Nye Kia Niro kommer til Norge både som ladbar hybrid og elbil. Dette er førstnevnte – som nok må belage seg i å leve i skyggen av den helelektriske utgaven.
Nye Kia Niro kommer til Norge både som ladbar hybrid og elbil. Dette er førstnevnte – som nok må belage seg i å leve i skyggen av den helelektriske utgaven.
Nye Kia Niro kommer som både elbil og ladbar hybrid til Norge. Sistnevnte er første ute, men vil nok fort havne i skyggen av den helelektriske utgaven.
Nye Kia Niro kommer som både elbil og ladbar hybrid til Norge. Sistnevnte er første ute, men vil nok fort havne i skyggen av den helelektriske utgaven.

Ligger an til storsalg – men denne kan bli sjeldent syn i Norge

Kia Niro kommer først som ladbar hybrid. Les testen:

Det er ikke alltid slik at biler som gjør mest utav seg også har størst suksess. Et godt eksempel på det er Kia Niro.

Den var opprinnelig en ganske anonym crossover, en av mange modeller i denne klassen. Men så kom Kia med nyheten om at Niro også skulle komme i elektrisk utgave og da tok det av her hjemme!

Like før jul i 2017 åpnet importøren for bestillinger. Det gikk så bra at de etter kort tid måtte stenge reservasjonsløsningen og konsentrere seg om å holde ventetiden sånn noenlunde i sjakk. Fabrikken klarte nemlig ikke å dekke etterspørselen. Det ble det etter hvert ganske mange frustrerte norske kunder av.

Nå er det klart for en helt ny generasjon Niro. De første bilene er på plass i Norge.

Den elektriske utgaven er bare noen uker unna. Men først ut er den ladbare hybriden. Den starter på 389.900 kroner (Comfort), mens den svært velutstyrte Exclusive-utgaven har startpris på 469.900 kroner.

Les videre – så får du vite hvorfor vi tror denne bilen blir et sjeldent syn i Norge.

NB: Dette er en korttest. Det betyr at vi har testet denne modellen tidligere. Nå prøver vi den altså som ladbar hybrid. Du finner en mer grundig test av nye Kia Niro EV her:

Designmessig har Kia virkelig dratt på sammenlignet med forrige Niro.
Designmessig har Kia virkelig dratt på sammenlignet med forrige Niro.

Hva er nytt?

Snakker om designendring! Der forrige Niro var en anonym og nesten litt unnselig bil, har Kia dratt på mye mer her. Det hjelper naturligvis også at testbilen har en ganske spesiell grønnfarge, i tillegg til flere designelementer som helt klart er der for at du skal legge merke til bilen.

Nå i starten vekker Niro oppsikt, inkludert fra mannen som kommer bort for å fortelle at han har bestilt elbil-utgaven og gleder seg til å få den.

Også innvendig er det helt nytt. Dashbordet er en litt nedskalert utgave av det vi finner i elbilen EV6. Det betyr blant annet en skjermløsning som er vesentlig mer påkostet enn det vi har vært vant til å finne i denne klassen tidligere.

Drivlinjen kombinerer en 1,6-liters bensinmotor med elmotor. Samlet, såkalt systemeffekt, er på 183 hestekrefter. Bilen skal klare 59 kilometer på strøm, før batteripakken på 11,1 kWt er tom. Som før er det forhjulsdrift som gjelder, Kia tilbyr ikke 4x4 på denne.

Niro har vokst noen centimeter i lengderetningen, nå måler den 4,42 meter fra støtfanger til støtfanger. Vi snakker altså fortsatt kompakte mål.

Alt om Kia på broom.no – klikk her:

Her kjenner vi igjen mye fra elbil-storebror EV6. Materialvalgene i dashbord og dørsider sladrer om at vi ikke snakker eksklusiv bil.
Her kjenner vi igjen mye fra elbil-storebror EV6. Materialvalgene i dashbord og dørsider sladrer om at vi ikke snakker eksklusiv bil.

Hvordan fungerer det?

Det aller første vi merker oss er en ganske høy sittestilling. Det føles nesten litt rart at det ikke går an å justere førersetet lenger ned, men dette er typisk noe du blir vant til.

Interiøret er et trivelig sted å være. Dashbordet domineres av de to 10,25-tommer store skjermene som smelter sammen. Infotainmentsystemet kjenner vi også igjen fra EV6. Her nyter Niro godt av Kias store investeringer i elbiler og teknologi.

Drivlinjen kler bilen godt. Samtidig er det helt tydelig at Kia ikke har hatt ambisjoner om å lage noen racerbil. 0-100 km/t på 9,6 sekunder understreker det. Mange av konkurrentene er til dels betydelig kjappere.

59 kilometer på strøm virker absolutt realistisk. Med variert kjøring i temperaturer fra 15-20 grader, ender vi flere ganger på rundt 60 kilometer.

Det er flere kjøreprogrammer. Du kan låse bilen til å gå elektrisk, du kan også «spare» på strømmen i batteripakken, til du for eksempel skal kjøre inn i et bysentrum.

Dette merket kan nok fort bli et sjeldent Niro-syn.
Dette merket kan nok fort bli et sjeldent Niro-syn.

At bensinmotoren ikke er kjempestor, er positivt for forbruket når batteripakken er tom. På særlig større, ladbare SUV-er kan bensinforbruket da bli uforholdsmessig høyt. Med Niro havner vi rundt 0,60 liter/mil på vanlig landeveiskjøring, etter at batteriet er tomt. Systemet fortsetter også naturligvis å regenerere etter dette.

Som vanlig med ladbare hybrider har kjøremønsteret ditt mye å si for hvor gunstig bilen blir i bruk. Har du mest småkjøring og er flink til å lade – da fungerer den nesten som en elbil og du må sjelden innom en bensinstasjon. Har du derimot mye langkjøring, forsvinner også en god del av poenget.

En siste ting det kan være verdt å merke seg her, er bagasjerommet. Med 348 liter er det overraskende lite. Som elbil har Niro et bagasjerom på 475 liter, det er stor forskjell og viser vel ganske klart hvilken av utgavene Kia har prioritert høyest. Med såpass snaut bagasjerom, vil nok mange tenke at ladbar Niro blir i minste laget som familiebil.

Her testet vi e-Niro første gang – i Frankrike

Batteripakken stjeler mye av plassen her, bagasjerommet har høyt gulv og rommer ikke mer enn 348 liter.
Batteripakken stjeler mye av plassen her, bagasjerommet har høyt gulv og rommer ikke mer enn 348 liter.

Konklusjon:

Det er mye bra med nye Kia Niro, det gjelder også den ladbare utgaven. Likevel tror vi det kan bli ganske lenge mellom hver gang du ser en bil med PHEV-merke på bakluka.

I denne klassen er det elbil de aller fleste kundene ønsker seg. Startprisen på elektrisk Niro er bare to tusenlapper høyere enn på den ladbare utgaven, nærmere bestemt fra 391.900 kroner. Den attraktive Exclusive-utgaven er faktisk billigere som elbil enn som ladbar hybrid, 456.900 kontra 469.900 kroner. Det gjør nok ikke valget vanskeligere.

I tillegg er bagasjerommet i elbilutgaven i familiebilstørrelse, det kan vi ikke si om 348 liter i den ladbare hybriden. Til gjengjeld kan du her trekke henger på 1.300 kilo, elbilen nøyer seg med 750 kilo. For taklast er tallene 100 kilo for ladbar hybrid. Elbil-versjonen blir også godkjent for taklast, men endelig tall her er ikke klart ennå.

Ingen av utgavene tilbys med 4x4. Det er nok et savn for noen potensielle kjøpere.

Hvordan kan denne være så billig?

Bilen for deg hvis:

Du ikke er klar for elbil – og i stedet vil ha en kompakt og bensingjerrig hybrid.

Ikke bilen for deg hvis:

Du ser på ladbar hybrid som en mellomløsning vi ikke lenger trenger.

Dette er kanskje Norges tryggeste bilkjøp

Hva mener eierne?

I Brooms bilguide, kan norske eierne selv fortelle om bilene sine. Omtrent som en Tripadvisor for bil. Så langt har vi fått inn over 10.000 omtaler!

Du kan også fortelle om bilen din: Klikk her - det er fort gjort.

Flere eiere av ladbare Kia Niro har lagt inn sin vurdering av bilen sin. Klikk her for lese hva de mener om den:

Forrige generasjon Niro var en kjempesuksess i Norge. Mye tyder på at den nye vil følge opp det, i alle fall som elbil.
Forrige generasjon Niro var en kjempesuksess i Norge. Mye tyder på at den nye vil følge opp det, i alle fall som elbil.

Slik tok vi farvel med forrige generasjon Niro

Kia Niro PHEV

Motor og ytelser:

Motor: 1,6-liter + elmotor

Drivstoff: Bensin

Systemeffekt: 183 hk / 203 Nm

0-100 km/t: 9,6 sekunder

Toppfart: 161 km/t

Batteri/lading:

Batteripakke: 11,1 kWt

Rekkevidde strøm (WLTP): 59 kilometer

Ombordlader: 3,3 kW

Mål, vekt og volum:

Lengde x bredde x høyde: 4442 x 182 x 154 cm

Bagasjerom: 348/1.342 liter

Vekt: 1.519 kilo

Tilhengervekt: 1.300 kilo

Nyttelast: 541 kilo

Pris:

Startpris Comfort: 389.900 kroner

Exclusive: 469.900 kroner

Video: Her møtte vi nye Niro for første gang