Luksus-cab fra Lexus
Akkurat nå testkjører vi IS 250 C på den franske rivieraen. Les førsteinntrykket - og se bildene.

- Lexus bruker selv ordet raffinert om denne bilen. Og det er ikke vanskelig å skjønne hva de mener. Her er det fokus på komfort og eksklusivitet. Lexus-caben er absolutt ingen sportsbil, men den har mange andre kvaliteter, sier Brooms Sigmund Bade.
Han er vår utsendte på den store lanseringen av Lexus IS 250 C. Et lite knippe norske biljournalister testkjører den nye cabrioleten på den franske rivieraen akkurat nå. Og etter en dag bak rattet, sitter Sigmund igjen med mange positive inntrykk:
- Ikke sportsbil

- De kunne neppe valgt en bedre location for denne testen, og bilen kler absolutt omgivelsene. Her snakker vi høy cruise-faktor. Strandpromenaden i Nice med taket nede er definitivt ikke feil i denne bilen!
- Med 2,5-liter og 208 hester innabords hadde jeg nok ventet litt mer trøkk. IS 250 C hverken er eller føles som noen sportsbil. Hovedårsaken er nok vekten. 1 750 kilo gjør dette til en tung bil! Konstruksjonen virker svært solid og det er få tendenser til vridning og fleksing i karosseriet. Dessuten har det gått med mange kilo støydemping. Bilen er veldig stille. Selv i høye hastigheter er det bare litt vindsus som merkes, sier Sigmund.
Les Jan Eriks test av verstingversjonen IS-F. Klikk her
Plass til golfbagen
Lexus har gått for en løsning med tredelt ståltak. Som vanlig i denne klassen er bagasjerommet begrenset med taket nede. Men golf-entusiastene trenger ikke å bekymre seg:
- Nei, Lexus gjør faktisk et stort poeng ut av at det er plass til en golfbag baki, også når taket er nede! Det sier vel litt om målgruppa til bilen også. Den innvendige plassen er godkjent. Baksetet er skjøvet noen centimeter fram i forhold til standard IS, men fire voksne kan til nød sitte i denne bilen.
Eksklusive materialer

- Jeg liker også designet og den ser bra ut i levende live. Lexus har ikke trukket frontruta så langt fram som enkelte av konkurrentene gjør - det er bra! De har også klart å holde bagasjelokket ganske lavt, det gir ganske elegante coupe-linjer når taket er på. Veldig få karosserideler er felles med IS sedan, her er det utstrakt skreddersøm, fortsetter Sigmund.
Les mer om IS i Brooms nybilguide - klikk her
- Interiøret er preget av eksklusive materialer og høy finish, men enkelte detaljer blir litt for amerikanske for meg. All tre-lokken blir litt feil. Her er det fortsatt et stykke opp til de beste, europeiske konkurrentene.
Fantastisk stereoanlegg
- Pluss for et fantastisk stereoanlegg. Mark Levinson er hoffleverandør til Lexus. Her har de gjort det igjen! Det kan ikke være mange biler med anlegg som matcher dette, særlig imponerende med taket nede. Da er det vanskelig å få til ekte godlyd. Men det er det i denne bilen!

- Aluminiumstaket har ikke mindre enn 15 motorer og 37 sensorer. Det summer opp og ned på 20 sekunder og Lexus har for sikkerhets skyld lagt til bremser i takmekanismen slik at lukking skal skje helt uten klunk. Det er ikke så mange tilfeldigheter ved denne bilen, for å si det sånn, sier Sigmund.
- Sikkerheten er ivaretatt med seks airbager, men her er det ingen veltebøyler som spretter opp bak hvis bilen går rundt. Heller ingen airbager bak. Det er litt overraskende, men Lexus hevder selv at sikkerheten er klasseledende.
Få biler til Norge
- Utstyrslista er gedigen og i kjent Lexus-stil er det aller meste standard. Jeg måtte selvfølgelig teste voice-commandoen, men selv ikke Lexus får dette til å virke helt uten problemer. Jeg ba om "turn up the heater", og navien prøvde å sende med til et apotek. Kreativt, men kanskje ikke helt hva jeg var ute etter, smiler Sigmund.
Prisen i Norge starter på 725 000 kroner - for "ferdig utstyrt" bil i Executive-utgave. Da må du klare deg uten det fantastiske stereoanlegge, så jeg ville gått for en Luxury til 770 000 kroner og klinket til med de siste 34 000 rkonene for en tilvalgspakke. Da har du alt!
Lexus har beskjedne salgsmål. I hele Europa er ambisjonen å selge 2000 biler i år. I Norge snakker vi maksimalt ti biler. Det amerikanske markedet er suverent størst og der borte kommer dette garantert til å bli en bestselger.

Fakta Lexus IS 250 C
Motor: 2,5 V6, 208 hk
252 Nm ved 4800 o/min
0-100 km/t: 9,3 sek
Toppfart: 210 km/t
CO2: 219 gram/km
Forbruk: 0,93 liter/mil
L/B/H: 4635/1800/1415 mm
Vekt: 1750 kg
