Maserati Ghibli: Virkelig sjeldne saker
Restaureringen stoppet opp – nå er den til salgs.

Smak og behag varierer sterkt, ikke minst når det gjelder biler. Men noen få modeller ser alle ut til å være enige om at er svært vellykket.
Maseratis klassiske grand tourer Ghibli fra slutten av 1960- og begynnelsen av 1970-tallet er en slik modell. Den svært linjelekre fastback-coupeen oser av kraft, og om den minner litt om Aston Martin DBS i taklinjen og bakfra, var den slankere og enda mer elegant en briten.
Les også: Brooms superbil-jakt i Italia gikk ikke helt som planlagt
Første prosjekt vi har sett
Unisone klappsalver fra det kjøpende publikum pleier å føre til en ganske rå verdistigning, og det har det også gjort for Ghibli. Mellom 1967 og 1973 ble det bare bygget 1.149 coupeer, og antall personer som i dag godt kunne tenkt seg en slik bil kan nok multipliseres ganske heftig.

Dermed får man litt sjokk når det dukker opp en bil som den på disse bildene, som riktignok ikke er kjørbar akkurat i dag, men som bør kunne bli det med litt innsats. Når dette skrives er det drøyt fire døgn igjen av auksjonen, og foreløpig er ikke budene kommet høyere enn til 20.100 dollar, eller i underkant av 120.000 kroner.
Se eBay-auksjonen her:
USA-modell med automat
Nå er ikke minstepris oppnådd, og ingen vet hvor høye krav selgeren har i så måte, men uansett er dette den første Ghiblien i prosjekt-tilstand vi har sett til salgs. Og dermed bør den kunne representere en sjelden mulighet til å kjøpe seg en verdifull superbil ”i etapper” for den som har en drøm – men som ikke har alle pengene klare på én gang.

Ghiblien selges av firmaet Classic Investments i Denver, Colorado, et firma som spesialiserer seg på å restaurere klassiske gamle europeiske sports- og luksusbiler. Vi ser hull etter markeringslys på skjermene, og at bilen er utstyrt med Borg Warner-automat styrker også teorien om at det er en bil som også opprinnelig ble solgt i USA.
Les også: Nå kommer en ny Ghibli - en firedørs E-klasse-killer...
Samme eier i over 30 år
Uansett om den kom dit som ny eller ikke, skal den ha vært i én persons eie i over 30 år. Det var en godt voksen samler et sted på østkysten, som holdt bilen i trim med regelmessig bruk frem til han bestemte seg for å restaurere den. Etter å ha demontert den og handlet inn et nytt, skreddersydd skinninteriør i den originale beige fargen bestemte han seg dog for å selge bilen i stedet.

Ut fra bildene virker ikke bilen å ha de helt store problemene i karosseriet, selv om vi har lest ett eller annet sted at disse var bygget med dobbelt gulv for å unngå vridning – ergo kan det være grunn til å sjekke nøye under skallet.
Les også: Ferrari ønsker å selge FÆRRE biler!
Relativt komplett
Den skal være rimelig komplett, og ha den opprinnelige quadcam-V8en på 4,7 liter og 340 hester. I 1969 begynte man også å levere den såkalte SS-versjonen med 4,9 liters motor, men mange foretrekker den opprinnelige likevel.

Et annet morsomt poeng med denne er at den har dashboard med rekken av vippebrytere plassert øverst, rett under kanten – et design som skal ha vært av svært begrenset varighet før de igjen flyttet ned i underkant, og ble forandret fra klassiske vippebrytere til mer moderne trykk-brytere.
Les også: Kan Maserati-SUVen konkurrere med Porsche Cayenne?