomen som har vart i flere tiår nå. Fra midten av 80-tallet har det bare gått en vei - nemlig nedover. Det sier jo sitt at selv bestselger Golf nesten ikke klarer å selge noe av sin sedanversjon. Da er det nok ikke spesielt mye håp for en bil som Mazda 3 sedan heller, sier Brooms bilekspert Benny Christensen, som imidlertid har mange positive ting å si om designet på nykommeren:
- Ja, absolutt! Her er det flere trekk fra svært vellykkede Mazda 6, samtidig som Mazda har klart å gi bilen egen karakter.
Mazda har økt salget med 225 prosent
Stasjonsvognelskende folk
- Men hvorfor selger ikke dette i Norge?
- Jeg tror det er flere årsaker til det. En er at sedanene i dette segmentet tradisjonelt har sett veldig kjedelige ut. De har liksom bare vært et "anheng" til kombiutgavene. Dessuten er en sedan mindre fleksibel enn kombi, i og med at man ikke har stor bakluke.
- Men viktigst av alt er nok at vi nordmenn i så mange år har vært et stasjonsvognelskende folk. De eneste som har klart å utfordre det er SUV-ene. Familiebilen er tradisjonelt en stasjonsvogn eller en SUV. Så velger single, de som ikke trenger mye plass eller de som skal ha en bil nummer to en kombiutgave i Golf-klassen, gjerne originalen selv. Sånn har det vært lenge, og jeg tror ikke vi kommer til å få noen endringer på det med det første.

Topp 5: Norges dyreste stasjonsvogner
Større bagasjerom
Dermed kommer nok Mazda 3 sedan til å bli et sjeldent syn på norske veier, hvis da importøren i det hele tatt velger å ta den inn. Akkurat det vet vi ikke noe konkret om foreløpig.
Mazda lover uansett klasseledende plassforhold i kupeen. A-stolpen er flyttet hele ti centimeter bakover i forhold til forgjengeren, det gjør førerplassen mer oversiktlig.
Det sporty designet har gjort bilen 2,5 centimeter lavere, men takhøyden innvendig er likevel beholdt. Sedan har faktisk en god del større bagasjerom enn kombien, henholdsvis 419 og 350 liter.
LES OGSÅ: Du kan spare mye på å velge sedan
Lavere avgift
På motorfronten tilbyr Mazda fire valg, tre bensin- og en dieselmotor. Av disse er kanskje den nye 1,5-liter bensinmotoren på 117 hk den mest spennende. Ellers finnes både 2-liter og 2,5-liter bensin og 2,2-liter diesel. Alle med Mazda SkyActiv-teknologi, som i sin tur betyr lavt forbruk.
Bilen skal også bli lettere enn forgjengeren. Det er godt nytt i forhold til norske avgifter og dermed prisen på bilen, hvis den da kommer til Norge.
LES OGSÅ: De er Norgesmestere i stasjonsvogn

Mazda 323 cabriolet: Dette er den eneste i Norge