Leveres om ett år – mange møtte opp i dag

Nå viser Polestar fram sin nye SUV.

For ganske nøyaktig tre år siden åpnet Polestar det de kaller Polestar Space. I praksis et showroom. For et bilmerke som satser elektrisk var det naturlig å velge elbilhovedstaden over alle. Nemlig Oslo.

Her har Polestar et lokale midt i sentrum. Tanken er å være mest mulig tilgjengelig for de som jobber, bor her - eller bare er på besøk i sentrum. Her trenger man ikke reise ut av byen for å finne en tradisjonell bilbutikk.

Våren 2020 var de første Polestar 2 på plass i kongeriket. Resten er historie, som det så fint heter. Fra å være et helt nytt og dermed ukjent merke, er de i dag blant de etablerte.

FAMILIE-SUV: Polestar 3 er en stor bil på 4,9 meter og har mye av det mange nordmenn drømmer om i en elbil.
FAMILIE-SUV: Polestar 3 er en stor bil på 4,9 meter og har mye av det mange nordmenn drømmer om i en elbil.

Ny familie-SUV

Polestar 2 kan vise til stor suksess. Nå ruller godt over 10.000 slike biler på norske veier. Noe av suksessen tror vi nok må tilskrives at det kinesiske bilmerket har tette bånd til Volvo. De oppfattes dermed som tryggere og mer forutsigbare, enn mange andre nye merker.

Uansett: Polestar har ikke tenkt å hvile på laurbærene. De har mer på gang.

Først ut er den store og sporty familie-SUVen som naturlig nok har fått navnet 3. Rett og slett fordi det er den tredje modellen fra Polestar.

Les også: Vi har tidligere omtalt nye Polestar 3, les mer om bilen her:

MINIMALISTISK: Interiøret er romslig og moderne-minimalistisk. Nesten alle funksjoner styres via en stor skjerm.
MINIMALISTISK: Interiøret er romslig og moderne-minimalistisk. Nesten alle funksjoner styres via en stor skjerm.

Kommer neste år

Bilen bygger på samme plattform som den kommende arvtageren til Volvos XC90, som i elektrisk utgave får navnet EX90.

Polestar 3 Long Range:

Motor og ytelser:

Motor: 2 x elektrisk

Effekt: 489 hk / 840 Nm

0-100 km/t: 5 sek.

Toppfart: 208 km/t

Forbruk (WLTP): 0,21 l/mil

Batteri/lading:

Batteripakke: 111 kWt

Rekkevidde: 610 km (WLTP)

Maks ladehastighet: 250 kW

Mål, vekt og volum:

Lengde x bredde x høyde: 490 x 196 x 162 cm

Bagasjerom: 485 + 32 liter

Vekt: 2.584 kg

Tilhengervekt: 2.200 kg

Taklast: 100 kg

Startpris: 739.200 kroner

Men her er Polestar tidligere ute enn Volvo-varianten som også nylig ble vist. Les mer om den her:

For mens Volvo ikke kan levere sine biler før andre kvartal i 2024, skal Polestar 3 være på plass i løpet av ett års tid. I alle fall om alt går etter planen. Med tanke på publikumsinteressen, får vi håpe det blir sånn.

Les også: Her er vårt første møte med Polestar 3

Video-gjennomgang

For mens vi var på den storstilte verdenslanseringen i København for noen uker siden, er en førserie-bil nå på snarvisitt for å vises fram til interessenter i Oslo. Som du ser av bildet over var det en god del interesserte utenfor Polerstar Space, før de åpnet dørene i dag.

En annen som hadde tatt turen til Oslo for å fortelle om nykommeren er produktsjef Andreas Andreen som gir oss en liten gjennomgang av bilen han har jobbet med de siste årene. Se video under.

Les også: Dette bør du vite om den nye SUV-en fra Polestar

Video: Her får du vite mer om nye Polestar 3