VERDENS FØRSTE? Den store ladeparken ved Inspiria science center kan bli selvforsynt med strøm, hvis det går som Inspiria, Tesla og Østfold Energi ønsker. Foto: Inspiria.
VERDENS FØRSTE? Den store ladeparken ved Inspiria science center kan bli selvforsynt med strøm, hvis det går som Inspiria, Tesla og Østfold Energi ønsker. Foto: Inspiria.

Målet er at ladeparken skal lage sin egen strøm

Kanskje blir den selvforsynt med kraft fra sol og vind.

Tett inntil E6 i Sarpsborg ligger Inspiria science center og Inspiria ladepark. Her er det 35 destinasjonsladere som går på solceller og et stort 500 kW batteri. I november kom også 40 nye lynladere fra Tesla på plass.

Nå ønsker Inspiria, sammen med Tesla og Østfold Energi, å bygge om ladeparken slik at den ikke belaster strømnettet, men i stedet går på lokalprodusert strøm fra vind og sol.

Målet er å vise verden hva som er mulig.

Verdens første?

– Vi har søkt Enova om å få bygge om Tesla-anlegget. Det unike med dette er at man skal bygge og forske på Norges og kanskje verdens første lynladeanlegg som driftes med vind, solceller og store batterier, uten å bruke strømnettet, sier Geir Endregard, administrerende direktør ved Inspiria science senter.

Partene mener det er et stort potensial for å bygge lignende anlegg, både nasjonalt og internasjonalt. På ladeparken på Grålum er det Østfold Energi som står for kraftløsningen, Tesla kjøper kraften, mens Inspiria drifter informasjons- og kunnskapsløsninger.

Bilgiganten skal lage flyttbare ladestasjoner

PIONER;: Tesla har vært langt fremme med å bygge ut ladeinfrastruktur. Foto: NTB
PIONER;: Tesla har vært langt fremme med å bygge ut ladeinfrastruktur. Foto: NTB

Dekke hele behovet

– Det unike med dette er at vi skal bygge og forske på Norges og kanskje verdens første lynladeanlegg som lar seg drifte med vind, solceller og store batterier uten å bruke strømnettet, forteller Endregard.

De tre aktørene har store, konkrete planer og ønsker å teste om vind sammen med sol vil kunne dekke opptil hele energibehovet estimert opptil flere MWt per år. Da må det vindmøller med samlet kapasitet på opptil 1MW på plass og solceller på hele Inspiria-bygget.

Slik skal de gjøre elbil-lading mye enklere

SOLKRAFT: Kanskje kan solceller være med på å dekke strømbehovet ved ladestasjonene i årene som kommer. Foto: NTB
SOLKRAFT: Kanskje kan solceller være med på å dekke strømbehovet ved ladestasjonene i årene som kommer. Foto: NTB

Enormt press på strømnettet

Planen er å forske og teste om all lading kan baseres på kortreist lokalprodusert strøm med dagens konsesjonsgrenser. Overskuddsenergi fra anlegget vil redusere Inspirias eget forbruk.

Østfold Energi mener lokalprodusert strøm og batterier kan løse mange av nettutfordringene Norge står ovenfor.

– Med mål om null nye fossile biler på veien i 2025 vil det kreve en massiv utrulling av hurtigladere. Det gir et enormt press på strømnettet, som krever at vi tenker helt nytt, sier Martin Vatne som er direktør for strategi og forretningsutvikling i Østfold Energi.

Finnes én i verden: Denne kan løse et ladeproblem

Video: Han dro på skikkelig langtur med Tesla Model X