Lexus RC F: Denne skal skremme vannet av BMW og Audi

Splitter ny - og med muskler i helspenn.

Lexus er ikke redde for å lage dristig design   men akkurat profilen er rimelig tradisjonell. Her er det coupe for alle penga   men så snart du begynner å kikke fra litt andre vinkler begynner den å skille seg merkbart ut ...
Lexus er ikke redde for å lage dristig design men akkurat profilen er rimelig tradisjonell. Her er det coupe for alle penga men så snart du begynner å kikke fra litt andre vinkler begynner den å skille seg merkbart ut ...

Lexus er kanskje et nisjemerke - men de vokser stadig. Ikke minst gjelder det i Norge - der 2013 ble det beste året noensinne. Planene er ambisiøse også for 2014.

Og nå har det lekket bilder av - og litt informasjon om - merkets nyeste spreking, nemlig coupeen RC F. Under panseret finner vi den sterkeste V8-eren som Lexus noen gang har tryllet fram.

Lexus RC F skrått 4
Lexus RC F skrått 4

90.000 rimeligere på grunn av teknologien – les mer her:

Ikke mye "mann med hatt"-faktor

At Lexus har blitt mer ungdommelig med årene - og satset på sportslighet i større grad enn tidligere - er det ingen tvil. Se bare på nye IS, superbilen LFA og for den del nye LS. Det er ikke mye "mann med hatt"-faktor over disse modellene.

I fjor presenterte de coupeen RC - og nå har vi altså fått bilder av RC F-modellen. Og akkurat som S for Audi og M for BMW, betyr F at dette går helt grisevilt fort.

Rune kjøpte Lexus til 4,3 millioner kroner!

Lexus RC F skrått bakfra
Lexus RC F skrått bakfra

Selvpustende V8-er

Men så snart en skal begynne å menge seg med sportsbiler som BMW M3/4 og Audi S/RS4 - og for den del Mercedes C 63 AMG - begynner lista å legges passelig høyt.

Derfor kan ikke Lexus annet enn å gi flatt jern med denne bilen.

Med en effekt på over 450 hk plasserer den seg blant annet godt over BMW M3/4 med tanke på effekt.

Ja, på sett og vis tar japanerne steget litt lenger på flere måter. For mens de andre i større og større grad bruker turbo og kompressor, er V8-eren i RC F selvpustende. Ikke mye miljø eller forbruk som har stått i fokus her, nei!

LES OGSÅ: Ingen biler er feilfrie – heller ikke denne!

Lexus RC F skrått forfra
Lexus RC F skrått forfra

Og 100 km/t når den på ...

Ja, ikke en gang hybridmotor, som på mange måter er Lexus sitt kjennemerke, var det rom for. Rett og slett fordi en hybridmotor til den slags ytelser ikke er på plass akkurat nå.

Sjefsdesigner Yukihiko Yaguchi sier til Autocar at målet er å ha en motor som er myk ved normal bruk, men kan levere masse krefter om bilen kjøres på bane.

Den nye coupeen skal kunne sprinte fra 0-100 km/t på rundt 4,5 sekunder. Toppfarten skal visstnok kunne være oppimot 300 km/t.

Slik høres superbil i tunnel ut!

Lexus RC F interiør 2
Lexus RC F interiør 2

Kostbar

Forøvrig er utseendet blitt forandret gjennom en ny og enda mer aggressiv styling-pakke. Den digre grillen blir enda mer framtredende, det blir større luftinntak i fangeren foran og en aktiv spoiler bak som heved rundt 80 km/t.

Det vil også være mulig å bestille enkelte stylingdeler i karbon.

På innsiden er det sportsseter i skinn, nytt instrumentpanel og alupedaler for at du ikke skal glemme hvilken bil du kjører.

Planen er at godbiten være tilgjengelig for bestilling mot slutten av året. Prisen ventes å bli over 1,5 millioner kroner.

Jan Christian Holm, sjef hos Lexus, sier til E24 at det ventes at en håndfull nordmenn til kjøpe den ekstreme bilen.

Lexus RC F interiør
Lexus RC F interiør

Denne Lexusen knuser Porsche