Mange snur seg etter den – det er ikke rart
Hyundai Ioniq 6 imponerer spesielt på ett område.
Hyundai har hatt en spennende utvikling i Norge de siste årene.
Både Ioniq, Kona og Ioniq 5 har alle solgt svært bra. Nå er også de første kundeleveringene av nye og mye omtalte Ioniq 6 i gang.
Lang rekkevidde og et design som virkelig skiller seg ut, har gjort at mange har fått øynene opp for nykommeren. De første 600 eksemplarene ble utsolgt på bare få timer.
Målet er at det skal rulle nesten 3.000 eksemplarer av Hyundais nye stolthet på norske veier i løpet av året.
Vi tror ikke kundene vil bli skuffet. For dette er en bil som leverer solid på de viktigste områdene.
Se video fra vårt møte med bilen øverst i saken.
To versjoner
Den norske importøren har gjort det enkelt for kundene. Du kan velge mellom to versjoner av Ioniq 6: Bakhjusdrift eller firehjulsdrift. Begge leveres med samme, og største batteripakke, på 77,4 kWt.
Er du opptatt av lengst mulig rekkevidde, bør du velge bilen med bakhjulsdrift. Den har en oppgitt rekkevidde på inntil 614 kilometer, mot 583 kilometer på utgaven med drift på alle fire.
Prismessig skiller det drøyt 42.000 kroner mellom dem. (Firehjulsdrift fra 565.125 kroner. Bakhjulsdrift fra 522.369 kroner).
Vi kjører bilen med firehjulsdrift og med 20-toms felger. Og apropos felger: Her bør du være bevisst før du velger. Det skiller nemlig overraskende mye på rekkevidden om du velger 20-tommere kontra 18. Mer om det litt senere.
Legenden fornyes – for aller siste gang
Hvordan er den å kjøre?
For det første: Du sitter veldig godt i Ioniq 6, setene har gode justeringsmuligheter. Dermed leverer Hyundai et hyggelig inntrykk fra start.
Ute på veien oppleves bilen i all hovedsak komfortabel. Men vi syns likevel Ioniq 6 er noe stiv og stumpete over litt skarpere ujevnheter og på dårlig veistandard.
Vi noterer jevnt over lavt støynivå inne i kupéen. Spesielt vindstøy er det lite av, noe det aerodynamiske designet bidrar godt til. Passerer du 100 km/t på motorveien får du derimot litt hjulstøy, men det er pirk.
Versjonen med firehjulsdrift byr på 325 hestekrefter og 605 Nm. Absolutt nok til å få frem smilet på landeveien. Spesielt om du aktiverer kjøreprofilen «Sport». Da blir gassresponsen merkbart hissigere. 0-100 km/t er i mål på 5,1 sekunder.
Du får ikke Ioniq 6 med adaptivt understell. Det betyr at du må ta til takke med Hyundais demperoppsett. Selv om bilen er vektet mot det komfortable, kjører den samtidig smidig og fint gjennom svingene. Men noen utpreget sportslig kjøreopplevelse er det ikke...
Det som imponerer oss mest med nykommeren er forbruket. Hyundai har etter hvert blitt kjent for å lage gode og effektive drivlinjer. Det er på ingen måte noe unntak her.
Etter halvannen time på motorveien, med en hastighet på rundt 100 km/t, noterer vi et forbruk på bare 16 kWt/100 km. Det er på tørre veier med en temperatur på rundt 10 grader.
Etter en tre timers tur, med motorvei, litt by og delvis aktiv kjøring på landeveien, ender vårt forbruk på 16,2 kWt/100 km. Det er rett og slett godt levert, og faktisk noe under offisielt, blandet forbruk, som er 16,9 kWt/100 km.
Én ting du bør være klar over er hvor mye hjuldimensjon og felg-valg påvirker rekkevidden på bilen. Ioniq 6 4WD med 18-toms felger har en oppgitt rekkevidde på 583 kilometer. Går du for 20 toms felger på samme bil, faller rekkevidden ned til 519 kilometer. Altså et ganske betydelig tap.
Vi har prøvekjørt Polestars nye «folke-modell»
Plass og praktiske egenskaper
Hva får du med deg?
Ioniq 6 er 4,85 meter lang og 1,88 meter bred. Bagasjerommet rommer 401 liter. Det er ikke spesielt imponerende i en bil med disse målene.
Du har frunk foran, som tar 12 liter. Men det er på bilen med firehjulsdrift. Går du for bakhjulsdrift er øker volumet til 45 liter.
Begge versjonene tillater inntil 80 kilo taklast. Du kan også dra henger på inntil 1,5 tonn.
Livet i baksetet:
Det er tydelig at Hyundai har prioritert plass for passasjerene bak. I alle fall beinplassen, som er kjempegod. Takhøyden er ikke best i klassen, på grunn av den fallende taklinjen. Er du over 1,80 meter lang, begynner det faktisk å bli snaut med plass før du skaller i taket.
For øvrig er andre seterad godt tilrettelagt for langtur. Setene er gode, du har to USB-C-ladeuttak, samt varme i setene. Det er ikke feil.
Bak rattet:
Du merker fort at ergonomien i førersetet er gjennomtenkt. Du sitter godt. Armlene er plassert på «riktig» sted. Det er i det hele tatt et gjennomført, ryddig og luftig interiør.
Hyundai understreker bruk av miljøvennlige materialer, slik som tekstil av resirkulert plast og tepper av resirkulerte fiskenett.
Den opplevde kvaliteten er absolutt grei, men det er en del harde flater. Sagt med andre ord: Vi er ikke helt på tysk premiumnivå, men det er kanskje ikke intensjonen til Hyundai, heller.
På plass i Norge: Så bra er nye Ioniq 5
Design
Legger du ikke merke til en Ioniq 6 på parkeringsplassen, bør du bestille en time hos optikeren snarest. For dette er virkelig en bil som vekker oppmerksomhet og følelser hos mange.
Det er en god stund siden vi har kjørt en bil så mange snur seg etter og er nysgjerrige på. Vi er på nivå med da VW ID. Buzz var splitter ny på norske veier.
Vi synes utvilsomt at det er hekken som ser best ut. Den er faktisk ganske bøs – med TO spoilere, LED-lys over hele bredden og en diger bakfanger. Vi får assosiasjoner til Porsche 911. Det er ingen dårlig sammenligning.
Fra siden får du mer følelsen av å se på en buet banan, mens fronten er en smule snill i forhold til resten av eksteriøret.
Uansett hva du måtte mene om designet, er det aldri noen tvil om at Hyundai Ioniq 6 vekker følelser. Men kanskje viktigst av alt: Designet er på ingen måte tilfeldig. Hver eneste linje og lille detalj, er der for å optimalisere aerodynamikken.
Hyundai har brukt ekstremt mange timer i vindtunnel for å sikre så lav luftmotstand som mulig. Det forklarer også den gode rekkevidden, på drøyt 600 kilometer for bakhjulstrekkeren.
På innsiden kjenner du igjen mye fra søstermodell Ioniq 5. Blant annet rattet og de doble skjermene på 12,3 tommer.
Som nevnt oppleves interiøret delikat, ryddig og intuitivt. Dette er et hyggelig sted å være på tur.
Hvis vi skal pirke, skulle vi gjerne sett at justeringen av klimaanlegget var via fysiske knapper og ikke touchsoner.
Tech-faktor
Ioniq 6 har naturligvis alle sikkerhets- og førerassistentsystemer du forventer av en ny bil i dag. Slik som line assist, blidsonevarsling og automatisk nødbremsassistent med varsling av fotgjengere og syklister.
Bilen støtter også autonom kjøring på nivå 2, som innebærer at systemet styrer hastighet og avstand, samt hjelper deg når du skifter kjørefelt.
Ruteplanleggeren kan også være verdt å nevne. Legg inn målet, og navigasjonssystemet foreslår automatisk ladepunkter langs ruten.
LED Matrix-lys debuterer på Ioniq 6. Det innebærer at bilen selv maskerer ut møtende trafikk når du kjører med fullys.
Som tilvalg får du også digitale sidespeil, slik vi blant annet kjenner fra Audi e-tron.
Test Hyundai i30 N: En av de morsomste kompaktbilene
Konklusjon
Nye Ioniq 6 leverer godt på de viktigste områdene, gjennom en effektiv drivlinje.
Du får inntil 614 kilometer rekkevidde, 800 volts-teknologi – med rask ladehastighet og lavt forbruk. Bilen kjører også fint – og byr på nok krefter.
Dessuten får du en bil som klart skiller seg mest ut i klassen.
Hvis du ikke MÅ har firehjulsdrift, ville vi helt klart valgt Ioniq 6 med drift på bakhjulene. Da får du lenger rekkevidde, større plass i frunken og ikke minst er den rimeligere.
Ioniq 6: En av de mest spesielle nybilene på lenge
Hyundai Ioniq 6 (4WD)
Motor:
- Elektrisk x2
- Effekt: 325 hk / 605 nm
- 0-100 km/t: 5,1 sekunder
- Toppfart: 185 km/t
Batteri/lading:
- Batteripakke: 77,4 kWt
- Rekkevidde: 583 km (18 toms felger) 519 km (20 toms felger)
- Forbruk (WLTP): 15,1 - 16,9 kWt/100 kilometer
- Hurtiglading: 220 kW
- Ombordlader: 11 kW
Mål, vekt og volum:
- Lengde x bredde x høyde: 485 x 188 x 149 cm
- Bakkeklaring: 14,1 cm
- Bagasjerom: 401 liter
- Frunk: 12 liter
- Vekt: 2.095 kilo
- Tilhengervekt: 1.500 kilo
- Taklast: 80 kilo
Pris:
- Pris fra (4WD): 565.125 kroner
- Pris fra (2WD): 522.369 kroner
Bli med på første prøvetur i nye Ioniq 6. Her viser vi deg også bagasjerommet i bilen: