På TV 2s nettsider bruker vi og våre partnere informasjonskapsler (cookies) for personlig tilpasning av annonser og måling.
Du kan lese mer om dette i vår personvernpolicy og vår informasjonsside om informasjonskapsler.
På TV 2s nettsider bruker vi og våre partnere informasjonskapsler (cookies) for personlig tilpasning av annonser og måling. Du kan lese mer om dette i vår personvernpolicy og vår informasjonsside om informasjonskapsler.
Maserati Ghibli: Denne skulle vi egentlig ikke få se ennå
Maserati går for runge og bølgende linjer som drar paralleller til tidligere design samtidig som det ser kraftfullt og moderne ut.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Merkevaren er knallsterk blant bilentusiaster og det oser virkelig alternativ luksus av navnet.
Men noe særlig salgsvolum – det begynner det å bli noen år siden Maserati har hatt.
Del med Facebook-vennene dine
Bilder før tiden
Nå skjer det imidlertid ting, På tampen av fjoråret kom bildene av den helt nye versjonen av flaggskipet Quattroporte – og i dag kom de første offisielle bildene av lillebror Ghibli.
Den skal vises første gang på bilutstillingen i Shanghai senere denne måneden.
Det var ikke meningen at vi skulle få se den allerede. Men først kom en bildelekkasje på en tsjekkisk bilside, som raskt spredte seg på en rekke nettsider. Og da bestemte Maserati seg i dag for å sende ut tre bilder av nye Ghibli.
Maserati skal opprinnelig ha planlagt å holde bildene til nærmere bilutstillingen i Shanghai senere i april - men nå er de likevel ut, takket være en lekkasje på en tsjekkisk nettside.
For å holde kostnadene nede, har Maserati utviklet Quattroporte og Ghibli side-om-side.
De deler veldig mye av teknikken under skallet – og det er også klare familielikheter i designet.
Der Quattroporte er en diger luksussedan, er Ghibli mer kompakt, selv om vi på ingen måte snakker liten bil. Hovedkonkurrentene skal være biler som BMW 5-serie, Jaguar XF og Mercedes E-klasse, men det er ventet at Maserati kommer til å prise seg over disse for å markere at Ghibli er mer eksklusiv.
Slik ser storebror Quattroporte ut. Biler som Mercedes CLS, og Porsche Panamera er blant dens konkurrenter.
I fjor solgte Maserati 6288 biler, og er med det ikke akkurat å regne som en volumprodusent. Men italienerne har store ambisjoner.
Målet er å øke salget til 50.000 biler innen 2015.
Skal de lykkes med det, er det klart at de er helt avhengige av at Ghibli blir en suksess. Det største markedet er for øvrig ventet å være i USA, men også Kina er høyst interessant for biler som dette.
Slik ser det ut inne i nye Ghibli. Maserati legger vekt på eksklusive materialer - legg også merke til størrelsen på Maserati-logoen på rattet og Ghibli-merket på midtkonsollen.