Slik ser den ut   2013 utgaven av luksusbilen Lexus IS. Ganske tøff?
Slik ser den ut 2013 utgaven av luksusbilen Lexus IS. Ganske tøff?

Lexus IS: 90.000 kroner rimeligere på grunn av teknologien

Snart er den på plass i Norge.

Lexus er nå i lanseringsfasen av den helt nye IS 300h som kommer til Norge i juni/juli. Dette blir merkets femte hovedmodell med hybridteknologi.

Nå er den offisielle typegodkjenningen for den nye modellen klar, og det er imponerende utslippstall Lexus her kan vise til.

Resultatet av det klasseledende utslippet er at du får høy effekt, lave utslipp, lavt forbruk – og ikke minst reduserte avgifter.

Det siste gjør dramatiske ting med prisen på IS 300h.

Under 400.000 kroner

Hybridteknologien gir nemlig cirka 90.000 kroner lavere avgift.

Det betyr at du får den fra under 400.000 kroner, når den blir å finne hos norske forhandlere fra sommeren av.

Hybriden yter totalt 223 hk, men leverer et CO2-utslipp på bare 99 g/km, forbruket er på 0,43 l/mil og NOx-utslippet 2,1 mg/km.

LES OGSÅ: Denne BMW-hybriden kan være livsfarlig for førerkortet ditt

Hybrid i kompaktmodell

Lexus har helt siden 2005 fokusert sterkt på salg av sine hybridbiler, der drivlinjen består av kombinasjonen bensinmotor og en kraftig elektromotor.

I Norge har merket vært mest kjent for SUV-modellen RX 400h/450h, men i 2011 introduserte Lexus også hybridteknologien i den populære kompaktmodellen CT 200h.

LES OGSÅ: Luksus-SUV til folkepris

15 års erfaring

Som et resultat av problemet med dårlig luftkvalitet innførte norske myndigheter en NOx-komponent i beregningsgrunnlaget for bilavgifter fra 2012, slik at biler som slipper ut mindre helseskadelige gasser skulle bli billigere.

Trenden viser nå at flere bilkjøpere velger bensinbiler og hybridbiler (bensin+elektro).

Alternativ luksus: Les testen av CT 200h her:

Lexus-IS-2013-dashbord
Lexus-IS-2013-dashbord

LES OGSÅ: Dette er den snilleste gutten i klassen