Luksus-elbilen: Aldri har du fått mer for pengene

Her er den første testen av BMW i7 på norske veier.

BMW 7-serie er en av de dyreste og mest eksklusive modellene til BMW. Selve flaggskipet gjennom 45 år.

Nå er det en ny generasjon på plass. Det er den mest avanserte bilen BMW har kommet på markedet med. Her er det en rekke finesser og nyheter som skal tilfredsstille de mest kravstore kjøperne. I dette segmentet er nemlig forventningene skyhøye, når en ny modell slippes.

Sett med norske er det særlig én ting som gjør nykommeren ekstra spennende. Den blir nemlig helelektrisk, for aller første gang.

Mercedes-konkurrent

Fra før finnes det ikke så mange direkte konkurrenter. Men Mercedes var tidlig ute med sin elektriske direktørbil: EQS. En bil som i sin tid la lista svært høyt for de som skulle følge etter.

Kanskje har BMW derfor tatt seg litt ekstra god tid med nye 7-serie/i7?

BMW i7 xDrive60

Pluss:

Baksetet

Kjørekomfort

Tech og utstyr

Minus:

Design ikke for alle?

Lite engasjerende å kjøre

Pris fra:

Nå: 1.169.000

Fra 1. januar: 1.384.400 (ink. mva, engangavgift og generell prisendring).

Pris testbil: 1,6 millioner kroner

De har i alle fall valgt en helt annen strategi enn konkurrenten med stjerne på panseret ...

Les om Broom-Benny sitt første møte med BMW i7 her

Forskjeller

EQS har en helt egen elbil-plattform. BMW i7 deler samme plattform som modellene med bensin- og dieselmotor.

EQS er produksjonsbilen i verden med lavest luftmotstand. i7 på sin side er butt som en container i fronten.

EQS har kombicoupe-taklinjen, som går slakt nedover. i7 har tradisjonelt sedan-design og leveres kun med forlenget akselavstand.

De første kundene får sin i7 i disse dager – og sparer masse!

Mye for pengene?

Hvordan disse forskjellene blir mest synliggjort i praksis, skal vi komme tilbake til. Og ja, vi kommer til å ta for oss designet, også. For det er ikke noe man er likegyldig til ...

Dessuten har vi testet forbruk og gjort et par ting som vi kanskje er først i verden med å gjøre med akkurat i7.

Så bli med på testen – og se hvorfor vi mener at dette faktisk er mye bil for pengene. Millionpris og økte avgifter fra 1. januar, til tross.

PRANGENDE: Ikke glad i krom? Da er kanskje ikke denne utgaven noe for deg?
PRANGENDE: Ikke glad i krom? Da er kanskje ikke denne utgaven noe for deg?

Hvordan er den å kjøre?

Bak rattet i i7 blir du veldig raskt komfortabel. Setene er ikke like "stramme" som i de sportslige modellene. Men justeringsmulighetene er nesten uendelige. To knapper på døra tar seg av de viktigste justeringene. Skal du gå dypere ned i materien, må du inn på hovedskjermen på dashbordet. Litt tungvint, men du har selvsagt anledning til å lagre når du har funnet favorittstillingen din.

Komfort er stikkord når du begynner å kjøre, også. Dette er virkelig toppklasse. Du får luftfjæring og firehjulsstyring som standard. Inkludert i førstnevnte er muligheten til å heve bilen, slik at du får bedre bakkeklaring.

Ikke uventet har BMW gjort en solid innsats med lyddemping, også. Om det er helt på EQS-nivå er vi litt usikre på. Her må det sammenligningstest til for å gi et endelig svar. Men at vi er usikre er et godt tegn – for EQS er virkelig ekstremt godt støyisolert.

Bilen elsker motorvei – og tåler også dårligere underlag imponerende godt. Og dårlig vei finnes det som kjent en del av i Norge. Man forventer ekstrem komfort i dette segmentet. BMW skuffer ikke!

Styringen er fin og presis. Slik BMW pleier å være gode på. Og firehjulsstyringen er gull verdt i trange parkeringshus. Særlig siden i7 kun leveres i lang utgave – som betyr en lengde på 539 centimeter.

KALDT: Vi har testet BMW i7 i skikkelig norsk vintervær.
KALDT: Vi har testet BMW i7 i skikkelig norsk vintervær.

Sjekk testen vår av nye, heftige BMW iX M60

Ulike kjøreprogram er selvsagt på plass. Velger du Sport strammes sidestøtten i setene foran automatisk. I tillegg kan du her velge å slå av antispinn-systemet. Helt eller delvis.

Finner du et egnet sted, kan du faktisk drifte en i7! Den oppleves nemlig nesten som bakhjulsdrevet. Moro – og neppe noe andre har forsøkt med akkurat denne bilen ...

Men sportslig blir det selvsagt aldri. Det skulle bare mangle. Egenvekten er drøyt 2,6 tonn. Da er vi et godt stykke unna leken og lett.

Likevel. Antikrengesystemet og firehjulsstyringen gjør at bilen føles både mindre og lettere enn den faktisk er.

Drivlinjen består av en elmotor på hver aksel – og byr på 544 hestekrefter. Dreiemomentet er på 745 Nm. Bamsesterk, der altså.

0-100 km/t tar riktignok 4,7 sekunder. Kjapt i seg selv. Men ikke like raskt som den mest sammenlignbare utgaven av EQS. 580 4Matic klarer nemlig sprinten på 4,3 sekunder.

Kraftoverskudd er det uansett rikelig av, selv om bilen normalt "bare" leverer 500 hestekrefter. Først når du trykker på Boost-knappen, plassert bak rattet på venstre side, får du de siste 44 hestekreftene. Du har full kraft i 10 sekunder om gangen.

Det høres kanskje litt smålig ut. Men dette handler om å redusere forbruk ved vanlig kjøring. Og 10 sekunder holder i massevis til forbikjøringer og eventuelle lyskryssdueller.

Rekkevidden er oppgitt til 590-625 kilometer. Her er det utstyrsnivå og dekkdimensjoner som avgjøre det endelige tallet. Det er et stykke bak EQS – som klarer opptil 675 kilometer med firehjulsdrift.

Batteripakken hos BMW er på 101,6 kWt – mot 107 i EQS.

På papiret skal i7 klare seg med et forbruk på 18,4-19,6 kWt per 100 kilometer. I testperioden er det skikkelig vintervær – og temperaturer rundt 10 minusgrader.

I den faste testløypa ender forbruket på 23,9 kWt per 100 kilometer. Det er faktisk ikke ille, temperaturen tatt i betraktning.

IKKE VERST: Forbruket i den faste, 100 kilometer lange testløypa endte til slutt på 23,9 kWt per 100 kilometer. Ikke ille med tanke på at gradestokken viste rundt 8-10 minusgrader.
IKKE VERST: Forbruket i den faste, 100 kilometer lange testløypa endte til slutt på 23,9 kWt per 100 kilometer. Ikke ille med tanke på at gradestokken viste rundt 8-10 minusgrader.

Ladehastigheten ved lynlading er opptil 195 kW. Under ideelle forhold skal den klare 10-80 prosent på 34 minutter.

Men når vi tester på en 150 kW hurtiglader, klarer den maks 74 kW. Det er lavt. Men vi hadde ikke forvarmet batteripakken – og det har mye å si når det er så kaldt. Få ladestasjoner klarer å tilby 200 kW. Men våre kolleger i Elbilforeningen klarte å opptil 185 kW ved hurtiglading.

En grundig rekkevidde- og hurtigladetest av bilen vil vi komme tilbake til senere i vinter.

Hjemme kan du lade med opptil 22 kW.

Vi liker ellers skjermløsningen til BMW. Men irriterer oss litt over at en del funksjoner er flyttet inn i infotainmentsystemet. For eksempel hvis du vil endre avstand til bilen foran, når du bruker adaptiv cruise control. Eller, som nevnt allerede, justere visse deler av setene.

At BMW har gjort som Tesla, og sørget for at dørene åpnes og lukkes av seg selv, er ikke dumt. Man blir raskt vant med at førerdøra lukkes automatisk, i det du trykker på bremsepedalen.

PS: I 2023 lanseres toppmodellen BMW i7 M70 xDrive. Den får over 600 hestekrefter og mer enn 1.000 Nm dreiemoment. 0-100 km/t fyker da unna på under 4 sekunder.

PS2: BMW lanserer også en pansret versjon av nykommeren. Visstnok som den eneste i dette segmentet.

LADING: Vi klarer ikke å oppnå noe i nærheten av maksfarten på hurtiglading. Men rakk bare et par forsøk i løpet av testperioden.
LADING: Vi klarer ikke å oppnå noe i nærheten av maksfarten på hurtiglading. Men rakk bare et par forsøk i løpet av testperioden.

Dette kunne vært en ny Tesla Model S

Plass og praktiske løsninger:

Hva får du med deg?

Bagasjerommet er en klassisk sedan-løsning. Det betyr koffertlokk, og noe begrenset åpning, i forhold til kombiluke.

Du kan heller ikke legge ned ryggen på komfortsetene. Dermed får du ta til takke med skiluka.

En i7 med taklast vil du ikke se. Det er nemlig ikke lagt opp til den slags.

Men hagehenger kan det hende du får se den trekke rundt på. Faktisk kan den trekke mye tyngre enn som så, også. Opptil 2 tonn hengervekt er den godkjent for.

Frunk? Neida, ikke i i7.

LUKSUS: Om du vil sitte her? Selvsagt vil du det! Herlig komfort, god plass og utsøkt materialkvalitet.
LUKSUS: Om du vil sitte her? Selvsagt vil du det! Herlig komfort, god plass og utsøkt materialkvalitet.

Livet i baksetet:

Snakk om luksus i særklasse. Disse baksetene er det ingen andre elbiler som kan måle seg med, akkurat nå. Her har du mulighet til å strekke skikkelig på beina, takket være økt akselavstand.

Selv om bilen bare er noen centimeter lengre enn EQS, er den innvendige plassen i baksetet mye bedre. Det gjelder for øvrig også takhøyden.

KINO: Denne løsningen vil garantert falle i smak for de som sitter i baksetet. Barna vil neppe krangle om å få sitte foran, med denne på plass ...
KINO: Denne løsningen vil garantert falle i smak for de som sitter i baksetet. Barna vil neppe krangle om å få sitte foran, med denne på plass ...

Komfortsetene kan gjøres om til en «seng» (nesten) – og du har tilgang til massasje, kjøling og varme. Gardiner kan kjøres opp og ned både i sidevinduene og bakruta. Glasstaket, som for øvrig er belyst, kan også dekkes til.

I døra har du et touchpanel som lar deg styre det mest du har behov for.

Foreløpig får du ikke den gigantiske 31" skjermen som kan felles ned fra taket. Det er synd – for det er virkelig stilige greier. Samarbeidet med Amazon har møtt på noen utfordringer. Men fra sommeren av skal det være på plass.

Lademuligheter, koppholdere, midtarmlene og oppbevaringslommer er det nok av!

STEMNING: Atmosfærebelysning blir bare mer og mer viktig. BMW holder ikke igjen, de heller ...
STEMNING: Atmosfærebelysning blir bare mer og mer viktig. BMW holder ikke igjen, de heller ...

Bak rattet

Førersetet har vi vært innom. For øvrig er alt du trenger innenfor rekkevidde. BMW har touchskjerm – men du kan også velge å bruke hjul og hurtigmenyknappene rundt. Det siste er langt å foretrekke.

Men strengt tatt trenger du ikke å flytte hendene fra rattet. Det meste kan nemlig justeres via kontrollene du har tilgjengelig der.

Et par ting å være oppmerksom på. Nå venstre forsete er skjøvet helt fram - for å gi «liggesete» for den som sitter bak, ser du ingenting av det utvendige speilet på høyre side. Og når takskjermen er på plass, vil du heller ikke kunne se noe ut av det innvendige speilet. Det kan bli spennende ...

Broom-Benny var på lanseringen av i7 i USA

Design:

Utenpå:

BMW har tydeligvis ikke vært så nøye med luftmotstanden. Denne bilen skal synes og ha en sterk tilstedeværelse. Det har den, også.

Den tradisjonelle grillen, som altså er enorm, beholdes. Selv om i7 ikke trenger luftkjøling. Du kan også få den belyst – Iconic Glow, som BMW kaller det.

Man kan mene mye om fronten. Men du må faktisk se bilen i virkeligheten for å få riktig inntrykk. Og i virkeligheten kan den faktisk se riktig så bra ut. Særlig kommer den til sin rett på kvelden – med bare de øverste markeringslysene og omrisset av grillen som lyser opp.

KONTROVERSIELL: Mottakelsen for dette designet har vært mildt sagt delte. Men den bør oppleves i virkeligheten før man konkluderer.
KONTROVERSIELL: Mottakelsen for dette designet har vært mildt sagt delte. Men den bør oppleves i virkeligheten før man konkluderer.

Hovedlysene er delt i to etasjer. Ikke ulike det Citroën har holdt på med en god stand. Vi har aldri hatt helt sansen. Men dette er smak og behag.

Det siste avgjør også om du liker M-pakke eller ikke – og om du går for sorte lister/sort grill. Sistnevnte er etter undertegnedes mening finest.

Innvendig:

Interiøret er ikke like banebrytende som EQS – med sin enorme skjerm som dekker hele dashbordet. Men opplevd kvalitet er det vanskelig å pirke på i i7. Det er krystall-knapper og hjul og mykt skinn så langt øyet kan se. Og om du vil ha kashmirull i stedet for skinn, kan du få det, også.

Du har også en omfattende ambientbelysningspakke – som setter en spesiell stemning i bilen på kveldstid.

Nå tredobles prisen for elbiler i bomringen

TØFT: Hver bakdør har hvert sitt digitale touchpanel. Litt treg responstid (kanskje kulden har noe av skylden?) – men fungerer bra, likevel.
TØFT: Hver bakdør har hvert sitt digitale touchpanel. Litt treg responstid (kanskje kulden har noe av skylden?) – men fungerer bra, likevel.

Tech-faktor

BMW har ikke holdt igjen på duppedittene. Alt fra en App som lar deg styre bilen og som fungerer som en nøkkel, bransjens beste head up display, Bowers & Wilkins surroundanlegg med 40 høyttalere, automatiske dører, høyttrykksspyling av kamera foran og bak (ikke en løsning de er først med, nei) – til en svært avansert drivlinje og en komprimert og temperert batteripakke.

BMW gikk løs på i7 med nerde-faktoren skrudd opp til 11!

Dette er den viktigste grunnen til å ikke kjøpe elbil

Konklusjon

Den går ikke lengst, er ikke raskest – og mange vil mene at designet er vulgært. Men den setter en ny standard i segmentet på bakseteplass og komfort. På den måten blir den en fullverdig limousine og luksusbil.

Dessuten har den en slags tilstedeværelse som ingen andre i klassen kan vise til. Man kan like eller mislike designet – men at den oser premiumbil er det vanskelig å være uenig om.

I tillegg kjører den svært bra, byr på noen praktiske bonuser i form av god hengerkapasitet, firehjulsdrift og mulighet for økt bakkeklaring.

Alt sammen får du til en historisk sett gunstig pris – og det gjelder selv etter at de nye avgiftene er på plass.

Her snakker vi BMW som får fram horna i panna!

UNIKT: Et slikt oppdrag har neppe en BMW i7 fått før! Og det ser unektelig ganske rart ut ...
UNIKT: Et slikt oppdrag har neppe en BMW i7 fått før! Og det ser unektelig ganske rart ut ...

Bilen for deg hvis:

Du ønsker luksus for hele familien – eller direktøren

Ikke bilen for deg hvis:

Det er viktig å ikke bli lagt merke til når du leverer i barnehagen

Her er BMW i7 på iskald vintertest

Eierne mener

I Brooms bilguide, kan norske eierne selv fortelle om bilene sine. Omtrent som en Tripadvisor for bil. Så langt har vi fått inn over 12.500 omtaler!

Du kan også fortelle om bilen din: Klikk her – det er fort gjort.

Det ligger over 1.200 vurderinger av BMW – men naturlig nok ingen av nye i7, som akkurat har ankommet landet.

BMW i7 xDrive60

Motor og ytelser:

Motor: Elektrisk, én motor på hver aksel

Effekt: 544 hk / 750 Nm

0-100 km/t: 4,7 sek.

Toppfart: km/t

Forbruk (WLTP): 18,4-19,6 kWt/mil

Batteri/lading:

Batteripakke: 101,7 kWt

Rekkevidde: 590-625 km (WLTP)

Hurtiglading: 195 kW

Ombordlader: 22 kW

Mål, vekt og volum:

Lengde x bredde x høyde: 539 – 195 – 145 cm

Bagasjerom: 500 liter

Vekt: 2.640 kg

Tilhengervekt: 2.000 kg

Taklast: 0 kg

Pris:

2022: 1.169.000

Fra 1. januar: 1.384.400 (ink. mva, engangavgift og generell prisendring)

Pris testbil: 1,6 millioner kroner

Oppgitt vs målt:

Målt forbruk* 23,9 kWt/100 km

* = Vi kjører alle testbilene i egen testløype, som inkluderer motorvei, småkjøring og landevei, og forsøker å gjøre det så likt som mulig.

NB: Forbruket påvirkes likevel av ytre faktorer, som temperatur, vær, kjøreforhold, trafikk og kjøremønster.

Grusomt verditap på brukt dieselbil

Video: Vil du heller ha elektrisk luksus-SUV? Da kan denne være løsningen: