Løpslegende selges

Dette er en av Ford største klassikere gjennom tidene. Og den kan bli din for 160 000 kroner.

Ford Lotus Cortina har de siste årene blitt en ettertraktet klassiker.

Så det er klart at vi må ringe til eieren - Tom Hvinden - for en liten prat når vi plutselig finner et fint replica-eksemplar som er tilsalgs.

Front-detalj (Foto: Per Olav Råsbråten)
Front-detalj (Foto: Per Olav Råsbråten)

For å se hele annonsen, klikk her:

Får ikke brukt den nok

Hei du, det er fra Broom. Hvis man har en så fin Cortina som du har, hvorfor selger man den da?

”He, he... Nei si det du. Og det er med tungt hjerte, da. Det har rett og slett med prioritering å gjøre. Som du sikkert ser på et av bildene har jeg en løpsrigget Escort også, som jeg kjører aktivt med. Det er ikke til å komme i fra at mesteparten av tiden går med der, så jeg får ikke brukt Cortinaen nok...”

Ikke original Lotus

Er det du som har bygget den om til Lotus?

”Neida, det er en gammel ombygging, men det er skikkelig gjort og det er kun brukt Lotus originaldeler. Jeg tror du skal være bra ”kjenner” for å skille denne i fra en originalbil", forteller den trivelige selgeren og legger til at et par seriøse kjøpere har meldt seg allerede, så vil du sikre deg denne ”karamellen” bør du kanskje raska på.

Det ser ut som den har seriøst racing-stuk. Er den løpskjørt?

”Nei, den er ikke det. Den er bygget som gatebil, men har en del ”gromme” deler som quaife-girboks, og sperre. Det er absolutt en morsom bil til trackdays på bane”, forteller Tom.

1740 ccm twin-cam motor på 140 hk. (Foto: Per Olav Råsbråten)
1740 ccm twin-cam motor på 140 hk. (Foto: Per Olav Råsbråten)


Les våre Ford tester, klikk her:

Lang vei til garasjen

Hvordan er den å kjøre da?

”Virkelig morsom! Med den motoren, girkassa og sperra og ikke minst understellet. Lett er den jo også, bare rundt 800 kg – så bilen er sprek”, avslutter den ivrige Ford-entusiasten, som forteller at han har lang vei til garasjen. Bilen står på Hadeland, mens han selv bor i Oslo. Noe som sikkert også forklarer hvorfor han ikke får brukt den så mye...

Over 1 million biler

Ford Cortina MK I ble produsert i 1 010 090 eksemplarer mellom 1962 og 1966. Den fantes både som 2- og 4-dørs, stasjonsvogn, i GT-utgave og ikke minst den uvanlige Lotusen. Den er uten tvil er den mest populære. Og bilen med "kake-baklyktene" herjet på midten av sekstitallet i rallysporten. Her hjemme er det nok rally legenden Trond Schea som huskes best

For å komme til Cortina Klubb Norge - klikk her:

1966 Ford Cortina med de klassiske
1966 Ford Cortina med de klassiske

1966 Ford Cortina Lotus replica.  (Foto: Per Olav Råsbråten)
1966 Ford Cortina Lotus replica. (Foto: Per Olav Råsbråten)
Klassisk lampe oppsett, og Minilite felger gir racing stuk.  (Foto: Per Olav Råsbråten)
Klassisk lampe oppsett, og Minilite felger gir racing stuk. (Foto: Per Olav Råsbråten)
Klassiske Cortina linjer... (Foto: Per Olav Råsbråten)
Klassiske Cortina linjer... (Foto: Per Olav Råsbråten)
1740 ccm twin cam motor på 140 hk. (Foto: Per Olav Råsbråten)
1740 ccm twin cam motor på 140 hk. (Foto: Per Olav Råsbråten)
To doble forgassere med trakter gir herlig innsugningslyd.... (Foto: Per Olav Råsbråten)
To doble forgassere med trakter gir herlig innsugningslyd.... (Foto: Per Olav Råsbråten)
Sort skai i setene, tre ratt og massevis av runde instrumenter. Tøft! (Foto: Per Olav Råsbråten)
Sort skai i setene, tre ratt og massevis av runde instrumenter. Tøft! (Foto: Per Olav Råsbråten)
Nardi ratt og runde Smiths instrumenter, slik det skal være. (Foto: Per Olav Råsbråten)
Nardi ratt og runde Smiths instrumenter, slik det skal være. (Foto: Per Olav Råsbråten)
Hvit bil med grønn stripe   ingen tvil. Dette er Lotus! (Foto: Per Olav Råsbråten)
Hvit bil med grønn stripe ingen tvil. Dette er Lotus! (Foto: Per Olav Råsbråten)
Her står Cortinaen sammen med en MkII BDA Escort. (Foto: Per Olav Råsbråten)
Her står Cortinaen sammen med en MkII BDA Escort. (Foto: Per Olav Råsbråten)
Et emblem som får blodet til å pumpe litt raskere... (Foto: Per Olav Råsbråten)
Et emblem som får blodet til å pumpe litt raskere... (Foto: Per Olav Råsbråten)