Lekker nyhet – men mange vil nok vente med å kjøpe
BARCELONA (Broom/TV 2): Peugeot 408 starter som ladbar hybrid, så blir den elbil.
Peugeot er et av bilmerkene som satser på et bredt utvalg av drivlinjer på det norske markedet. De har stor suksess med elbilene 208 og 2008. I tillegg har de flere ladbare hybrider – og biler med dieselmotor.
Mange av konkurrentene har for lengst droppet dieselbilene i Norge. Hos Peugeot er de fortsatt en del av miksen. Flerbruksbilen 5008 er en av få dieselbiler som fortsatt har litt salgsvolum blant de mer folkelige bilmerkene.
Nå kommer det en helt ny modell fra Peugeot, vi har akkurat fått møte den for første gang, i Spania.
Elbil – men ikke i starten
Som navnet tilsier, legger 408 seg mellom dagens 308 og 508. Bilen er en femdørs kombi, men Peugeot insisterer på å kalle den en fastback.
Startprisen er på 459.900 kroner, før de nye avgiftene som slår inn fra årsskiftet. Toppmodellen starter på 519.900 kroner, også det før avgiftsøkning. Sannsynligvis vil prisene øke med drøyt 30.000 kroner fra 1. januar 2023.
Helt ny bilmodell betyr nå hos mange merker elbil. Slik er det ikke med 408. En elektrisk 408 er riktignok på vei og ventet ut på markedet i 2024. Men i første omgang er det her snakk om en ladbar hybrid.
Denne dieselbilen fra Peugeot er det faktisk ventelister på
Familiebil-størrelse
408 kommer til Norge i vinter, sannsynligvis snakker vi februar. Peugeot tilbyr to motoriseringer, med henholdsvis 180 og 225 hestekrefter. De to har samme drivlinje, med en batteripakke på 12,4 kWt. Dette gir en estimerert rekkevidde på strøm på 55 kilometer. Det er ikke et veldig høyt tall, mange av de nyeste konkurrentene går lenger.
Med lengde på 4,69 meter snakker vi typisk familiebil-størrelse. Bagasjerommet er på 440 liter. Det er ikke kjempestort og den skrånende bakluken gjør også at det ikke er all verdens muligheter til å pakke i høyden.
Her har det skjedd viktige ting med Peugeots elbil
Lite ratt
Plassen er god foran og beinplassen i baksetet er også tilstrekkelig for de fleste. Men du merker at bilen er lav, både når du sitter i baksetet og når du skal inn og ut av det.
Peugeot har fått mye skryt for sin i-Cockpit. Det lille rattet er lavt plassert, slik at du ser instrumentene over det. Her er det dessuten en helt ny 10-tommers skjerm, de såkalte masterknappene er programmerbare.
Kjøreegenskapene fortjener skryt. Bilen er svært komfortabel, samtidig som den trives på svingete og smale landeveier. Batteripakken er med på å gi en ganske tung kjørefølelse. Støydempingen er også god, det er med på å underbygge kvalitetsfølelsen.
– Jeg bremset og bremset – til ingen nytte
Tøffer opp designet
Designet blir et viktig salgsargument for 408. Peugeot har fått mye skryt på dette området de siste årene og følger opp pent her. 408 er litt kombi, litt crossover – med flere offroad-inspirerte detaljer som tøffer opp designet. Det er ganske mange elementer og effekter her, minimalistisk skal vi ikke beskylde 408 for å være.
Slik utviklingen er for de ladbare hybridene i Norge nå, er det grunn til å forvente et ganske begrenset salg i starten. Men som elbil bør 408 absolutt kunne bite godt fra seg. Vi vet ikke noe om batteripakke og rekkevidde ennå, men det vil overraske om ikke bilen legger seg et sted mellom 400 og 500 kilometer her.
Klikk her for å lese testen vår av e-2008
Se video av Peugeot 408 under: