FORTSETTER IKKE: Importøren av Jaguar og Land Rover til Norge ble sagt opp i fjor. Nå er det klart at det ikke er aktuelt for dem å fortsette under andre vilkår. Dette er andre generasjon Range Rover Evoque som også er den rimeligste modellen du kan kjøpe fra disse merkene.
FORTSETTER IKKE: Importøren av Jaguar og Land Rover til Norge ble sagt opp i fjor. Nå er det klart at det ikke er aktuelt for dem å fortsette under andre vilkår. Dette er andre generasjon Range Rover Evoque som også er den rimeligste modellen du kan kjøpe fra disse merkene.

Luksusbil-importøren kaster kortene i Norge

Nå blir det nye tider for Jaguar og Land Rover.

I fjor ble det kjent at importøren av Jaguar og Land Rover til Norge hadde blitt sagt opp av fabrikken, med en oppsigelstid på 24 måneder.

BC Norway heter selskapet som er eid av danske Nic Christiansen. De har også importen av Jaguar og Land Rover til Sverige.

Lenge så det ut som BC Norway likevel kunne fortsette som importør, etter nye forhandlinger med fabrikken. Men nå er det klart at de har trukket seg fra denne prosessen.

Det skriver bransje-nettstedet BilNytt.no som har fulgt denne saken tett.

STORSELGER: Jaguar var svært tidlig ute med elbil, det ga rekordsalg i Norge.
STORSELGER: Jaguar var svært tidlig ute med elbil, det ga rekordsalg i Norge.

Berg-og-dalbane

– Vi jobber med et tydelig mål om å fortsette som en god partner ut oppsigelsesperioden, sier BC Norway-sjef Henrik Schanche til BilNytt.no.

Det betyr at en ny importør må i gang senest fra august 2024.

Mens salget av bilene fra Land Rover og Range Rover har vært relativt stabilt i Norge, har Jaguar vært en skikkelig berg-og-dalbane de siste årene.

Etter mange år som et bitte lite nisjemerke, løsnet det forsiktig da de kom med sin første SUV, i 2016.

F-Pace het den og løftet salget opp til 290 biler i 2017. Det var imidlertid bare et liten forsmak på det som snart skulle komme.

Tøff konkurranse, men I-Pace er fortsatt best på én ting

FORSMAK: SUV-en F-Pace ga Jaguar en kraftig salgsøkning i Norge da den kom i 2016. Men det ble bare en liten forsmak på det som senere skulle skje.
FORSMAK: SUV-en F-Pace ga Jaguar en kraftig salgsøkning i Norge da den kom i 2016. Men det ble bare en liten forsmak på det som senere skulle skje.

Neppe noe comeback

Jaguar hadde nemlig elbil på gang. Her var de også tidlig ute og det ga rekordsalg i Norge.

I 2019 solgte og leverte Jaguar ut nesten 3.000 eksemplarer av I-Pace, dette var den niende mest solgte bilmodellen i Norge det året. Det gode salget fortsatt i 2019 og til dels i 2020, til sammen er det nå solgt godt over 7.000 I-Pace her hjemme.

Nå har salget bremset kraftig og det er lite som tyder på noe comeback.

Tvert imot: Jaguar har nå endret strategi fullstendig. De kommende modellene deres skal være langt mer eksklusive – og kostbare – enn dagens biler. Målet er å posisjonere seg i retning av et merke som Bentley. Da snakker vi automatisk små volumer i Norge.

Bli med til Arjeplog – her er vårt første møte med I-Pace

NYHET: Range Rover har akkurat kommet i helt ny utgave, det samme har søstermodellen Sport.
NYHET: Range Rover har akkurat kommet i helt ny utgave, det samme har søstermodellen Sport.

Elbil i 2024

Land Rover/Range Rover går også i denne retningen, men ikke i så stor grad som Jaguar. Den rimeligste modellen de nå selger i Norge er Range Rover Evoque. Dette er en kompakt og ladbar hybrid-SUV med startpris på 733.950 kroner.

De store nyhetene akkurat nå er helt nye utgaver av Range Rover og Range Rover Sport. Mottagelsen blant norske kunder er svært god, her er utfordringen i starten å skaffe nok biler og unngå for lang leveringstid.

Etter planen skal det komme en helelektrisk Range Rover i 2024. Det vil helt sikkert bli en interessant bil for det norske markedet.

LES MER: Den viktigste nyheten kommer om to år

Video: Blitt rimelig – her tester vi Evoque som bruktbil