Luksusbil for hele familien: Ingen nedtur å sitte i baksetet

Denne setter en ny standard. Se video:

Mercedes har akkurat lansert sitt nye elektriske flaggskip – EQS SUV. Da det ble åpnet opp for å kjøpe bilen 8. september, sto norske kunder i kø. Flere hundre ble solgt på noen dager. Det er ikke hverdagslig når et statusmerke lanserer et nytt flaggskip.

Prisene starter tross alt på 1.261.000 kroner for innstegsmodellen – 450 4Matic. Den har 360 hestekrefter og en rekkevidde på 611 kilometer.

Topputgaven – 580 4Matic – koster knappe 1,5 millioner kroner. Da har du 544 hestekrefter og bare én kilometer mindre rekkevidde enn innstegsmodellen. Her er også MBUX Hyperscreen-skjermen, som dekker hele dashbordet, inkludert i prisen.

Mye penger er det, uansett. Men så er det altså en virkelig stor og luksuriøs SUV vi snakker om, her. Det vil ikke minst baksetepassasjerene merke ...

I horisonten bak bilen skimtes skyskraperne i Denver, der vi var for å teste Mercedes EQS SUV. Til kundene i Norge kommer den først i januar.
I horisonten bak bilen skimtes skyskraperne i Denver, der vi var for å teste Mercedes EQS SUV. Til kundene i Norge kommer den først i januar.

Romslig

EQS SUV deler plattform og den samme, 3.210 millimeter lange akselavstanden, med personbilen EQS. Men den er litt kortere – med sine 517 centimeter i lengde.

Til gjengjeld er SUV-en er over 20 centimeter høyere enn sedanen.

Dette bidrar til raus innvendig plass. I tillegg spares som vanlig mye innvendig plass ved at det er en elektrisk drivlinje.

Les mer om Mercedes EQS SUV her

Tre seterader

EQS SUV kan leveres som fem- og sjuseter. Løsningen på setene er fleksibel. Også voksne kan sitte på bakerste rad – selv om takhøyden kan bli et problem.

Se mer om dette i videoen øverst i artikkelen.

I tillegg er det selvsagt lagt opp til at passasjerene på andre- og tredje seterad skal ha komfort og bekvemmelighet man forventer av en luksusbil. Her skuffer ikke Mercedes.

Broom kåret: Dette ble årets påske-SUV

2.100 liter

Andre seterad kan justeres elektrisk, opptil 13 centimeter i lengden, og vinkelen på bakseteryggen kan også justeres.

Ved å justere andre seterad, kan bagasjeromsvolumet økes fra 645 liter, der maksimal beinplass er prioritert, til opptil 880 liter.

Dersom seteraden felles ned, vil EQS SUV kunne romme opptil 2.100 liter.

Med alle syv setene er i bruk, går det naturligvis ut over bagasjeplassen som da ender på 195 liter.

Med lærbar programvare tilpasser MBUX (Mercedes-Benz User Experience) seg til brukeren og gir vedkommende personlige forslag til flere av infotainment-, komfort- og kjøretøyfunksjonene.

Se mer om underholdning, skjermer, plass og praktiske løsninger i videoen øverst.

Slik skal det se ut i baksetene på en skikkelig luksusbil.
Slik skal det se ut i baksetene på en skikkelig luksusbil.

Video: Se hele testen av EQS SUV her:

De har utviklet en «reservekanne» for elbiler