Lodgy: Hvorfor kommer ikke denne lavprisbilen til Norge?
Foreløpig nøyer de seg med kun én modell.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.
Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:
Hei kom i prat med en utenlandsk håndverker forleden. Han kjørte en Dacia Logan varebil. Den så slett ikke så verst ut, og han var veldig positiv til bilen. Hadde ikke vært noe tull og han hadde kjørt den fram og tilbake til Bulgaria flere ganger.
Så vidt jeg ser selges det bare en Dacia-modell i Norge nå, men vet du om det er noen planer om å utvide det? Jeg har lest litt om Lodgy som virker som en moderne og attraktiv bil og synes det er rart at de bare tar inn én modell når det finnes mange flere som også burde være attraktive. Hilsen Svein.
.
Benny svarer:
Hei Svein. Jeg har også lagt merke til ganske mange utenlands-registrerte Daciaer i det siste, det kan vel tyde på en liten sommeroffensiv av både turister og arbeidere.
Dacia bygges som kjent i Romania og har blitt en stor suksess over hele Europa. Planen var opprinnelig å selge de fleste bilene øst i Europa, men de har også slått svært godt an i land som Tyskland og Frankrike.
Hit til Norge kommer ganske riktig bare SUV-en Duster, salget av den startet opp rundt juletider. Dacia eies av Renault, og det er også Renault-importøren som tar den inn til Norge.
De har valgt å starte forsiktig med bare én modell, og vil tydeligvis skaffe seg litt mer erfaringer med den før de eventuelt utvider modellprogrammet.
LES OGSÅ: Derfor er Duster et svært fornuftig bilkjøp
Ny sjuseter
Jeg har sjekket med Jan Traaseth som har ansvaret for Dacia her til lands, og han sier følgende om dette:
– Dacia har mange interessante modeller på programmet, og vi vurderer fortløpende om vi skal ta inn flere. Men foreløpig har vi ikke tatt noen beslutning om å ta inn andre modeller enn Duster.
Lodgy er faktisk en nyere modell enn Duster og burde være interessant også i vårt marked. Den fås med både fem og sju seter – og er bygget på en helt ny plattform. Med 1,2-liters bensinmotor eller 1,5 liters dieselmotor er det en bil som burde kunne bli svært prisgunstig her i Norge.
Så hvis jeg skal tippe, er det kanskje bilen som blir nummer to hit til landet etter Duster. Men vi må altså tydeligvis smøre oss med litt tålmodighet før det skjer.
Nybil til bruktbilpris – les mer om Lodgy her:
Stort arkiv
Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen
Velkommen – og lykke til!
LES OGSÅ: Flerbruksbil til minipris
Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: