Lexus IS: Nå får du luksusbil til svært hyggelig pris

Se hvor billig den er blitt på bruktmarkedet.

Slik kan det se ut bak rattet på andre generasjon av Lexus IS. Her er det skyhøy kvalitetsfølelse   og kvaliteten er mer enn bare opplevd. Lexus er bunnsolide på driftssikkerheten. Nå er andre generasjon IS blitt svært overkommelige på bruktmarkedet.
Slik kan det se ut bak rattet på andre generasjon av Lexus IS. Her er det skyhøy kvalitetsfølelse og kvaliteten er mer enn bare opplevd. Lexus er bunnsolide på driftssikkerheten. Nå er andre generasjon IS blitt svært overkommelige på bruktmarkedet.

IS er Lexus-modellen som utfordrer bestselgerne BMW 3-serie og Audi A4. Første generasjon ble lansert i Europa i 1999 og markerte seg som et spennende alternativ til premium-konkurrentene.

Da andre generasjon kom i 2006, dro Lexus på skikkelig og laget en bil som virkelig var attraktiv.

Her var det mye utstyr, kraftige motorer og et moderne design både innvendig og utvendig. De sportslige kjøreegenskapene ble understreket av bakhjulstrekken - bak rattet i denne kan du absolutt ha det moro om du vil.

Nå kan du få 2008-modeller til under 200.000 på bruktmarkedet.

90.000 rimeligere på grunn av teknologien – les mer her:

Populær diesel

Bilen vi har funnet er en 2008-modell med en langt ifra avskrekkende kilometerstand på 74.000. Mellom forskjermene står det en 2,2 liters dieselmotor på 177 hk.

Det gir absolutt akseptable prestasjoner. 0-100 km/t tar 8,9 sekunder. Det er litt tregere enn bensinutgaven (250) med rekkesekeren på drøyt 200 hk. Den fikser samme øvelse på 8,4 sekunder med automatgir, og 8,1 om du skulle velge å gire selv.

Om ikke en vanlig IS med diesel på 177 eller bensin på 208 hk er nok - kan du jo gå for IS-F. Med over 400 hk var den ment som en konkurrent til BMW M3 og Audi RS4.
Om ikke en vanlig IS med diesel på 177 eller bensin på 208 hk er nok - kan du jo gå for IS-F. Med over 400 hk var den ment som en konkurrent til BMW M3 og Audi RS4.

Klikk her for å se hele annonsen

Høyt bensinforbruk



Men om du tar litt på prestasjoner ved å velge diesel, og mister lyden av rekkesekseren som sitter i bensinutgaven, så får du det igjen på drivstoff-budsjettet.

Dieselutgaven klarer seg nemlig med et blandet forbruk på 0,63 l/mil - mot bensinutgaven som må ha rundt literen(!) ved blandet kjøring og automatgir.

Sjekk denne: Slik høres superbil i tunnel ut!

Rå kvalitet

En stor fordel med Lexus er den overlegne driftssikkerheten. Det er absolutt ingen grunn i verden til å være skeptisk til denne på bruktbilene. Her er det bare å kjøre og kjøre - sjansen er god for at du må pensjonere deg før bilen, for å si det sånn.

Gang på gang har nemlig Lexus banket konkurrentene på dette området. IS er intet unntak for regelen.

Men det er klart, god historikk skader ikke, selv på en Lexus.

LES OGSÅ: Ingen biler er feilfrie – heller ikke denne!

Brukt Lexus is bakfra
Brukt Lexus is bakfra

Snaut med plass

IS står forresten for Intelligent Sport. Men kanskje hadde det vært smart å også introdusere IS som stasjonsvogn. Det er nemlig ikke mulig på andre generasjon av modellen - her er det sedan som gjelder.

Det gjør at plassen ikke er helt på høyden med det som mange norske familier ønsker og trenger.

Men både på komfort, sportslighet og rent utstyrsmessig er dette en bil helt i toppklassen.

LES OGSÅ: Er dette verdens lekreste stasjonsvogn?