Kollisjonsputer er laget for å redde liv og for å redusere skadeomfanget, men om man har beina på dashbordet kan man risikere svært alvorlige skader om det skjer en ulykke. Foto: Alena Ozerova, Colourbox
Kollisjonsputer er laget for å redde liv og for å redusere skadeomfanget, men om man har beina på dashbordet kan man risikere svært alvorlige skader om det skjer en ulykke. Foto: Alena Ozerova, Colourbox

Mange har farlige uvaner: – Dette bør du slutte med

Kjenner du deg igjen i noe av dette?

Vinterferien innebærer gjerne en del bilkjøring. Mange slapper av ved å legge beina på dashbordet. NAF advarer imidlertid på det sterkeste mot å gjøre akkurat det.

– Vi har selvsagt forståelse for at man ønsker å ha det så komfortabelt som mulig på biltur. Men å legge beina på dashbordet er ikke noen god løsning, sier Jan Harry Svendsen som er rådgiver i NAF.

Problemet er i første rekke kollisjonsputen. Om det skjer en ulykke blåses kollisjonsputen opp med et voldsomt trykk og hastighet. Har man beina på dashbordet vil dette føre til svært alvorlige skader.

– Beina skal være på gulvet, sier Svendsen.

Hårete mål: – Ingen skal dø i våre biler

Løse gjenstander

Ifølge NAF vil heller ikke bilbeltet fungere slik det skal, dersom man har beina oppe på dashbordet.

– Moderne biler har avanserte systemer for sikkerhet. Beltestrammere, kollisjonsputer og til og med setene er konstruert slik at de skal jobbe sammen dersom ulykken er ute. Om man legger ryggen på passasjersetet bakover og hiver beina på dashbordet, hindrer man korrekt funksjon av disse systemene. Det er farlig og kan i ytterste konsekvens føre til økt skadeomfang ved en ulykke, sier Svendsen.

Løse gjenstander

NAF advarer også om å ha løse gjenstander oppe på dashbordet.

De påpeker at dette både kan hindre sikten og distrahere sjåføren – og i tillegg kan de bli livsfarlige prosjektiler, dersom kollisjonsputen utløses.

Legg løse gjenstander i hanskerommet, i sidelommene på døren eller i bagasjerommet, råder NAF.

Så mye sikrere er det å kjøre ny bil

Riktig rattgrep

NAF ber dessuten bilister til å tenke på korrekt rattgrep når du skal ut på langtur. Ikke bare gir det økt kontroll over bilen og økt sikkerhet, men det er også viktig i forhold til kollisjonsputen som er integrert i rattet på alle moderne biler.

– Har man hånden hvilende på toppen av rattet vil den treffe sjåføren i ansiktet om kollisjonsputen skulle blåses opp. Mange har i tillegg ofte et ur på venstre hånd. Det er ikke å vanskelig å tenke seg til hva resultatet blir dersom man treffes av sin egen arm og ur på denne måten.

Derfor har denne bilen rattet i baksetet

Kan få store konsekvenser

– Kollisjonsputer redder mange liv hvert år og er et fantastisk bidrag til økt sikkerhet, men som alt annet krever også kollisjonsputene at man bruker dem korrekt og at man har respekt for de kreftene de representerer. Det er ikke vanskelig, men gjør man feil kan konsekvensene bli alvorlige, sier Svendsen.

NAFs tips til sikring i bilen

  • Bruk bilbelte. Det skal ligge tett inntil kroppen og over hoftene. Etterstram ved å dra i beltet når du har festet det.
  • Ikke kjør med tykk jakke. Den hindrer bilbeltet i å strammes korrekt.
  • Sørg for korrekt rattgrep. Ikke legg hånden på toppen av rattet.
  • Ikke legg beina eller løse gjenstander på dashbordet.
  • Ikke legg seteryggen på passasjersetet for langt tilbake.
  • Bakovervendte barnestoler skal ikke monteres i passasjersetet dersom det er en aktiv kollisjonspute der.

Video: Vi har testet Toyotas første elbil:

Mener alle bensinstasjoner må ha elbil-lader