Skal du kjøre fort og langt med familien? Da er denne bilen et godt valg
Skal du kjøre fort og langt med familien? Da er denne bilen et godt valg

Maserati Quattroporte: Luksusbilen for deg som vil skille deg ut

... og for de som skal kjøre fort og langt!

Maserati Quattroporte. Smak på det – bare navnet i seg selv er så kult at det nesten er grunn god nok til å kjøpe en slik bil.

Helt siden den første Quattroporten kom i 1963, har bilen vært en legende og et ikon. Nesten like italiensk som cappuccino og parmesan

Sportsbil og familiebil i ett

Quattroporte står som du kanskje allerede vet for fire dører. Vi snakker her altså om en familiebil mer enn en sportsbil, selv om den egentlig er begge deler.

Forrige generasjon kom helt tilbake i 2004, så nå var det på tide med en ny
Forrige generasjon kom helt tilbake i 2004, så nå var det på tide med en ny

Var det denne Espen kom over på gutteturen?

Grand Tourer er vel rett navn om vi skal putte den i noen bås. Biler som Mercedes CLS, og Porsche Panamera er blant konkurrentene.

Altså biler for deg som vil ha business class på landeveien. Rask, sterk, komfortabel, velutstyrt og vakker.

Og som buisiness class ellers– ikke for menigmann, men for de som har anledning til å betale det ikke så rent lille ekstra.

Klassisk eleganse

Det er sjette generasjon – og en helt ny bil – som nå lanseres. Designet har fått mer harmoniske og elegante linjer, men den er fortsatt både grasiøs og sporty.

Interiøret som kunne vært hentet både fra en privat jet og en luksusyatch er typisk italiensk med mykt skinn og innslag av mørkt treverk. Dette er klassisk eleganse og som alltid – det eksklusive uret er på plass midt på dashbordet!

Slik ser det ut innvendig i Maseratis toppmodell Quattroporte. Nye Levante blir neppe mindre eksklusiv.
Slik ser det ut innvendig i Maseratis toppmodell Quattroporte. Nye Levante blir neppe mindre eksklusiv.

Audi A8 coupe: Audien som aldri kom i produksjon

Motorhjelp fra Ferrari

Den innvendig plassen har vokst i forhold til forrige generasjon. Motoren som er en V8-er på 5,3 liter har Maserati fått hjelp av Ferrari å utvikle, og den produseres faktisk også hos Ferarri i Maranello, i det nordlige Italia.

Både utslipp og forbruk er redusert, forteller Maserati i en pressemelding, mens ytelser og tekniske spesifikasjoner for øvrig sies det ingenting om. Enda.

Men Maserati lover at dette er en luksus sports-sedan som vil løfte dette eksklusive bilsegmentet til nye høyder. Vi vil gjerne tro på dem og er glade for at billegenden fortsatt holdes i live.

Les også: Skulle spare penger – bestilte 19 pansrede Maserati