Lexus IS: Denne skal utfordre de kjente tyske bilmerkene
Lexus kommer på banen med en bil konkurrentene skal få bryne seg på.

Lexus IS. Det er ikke akkurat noen godt bevart hemmelighet at Lexus med denne modellen ønsker å utfordre de veletablerte tyske permiumkameratene i kompaktsedan-markedet. Vi snakker altså Audi A4, Mercedes C-klasse og ikke minst BMW 3-serie.
Hvorvidt Lexus har lyktes med denne tøffe oppgaven kan jo saktens diskuteres. Både når det gjelder driftssikkerhet, kvalitet, komfort, materialkvalitet og finish er det i alle fall liten tvil om at de har lyktes.
Når det gjelder lange og stolte tradisjoner, muligens også design og antall solgte biler, så har de ikke vært helt på høyden.
Les vår test av en annen Lexus som er helt på høyden her:
En helt ny bil
Det er heller ikke til å komme ifra at nåværende IS – som er andre generasjon – sårt begynner å trenge avløsning. Den ble vist første gang i 2005, og alderen både merkes og synes...

Nå er det klart for tredje generasjon IS, som er en helt ny bil fra den japanske og Toyota-eide produsenten. Og de har virkelig dratt på med et ganske så vågalt design!
Bilens formuttrykk bærer tydelig preg av å være inspirert av designen fra det linjelekre LF-CC-konseptet. Se hva vi skrev om den her:
Djerve proporsjoner
Dette er blant annet godt synlig i grillen som er utformet som et edderkoppnett, noe som gir mellomklassemodellen kraftfulle og djerve proporsjoner som får den til å stå fram i trafikken. Samtidig mangler ikke eleganse, dermed oppleves bilen som en tydelig merkevare slik man forventer av Lexus.




(Klikk på bildene for høyere oppløsning)
Plasseringen av kupeen langt bak i sideprofil pluss den spesielle linjeføringen som strekker seg langs karosseriets sider og ender i baklampene, gir både særpreg og et dynamisk uttrykk.
Bilens frontlamper har en tøff og uttrykksfull utforming, komplettert av kjørelysene i L-form, som er plassert i støtfangeren.
Lexus LS: Ny luksusflåte fra Lexus
Bedre plass
Nye IS har fått økt bredde og akselavstand, som gir økt komfort i baksetet og større bagasjerom. Kombinasjonen av lengre akselavstand og tynnere seterygger på forsetene sørger for klasseledende beinplass. I tillegg er inn- og utstigning forbedret.
Førerplassen er tilpasset med en mer sporty kjørestilling. Formen på det nye setet gir bedre sidestøtte og samtidig økt komfort. Sammen med lavere sitteposisjon og lavere plassering av rattet – som for øvrig er inspirert av LFA – blir sportsligheten utpreget.
Utsøkt og gjennomført

Materialene innvendig skal være utsøkte, sammensetningen gjennomført. Den opplevde kvaliteten er ytterligere raffinert med de nyeste betjeningselementene. Et tydelig eksempel på moderne teknologi er den elektrostatiske betjeningen av klimaanlegget. Det holder med ørsmå berøringer av fingertuppene for å styre innstillingene.
En annen morsom detalj er den påkostede analogklokken med en helt spesiell belysning.
Den helt nye generasjon Lexus IS har offisiell debut den 15. januar 2013 på bilmessen i Detroit, mens den ankommer moder Norge i juni.
Kun Hybrid i Norge
Bilen finnes i tre utgaver. 250 IS, 350 IS – begge med sekssylindrede bensinmotorer – samt en hybrid som heter IS300h og det er den sistnevnte den norske importøren velger å satse på.
– Grunnen er at dette er i tråd med Lexus Norges strategi om å være en premium hybridleverandør. Med IS 300h i stallen, kan vi nå som Norges eneste bilmerke tilby hybridbiler i hele 5 segmenter. Vi tror stadig flere vil oppdage fordelene ved å velge hybridteknologi, forteller Jan Christian Holm, som er General Manager for Lexus i Norge.

Prisene vil trolig starte på ca. 430 000 kroner, og man forventer å selge mellom 150 og 200 biler fra Norges-lanseringen i juni og ut året.
Les vår test av Lexus CT200h her: