Lyst på "ny" Mercedes Gullwing?

Klassikeren gikk ut av produksjon i 1957. Men du kan fortsatt kjøpe splitter ny 300 SL Gullwing!

Det finnes et stort hav av etterligninger til måkevingdørene som først kom på Mercedes 300 SL: Dørene er bilens kjennemerker, og i ettertid var det en stund hvor alle konseptbiler og showbiler skulle ha slike. Dørene ble i sin tid laget med hengslene i toppen for at dørene ikke skulle være i veien på racerbilen da den skulle inn til trange serviceplasser. I ettertid er de blitt et ikon.

Å skaffe seg klassikeren 300 SL i dag er ikke lett, for om du først finner en, så skal du også klare å reise kapitalen. Vi har funnet ett eneste eksemplar av 1955-modellen til salgs i Tyskland, men du må ut med 410.000 Euro før du kan ta den med hjem (Se annonsen her). Et annet alternativ kan være å ta turen innom Gullwing GmbH når du først er i Tyskland, nærmere bestemt Dresden.. De lager nå en helt ny retrobil, med eksakt samme designen, men noe oppspritet drivlinje.

30 biler i året

Den nye versjonen fra Gullwing GmbH kan leveres enten som Gullwing eller som Roadster. Motoriseringen er valgfri med enten en 3,5 liters V6 med 320 hk, eller en 5,5-liters V8er med 408 hk. Begge versjonene når et godt stykke over 250 km/t, men er selvfølgelig sperret. I V8eren har Gullwing montert inn en 7-trinns G-tronic, mens det i V6eren er satt inn en manuell 6-trinns kasse.

Mye av delene i fremvognen er hentet fra både C-Klasse, E-Klasse og SLK. Bakvognen har derimot ikke Mercedes-komponenter, men en stiv aksel fra Cobra. Når det gjelder bremsene derimot, så er vi tilbake på E-Klasse fra Mercedes. Skulle du få veldig lyst på en ny Gullwing, så er heller ikke dette gratis. Prisen starter på165.000 Euro for V6-versjonen, og totalt skal det lages kun 30 biler i året.

Originalen av Gullwing kom på markedet i februar 1954, etter at det sivile markedet nærmest krevde en gateversjon av bilen - som opprinnelig var en racerbil. Gateversjonen ble derfor lansert på New York Motorshow i 1954, og ble laget frem til 1957. Av Gullwing ble det produsert 1400 eksemplarer, mens det ble laget 1858 eksemplarer av 300 SL Roadster, som kom på markedet i 1957. Til sammen regnes det med at bare rundt 200 biler fortsatt lever.

Besøk Gullwing GmbH her

Gullwing  bygges fremdeles i Tyskland
Gullwing bygges fremdeles i Tyskland
Gullwing  bygges fremdeles i Tyskland
Gullwing bygges fremdeles i Tyskland
Gullwing  bygges fremdeles i Tyskland
Gullwing bygges fremdeles i Tyskland
Gullwing  bygges fremdeles i Tyskland
Gullwing bygges fremdeles i Tyskland
Gullwing  bygges fremdeles i Tyskland
Gullwing bygges fremdeles i Tyskland
Gullwing  bygges fremdeles i Tyskland
Gullwing bygges fremdeles i Tyskland
Gullwing  bygges fremdeles i Tyskland
Gullwing bygges fremdeles i Tyskland
Gullwing  bygges fremdeles i Tyskland
Gullwing bygges fremdeles i Tyskland
Gullwing  bygges fremdeles i Tyskland
Gullwing bygges fremdeles i Tyskland
Gullwing  bygges fremdeles i Tyskland
Gullwing bygges fremdeles i Tyskland
Gullwing  bygges fremdeles i Tyskland
Gullwing bygges fremdeles i Tyskland
Gullwing  bygges fremdeles i Tyskland
Gullwing bygges fremdeles i Tyskland
Gullwing  bygges fremdeles i Tyskland
Gullwing bygges fremdeles i Tyskland