Lyst på mye oppmerksomhet? Da bør du skynde deg
Nå har vi testet rekkevidden på norske veier.
– Hvordan er plassen, da? Er den god?
Det er lørdag formiddag. Jeg har akkurat kommet ut av dusjen, etter å ha startet dagen (litt for lenge) på hjemmekontoret. Nå kikker jeg ut av vinduet fra andre etasje og ser en nabo som er inne på gårdsplassen vår og går rundt bilen.
Han har tydeligvis ringt på først, for datteren min på 11 er også der. Hun svarer etter beste evne, forsikrer ham om at plassen er veldig god og at bilen er kjempekul!
Episoden er slett ikke tilfeldig, Jeg tror aldri jeg har hatt en testbil som har vakt så mye oppsikt og fått så mange til å komme bort og prate.
Truffet blink
Hvis Volkswagen noen gang var i tvil om at ID.Buzz kom til å bli lagt merke til – da kan hele konsernet puste lettet ut nå. Det kommer naturligvis til å endre seg når det etter hvert ruller tusenvis av eksemplarer på norske veier. Men akkurat nå, helt i starten er dette en oppmerksomhets-magnet av de virkelig sjeldne!
Der kan vi altså trygt fastslå at VW har truffet blink med sin nye elbil.
Vi i Broom har etter hvert truffet den flere ganger. Den første prøvekjøringen ble lagt til København. Nå har en liten bunke biler kommet til Norge, som en forsmak på det som skal komme utover høsten.
Dette skrev vi om Microbus for 11 år siden
Bare fem seter?
Volkswagen gjør det enkelt for seg selv – og kundene – i starten. Her er det én batteripakke som gjelder, den er på 77 kWt og er den samme vi kjenner fra de øvrige ID.-modellene (og flere andre biler fra konsernet). Bilen har også kun bakhjulsdrift, 4x4 kan du bare glemme i starten.
Det er også bare én seteløsning. Og den overrasker flere av dem som kommer bort og vil se nærmere på bilen.
– Hva, har den bare fem seter?
Det er gjengangeren her og det skjønner jeg også godt. Når bilen er så stor og opplagt har plass til flere seter, er det litt rart at Volkswagen starter som de gjør, attpåtil med en tradisjonelt baksete, ikke separate seter som vi er vant til å finne i en flerbruksbil. Bagasjerommet er til gjengjeld gedigent, så stort at de færreste vel noen gang vil trenge alle de 1.121 literne du får inn her.
Nei - noen ganger bør du ikke bruke mobilen
I videoen under kan du bli med inn i baksetet på Buzzen:
Ut i testløypa
Det andre spørsmålet som går igjen er rekkevidden. Batteripakken er altså ikke kjempestor, dermed blir det offisielle tallet her 418 kilometer. At bilen er stor og veier tett på 2,5 tonn gjenspeiles i det offisielle forbrukstallet: 21 kWt/100 kilometer. Det er mange elbiler som bruker mindre strøm enn dette.
På vår første prøvetur i Danmark var det tilnærmet sommertemperatur og som det gjerne er i Danmark: Flatt og fine kjøreforhold. Da havnet vi også veldig nært det offisielle tallet.
Derfor er vi spent når vi tar med Buzzen i vår kjente testløype her hjemme. 10 mil med varierte fartsgrenser, alt fra motorvei til småkjøring og et god bit landevei med 60- 70- og 80-soner.
Her dukket ID.Buzz opp første gang i Norge
Motorvei = mye strøm
Temperaturen ligger på 7-8 grader og det regner, innimellom kraftig. Vi starter med kald bil, innvendig har vi temperatur på 21 grader og koster også på oss varmesete og varme i rattet i starten. Kjørestilen er snill og defensiv, uten at det er fokus på ekstrem sparekjøring.
Etter 100 kilometer noterer vi et forbruk på 23,5 kWt, da etter en gjennomsnittsfart på 68 km/t. Det er temmelig høyt forbrukstall, underveis er det lett å se at de høyere hastighetene er det som virkelig drar strøm her.
Vi sjekker litt ekstra på motorvei. Med en gjennomsnittsfart på 97 km/t, ender forbrukstallet på 28,2 kWt. Da er det tørr veibane og 7 grader.
Skyhøy interesse – VW økte produksjonen
To ting påvirker negativt
Snittforbruket på variert kjøring, tilsier at du kan forvente en rekkevidde på rundt 35 mil på denne årstiden. Har du mye motorveikjøring, blir det mindre.
Vi har etter hvert testet ganske mange høybygde elbiler i motorveihastighet, felles for dem alle er at forbruket øker kraftig når du passerer 90-100 km/t.
For ID.Buzz er det to ting som påvirker negativt her. Bilen har en høy og ganske butt front, dermed er det mye som skal skyves gjennom luften. Forbruksmessig er vi ganske langt fra et optimalt elbildesign.
Får svi for det
Sett en ID.Buzz ved siden av en Tesla Model 3, så ser du virkelig forskjellen. Teslaen har et nesten merkelig lavt panser og et høyt «glassoverbygg». Estetisk sett ikke veldig vakkert, spør du meg, men det er en veldig god grunn til at det er slik: Det får ned luftmotstand og dermed forbruk.
Buzzen er i helt andre enden av skalaen og får svi for det. I tillegg kommer det faktum at det er MYE kupé som skal varmes opp. Det koster også strøm. Derfor er vi spente på hvordan forbruket blir nå vinteren kommer. Det har ingen fått testet ennå, vi håper å få gjort det om ikke altfor lenge.
Her er 10 ting du bør vite om ID.Buzz
Kommer til å selge alt
Større batteripakke kommer etter hvert, det samme gjør 4x4 og mulighet for flere seter og et mer fleksibelt interiør. Det siste synes vi bilen så til de grader fortjener. Det er merkelig at dette ikke er på plass allerede, men så vet nok også Volkswagen at de kommer til å selge alt de klarer å produsere og mer til i starten. Da kan det nok også være smart å ha flere godbiter på lager til senere.
Kanskje blir denne «startutgaven» oppfattet som litt ukurant om noen år, når hele modellutvalget er rullet ut. Men én ting er uansett sikkert. Hvis du liker å bli lagt merke til i trafikken og synes det er stas å være tidlig ute: Da er det knapt noen andre biler som fungerer bedre akkurat nå.
Ikke dårlig innsalg...
Tilbake til gårdsplassen min: Stort sett bryr ikke datteren min seg så veldig om testbilene som kommer og går på gårdsplassen vår. Men denne har hun sansen for! Så når jeg har fått slengt på meg klærne og er på vei ut, hører jeg hun avslutter praten med å forsikre naboen om at denne har vi også lyst på. Ja, vi har hatt det lenge!
Så hvis det ikke dukker opp en Buzz på hans gårdsplass om ikke altfor lenge, ja da skyldes det i alle fall ikke dårlig innsalg fra 11-åringen min!
Klikk her for å lese den første testen vår av ID.Buzz
Volkswagen ID. Buzz Pro 77kWt
Motor:
- Elektrisk, én motor
- Effekt: 204 hk
- 0-100 km/t: 10,2 sekunder
- Toppfart: 145 km/t
- Forbruk (WLTP): 21 kWt/100 kilometer
Batteri/lading:
- Batteripakke: 77 kWt netto
- Rekkevidde: 418 km (WLTP)
- Hurtiglading: 170 kW
- Ombordlader: 11 kW
Mål, vekt og volum:
- Lengde x bredde x høyde: 471 x 198 x 192 cm.
- Bagasjerom: 1.121 liter
- Vekt: 2.416 kilo
- Tilhengervekt: 1.000 kilo
- Taklast: 100 kilo
Pris:
- Startpris: fra 484.400 kroner
- Testbil: 619.800 kroner
Video: Bli med – her møter vi ID.Buzz i Danmark