Luksusbil-produsenten Fisker er konkurs

Avansert teknologi og lekkert design var ikke nok.

Hybridbilen Fisker Karma fikk mye skryt for designet   og skiller seg virkelig ut i trafikken.
Hybridbilen Fisker Karma fikk mye skryt for designet og skiller seg virkelig ut i trafikken.

18 måneder etter at de produserte sin siste bil, er det slutt for amerikanske Fisker Automotive.

Selskapet har vært gjennom den ene krisen etter den andre det siste året.

Håpet har vært at noen skulle komme inn og ta over selskapet for å drive det videre. Men slik skulle det ikke gå.


Sett på som en sensasjon

Fisker har nemlig nå gått til den amerikanske skifteretten, med en betydelig gjeld.

Mens Tesla er den store sensasjonen i bilverdenen og nylig ble verdsatt til svimlende 120 milliarder kroner, gikk det altså helt andre veien med et selskap mange opprinnelig trodde hadde minst like gode forutsetninger for å lykkes.

Fisker sto bak super-hybriden Karma.De første eksemplarene rullet ut i 2011 og ble sett på som en liten sensasjon. Det faktum at bilen var en ladbar hybrid – og ikke en elbil med begrenset rekkevidde – ble også ansett som en stor fordel.

På plass i Norge: Noen eksemplarer har kommet hit også - og vi i Broom har naturligvis testet Karma.
På plass i Norge: Noen eksemplarer har kommet hit også - og vi i Broom har naturligvis testet Karma.

LES OGSÅ: Her er luksusbilen som nesten ikke bruker drivstoff

Riper i lakken

Private investorer som hadde tro på prosjektet skjøt inn milliardbeløp. Den amerikanske staten bidro også kraftig: Fisker fikk et lån med ramme på nesten tre milliarder kroner fra Department of Energy.

Men de gode tidene varte dessverre ikke lenge.

En ting var at bilen i utgangspunktet ble nesten to år forsinket. Karma fikk også noen stygge riper i lakken da modellen måtte tilbakekalles, blant annet på grunn av mulige batteriproblemer.


LES OGSÅ: Slått konkurs – så ble sjefen arrestert

Fra krise til krise

Da produksjonen endelig startet hos finske Valmet, var det allerede mørke skyer på himmelen. Og det rullet ikke ut mer enn i underkant av 2.500 biler før det hele stoppet opp sommeren 2012.

Siden har Fisker gått fra krise til krise. En rekke forsøk på å hente inn ny kapital og få produksjonen i gang igjen har strandet. Imens har pengene rullet ut – og til slutt hadde ikke Fisker andre muligheter enn å si opp 75 prosent av arbeidsstokken tidligere i år. De fikk sparken på dagen.

Noen får Karma-eksemplarer har også funnet veien til Norge, her tester Broom bilen som ble sett på som en liten sensasjon da den kom.
Noen får Karma-eksemplarer har også funnet veien til Norge, her tester Broom bilen som ble sett på som en liten sensasjon da den kom.

Se video: Denne mannen bør du ikke kjøpe bruktbil av!

Auksjonere bort lånet

Department of Energy solgte tidligere i høst sitt Fisker-lån til Hong Kong-baserte Hybrid Technology Holdings LLC for rundt 25 millioner dollar.

Dette selskapet skal nå ta over konkursboet, men det er foreløpig ikke kjent hvilke planer de har for Fisker - ut over at de skal eie teknologien og rettighetene til merkevaren,

Å starte produksjon av Karma igjen blir sett på som et lite sjansespill, etter all negativ publisitet som har vært rundt Fisker. Men selskapet la også betydelige beløp inn i utviklingen av en modell nummer to som ble kalt Atlantic.

Det er uklart hvor mye som eventuelt gjenstår før den kan settes i produksjon.

Til salgs i Norge

Noen få eksemplarer av Fisker Karma fant også veien til Norge.

I skrivende stund ligger to av dem til salgs på finn.no. 2012-modellene har rullet henholdsvis 1750 og 15.000 kilometer. Prisantydning for bilen med laveste kilometerstand er på 1.250.000 kroner, den andre er priset til 1.150.000 kroner.

Broom har testet den – klikk her for å lese mer om Fisker Karma


Fisker-eventyret er over - for denne gang. Hva som nå skjer med merket er uklart.
Fisker-eventyret er over - for denne gang. Hva som nå skjer med merket er uklart.


Viktig Volvo er forsinket – les mer her: