– Makan til trøblete start har vi knapt sett før

Toyotas nye elbil har mye å slite med.

Lanseringen av Toyotas nye elbil i Norge har ikke gått etter planen. Først ble den forsinket i flere måneder, på grunn av problemer med hjulboltene. I verste fall kunne hjulene rett og slett falle av.

Flere hundre biler ble da satt til side i påvente av utbedring. Så startet Toyota nylig utleveringen av bZ4X og sendte også ut biler til test.

Nettstedet Elbil24 var først ute her. De oppdaget umiddelbart at det var noe rart med rekkevidde og strømforbruk.

Stor overraskelse

Offisiell rekkevidde er på opptil 512 kilometer. Det er med forhjulstrekk. I Norge er det firehjulsdrift som gjelder. Da klarer bZ4X opptil 470 kilometer.

Da er naturligvis overraskelsen stor, når man bare klarer henholdsvis 307 og 318 kilometer, før bilen forteller at det er null kilometer igjen på batteriet. Testen ble foretatt i rundt åtte plussgrader og på våt vei. Akkurat denne hadde rekkevidde på 456 kilometer - takket være utstyr og felger.

– Jeg har aldri opplevd så store avvik. Her er det dramatisk stor forskjell mellom oppgitt og faktisk rekkevidde, sa fagredaktør og testansvarlig i Elbil24, Fred Magne Skillebæk, i en kommentar til Broom forrige uke.

Vi har testet bZ4X i utlandet – se hvordan det gikk her

ETTERLENGTET: Toyota har tatt seg svært god tid med sin første familie-elbil.
ETTERLENGTET: Toyota har tatt seg svært god tid med sin første familie-elbil.

– Kommet skjevt ut

Forbruket ble målt til 19,4 kWt per 100 kilometer. Langt over oppgitt forbruk – som er 15,8 kWt.

Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen var i morges gjest på God Morgen, Norge på TV 2. Her hadde han med seg bZ4X og ga en liten oppdatering på hva som skjer med bilen:

– Den har virkelig kommet skjevt ut. Makan til trøblete start har vi knapt sett for en ny bilmodell i Norge. Men samtidig virker det som Toyota tar dette på stort alvor. De lytter til kundene og deres bekymringer og har tro på at dette vil løse seg. Det er nok verdt å merke seg for alle som nå har blitt usikre på bilen, sier Møller Johnsen.

Test av bZ4X: Her er dommen

SÆRPREGET: Toyota går for dashbordløsninger som skiller seg ganske godt fra særlig de europeiske konkurrentene.
SÆRPREGET: Toyota går for dashbordløsninger som skiller seg ganske godt fra særlig de europeiske konkurrentene.

Gjør ting grundig

– Ja, for det kan være mange?

– Interessen for denne modellen har vært svært stor i forkant. Toyota kommer sent med elbil. De har mange kunder i Norge som nå er klare til å gå over til helelektrisk bil. De har bestilt og ventet lenge på bilen.

– Og så er det vel ganske spesielt at noe sånt skjer nettopp med Toyota?

– Ja, vi er jo vant til at de alltid gjør ting veldig grundig. Derfor er det ekstra merkelig at de sender ut en bil som oppfører seg så forskjellig fra det de offisielle tallene sier. Bare en detalj som at rekkevidden synker dramatisk når man setter på klimaanlegget – det henger rett og slett ikke på greip. Det jobbes garantert på spreng hos Toyota for å finne ut av dette nå, sier Møller Johnsen.

Den har alt som skal til for å bli en suksess i Norge

UTLEVERING: Mange kunder har allerede fått bilene sine i Norge, mange er nok spent på hva som skjer videre med særlig rekkevidde-utfordringene.
UTLEVERING: Mange kunder har allerede fått bilene sine i Norge, mange er nok spent på hva som skjer videre med særlig rekkevidde-utfordringene.

Viktig trygghet

Ambisjonen til Toyota er fortsatt av bZ4X skal bli deres mest solgte bil i 2023. Men da må de nok komme til bunns i problemene – og det ganske kjapt.

– Toyota er kjent for svært god og seriøs kundebehandling. Det tenker jeg er en viktig trygghet nå. Vi har fått mange nye merker til Norge de siste par årene, flere har begrenset erfaring med å bygge biler. Toyota er i helt andre enden av den skalaen. Derfor tror jeg dette er et trygt kjøp, uavhengig av problemene i starten. Men det skal bli veldig interessant å følge med hva som skjer i denne saken framover, avslutter Møller Johnsen.

Les hele saken: Krise-resultat i rekkeviddetest

Video: Her setter vi Toyotas elbil på prøve