Lyst på denne skjermen? Den koster 75.600 kroner ekstra

Cirka halvparten av kundene klinker til.

Den enorme skjermenheten Hyperscreen vekker oppsikt på innsiden i Mercedes EQS. Men det er ikke standard på de rimligste utgavene...
Den enorme skjermenheten Hyperscreen vekker oppsikt på innsiden i Mercedes EQS. Men det er ikke standard på de rimligste utgavene...

Forventningene var høye og ambisjonene store da Mercedes i fjor lanserte sitt elektriske flaggskip EQS.

Rekordlang rekkevidde, verdens mest aerodynamiske serieproduserte bil og masse tech er blant stikkordene på den enormt viktige modellen for Mercedes.

En annen ting EQS har fått mye oppmerksomhet for, er det nye interiøret med tidenes største skjermenhet på en serieprodusert Mercedes-modell.

Hyperscreen kalles gigaskjermene, som strekker seg over nesten hele dashbordets bredde.

EQS 450+ er den rimligste utgaven i Norge med en startpris på 955.800 kroner. Illustrasjonsfoto
EQS 450+ er den rimligste utgaven i Norge med en startpris på 955.800 kroner. Illustrasjonsfoto

75.600 kroner

I dag er det kun EQS 580 4MATIC og EQS 53 4MATIC+ som har Hyperscreen som standard. For de øvrige versjonene er dette tilvalg. Og det koster MYE penger, hvis du skal ønsker deg skjermorama i bilen din.

Vi snakker 75.600 kroner.

I tillegg til EQS kan også lillebror EQE i AMG-versjon leveres med Hyperscreen. Prisen er den samme: Nesten 76.000 kroner.

Til Broom opplyser den norske Mercedes-importøren at rundt halvpartene av EQS- og EQE-kundene velger å utstyre bilen sin med Hyperscreen.

Slik ser interiøret på EQE når du ikke har betalt for Hyperscreen. Altså temmelig likt S-Klasse.
Slik ser interiøret på EQE når du ikke har betalt for Hyperscreen. Altså temmelig likt S-Klasse.

Kunstig intelligens

Utover å by på store skjermflater, gir Hyperscreen føreren en ny brukeropplevelse takket være kunstig intelligens. Programvaren er i stand til å lære, tilpasse innhold og gi personlige forslag til ulike funksjoner.

Med et såkalt «første-lag» behøver ikke brukeren å bla gjennom undermenyer eller gi talekommandoer lenger. De viktigste applikasjonene tilbys alltid på det øverste nivået, basert på situasjon og kontekst. På denne måten reduseres antall trykk føreren må gjennomføre, og sikkerheten økes.

Passasjeren foran vil også ha sitt eget visningsområde, hvor man både kan styre ulike funksjoner, som radio og navigasjon.

EQS Brabus: Får tøffere design og enda lengre rekkevidde

I kjent stil tilbyr også Mercedes interiørbelysning i mange ulike farger.
I kjent stil tilbyr også Mercedes interiørbelysning i mange ulike farger.

Interessante fakta og tall

Her har vi samlet noen flere tall og fakta om Hyperscreen:

  • Hyperscreen har flere skjermer smeltet sømløst sammen, noe som resulterer i et 141 centimeter bredt og buet skjermbånd.
  • Den store glassdekselskjermen er tredimensjonalt buet i støpeprosessen ved temperaturer på ca. 650 °C. Denne prosessen gir en forvrengningsfri visning av skjermenheten over hele bilens bredde, uavhengig av skjermdekselets radius.
  • For å komme til de viktigste applikasjonene, må brukeren bla gjennom null menynivåer. Derfor kaller Mercedes-Benz dette for «zero layer».
  • Det er totalt 12 aktuatorer under berøringsskjermen for haptisk tilbakemelding under drift. Hvis fingeren berører visse punkter der, utløses det en vibrasjon i dekkplaten.
  • To belegg på dekkplaten reduserer refleksjoner og gjør rengjøringen enklere. Selve det buede glasset består av spesielt ripebestandig aluminiumsilikat.
  • Sikkerhetstiltakene inkluderer forhåndsbestemte bruddpunkter ved siden av ventilasjonsdysene, samt fem holdere som kan gi seg målrettet i et krasj takket være deres bikubestruktur.
  • 8 CPU-kjerner, 24 gigabyte RAM og 46,4 GB per sekund RAM-minnebåndbredde er noen av MBUXs tekniske spesifikasjoner.
  • Med måledataene til et multifunksjonskamera og en lyssensor tilpasses skjermens lysstyrke til omgivelsesforholdene.
  • Med opptil syv profiler kan skjermseksjonen tilpasses passasjeren foran.

Test EQS: – Dette er tiårets viktigste bil

Stemmestyring: Genialt eller bare tull? Vi tester det ut her: