Må jeg bruke merkeverksted for at garantien skal gjelde?
Ingen tvil: Det kan være dyrt å ha bilen på verksted!

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.
Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:
Hei. Leverte inn min Mazda 6 til ettårs-kontroll i dag. Fikk beskjed at det koster meg 3700 kr. pluss evt. matriell. Er dette normal pris? Synest det er dyrt:(
Må jeg bruke merkeverksted for at garantien skal være gyldig? Har hørt fra mange at Mazda 6 sliter med rust problemer, stemmer dette?
Benny svarer:
Nei, 3750,- for en ettårs-service er ikke spesielt dyrt! Det er en helt normal pris - selv om det er mange penger og at det for mange gjør et betydelig innhogg i familieøkonomien den måneden.
Jeg må også legge til at jeg ikke i detalj kjenner til hva som gjøres med din bil på ettårs-servicen. Men antar at det er et oljeskift inkl. filter og en generell gjennomgang / kontroll av bilen.
Du skal fra forhandler få med et serviceskjema hvor det er krysset ut hva som er skiftet ut og kontrollert. Jeg vil tro at du betaler for ca 1,5 times jobb + deler, så kommer moms og verkstedmateriell på toppen av det hele. Slikt blir det fort penger av.
De senere årene har bilverkstedenes fortjeneste kommet mer og mer fra service og ettermarked - og i mindre og mindre grad fra bilsalget. Det er klart at dette vet bilforhandlerne - og benytter seg av dette potensialet.
Nei - man behøver ikke bruke merkeverksted på service for at garantien skal gjelde. Men på en så ny bil, vil jeg nok allikevel anbefale deg å bruke merkeverksted, selv om du kanskje kan spare noen hundrelapper ved å velge et frittstående verksted.
Dette handler om å bygge tillit og et godt kundeforhold. Det er mye lettere å si ja til å hjelpe en god kunde med en kulanse-forespørsel – etter at garantien har utløpt, enn å hjelpe en kunde du overhodet ikke har noe forhold til. I slike saker er det som oftest forhandleren som sitter igjen med regningen, og et godt kundeforhold hjelper.
Nyere undersøkelser har vist at det kan være til dels store forskjeller på hva et merkeverksted gjør / kontrollerer – kontra hva de gjør på et frittstående verksted.
Et annet alternativ kan jo være å ta service i Sverige, i den grad det er praktisk mulig for deg, for her kan det også være penger å spare.
Det er et valg man må ta – og det er ikke tvil om at det er penger å spare på å være litt bevisst i forhold til disse tingene, men at man kanskje kan ”tape” noe hvis man er uheldig etter at garantien har utløpt.
Når det gjelder rust, så stemmer det at dette var et problem på Mazda (mest på 6 og 3) for noen år siden. Er bilen din bare ett år gammel, så har du den ”nye typen” Mazda 6 – og på disse er det ikke spesielle problemer med rust.
Les også: Hvordan kan bilverkstedet ta over 1500 kroner i timen?
Stort arkiv
Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.
Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen
Velkommen – og lykke til!