Lekker bruktbil – men her kan du også gå på en smell

Vi gir deg våre beste tips. Se video:

Hva får du egentlig av bruktbil fra 25.000-100.000 kroner? Det ser vi i Broom nå nærmere på.

Vi har samlet et knippe av typiske billigbiler og gir deg våre beste råd: Hva bør du vite om dem, hva som er plusser og minuser og ikke minst: Hva du bør se opp for.

Denne gangen er bilen Audi A4, modellene B7 og B8, altså tredje og fjerde generasjon som ble produsert henholdsvis mellom 2004 og 2008 for B7s del og mellom 2008 til 2016 for B8.

Audi gjorde ikke akkurat noen kvantesprang og krumspring med designet mellom de to. Man skal faktisk være litt kjenner for å se forskjell.

God komfort og lavt støynivå kjennetegner Audi A4. Det gjør den til en fin langtursbil. Dette er en B8-modell (2009-2016)
God komfort og lavt støynivå kjennetegner Audi A4. Det gjør den til en fin langtursbil. Dette er en B8-modell (2009-2016)

Hva bør du vite om Audi A4?

Audi har alltid hatt god dreis på A4-designet. Bilene framstår som pene og elegante. Det lokket mange nye kjøpere til A4. Designet har tålt tidens tann godt og de to omtalte modellene står seg godt, den dag i dag.

Kjøreegenskapene er også gode, med fin miks av komfort og det litt sportslige. I kjent stil fra VW-konsernet rullet man ut en rekke utgaver, med mye å velge i av motorer. Både diesel- og bensinvarianter. Samt rikelig med utstyrsvarianter. Alt fra små-kjipe til skikkelig raust utstyrte. Bilene finnes som firedørs sedan, som fin og praktisk cabriolet og som stasjonsvogn, som kalles Avant på Audi-språket.

Mest vanlig motorisering er nok 2,0 TDI på nyere biler, mens 1,9 TDI ofte er å finne i litt eldre utgaver. Begge er motorer som kler bilene godt, men 1,9 TDI begynner å virke noe gammelmodig nå, men de kan gå stygglangt om de får godt stell.

Mange som kjøpte disse nye tok seg også råd til mye utstyr. Det var jo en premiumbil og biler i dette segmentet og prisklassen forventet man ofte "litt ekstra". Dessuten kunne man får den med quattro firehjulsdrift, et godt system som sikrer suveren framkommelighet,

Avant er nok den mest attraktive bilen på bruktmarkedet. En super bil for familier som ikke har det aller største plassbehovet. Som nevnt er komforten høy, interiørkvaliteten svært god og en detalj som god støydemping er med på å gjøre den til en veldig bra langtursbil.

Den litt mer høyreiste og tøffe Allroad-modellen ble også av mange sett på som en perfekt hyttebil.

Audi A4 B7, ble produsert mellom 2004 og 2008. De billigste bilene får man for under 10.000 kroner nå. Uten at det nødvendigvis er noe smart kjøp.
Audi A4 B7, ble produsert mellom 2004 og 2008. De billigste bilene får man for under 10.000 kroner nå. Uten at det nødvendigvis er noe smart kjøp.

Les også: En av de smarteste bruktbilene du kan kjøpe

Hva må du betale?

Man får disse fra rundt 10.000 kroner nå. Da de eldste som har gått langt. Dette er biler som absolutt ikke er lytefrie. De krever som regel en god del jobb og påkost før de kan EU-godkjennes.

For 40.000 kan du få fin og god bil med liten motor, hyggelig kilometerstand, forhjulsdrift og lite utstyr. Eller en chiptunet, quattro-modell med mye (rånete) utstyr og høy kilometerstand som bærer preg av mange eiere og som krever en del jobb for å bli fin. Valget er ditt. Vi snakker om de litt eldre B7-modellene her.

På grunn av det enorme utvalget av motorer og utstyr er disse ytterpunktene noe som preger prisbildet på A4 også videre oppover på prisstigen.

For 75.000 kroner kan du få den nyere B8-modellen, med 2-liter diesel, med forhjulsdrift som har gått rundt 200.000 kilometer, som er helt grei og godt fulgt opp, men ikke strøken.

For 100.000 kan du få veldig fine 10 år gamle biler som har gått ca. 150.000 kilometer, som byr på mye utstyr, komplett service historikk og kanskje bare en voksen eier.

Les også: Norges mest solgte – nå forsvinner den snart

Interiøret er forseggjort og byr på høy opplevd kvalitet. En del biler er også godt utstyrt. Dette er fra B8-modellen (2009 – 2016).
Interiøret er forseggjort og byr på høy opplevd kvalitet. En del biler er også godt utstyrt. Dette er fra B8-modellen (2009 – 2016).

Hvem kjøpte den som ny?

Dette var nok biler for det vi kan kalle middelklassen +. Vesentlig dyrere enn for eksempel Ford Monedo, Mazda 6 og Peugeot 407.

A4-kjøperne var villige til å betale litt mer for design, status og opplevd kvalitet.

Pluss

Komfort, design som står seg godt, opplevd kvalitet innvendig og en liten dose status. Godt utvalg i forskjellige motorer og utstyrsnivåer. Biler til salgs i alle prisklasser.

Minus

Ikke verdens beste biler rent teknisk og mekanisk. Dyre å ha på verksted når noe går i stykker. En del biler har gått langt.

Les også: Var storselger i Norge – nå er det lenge siden vi fikk kjøpe den

Avant-utgaven og biler med quattro firehjulsdrift er de mest etterspurte på bruktmarkedet. Bildet viser en 2005-modell Audi S4.
Avant-utgaven og biler med quattro firehjulsdrift er de mest etterspurte på bruktmarkedet. Bildet viser en 2005-modell Audi S4.

Hvor galt kan det gå?

Tro oss: Dette kan gå veldig galt om man ender opp med feil bil. Det finnes absolutt en del lurvete eksemplarer der ut som du ikke bør kjøpe.

Bilene er langt fra feilfrie. De kan ha noen kjempedyre gjengangerfeil. Mange har i tillegg gått langt. Det kan være en veldig dårlig kombinasjon.

Noen biler har hatt mye trøbbel og feil, mens andre bare går og går …

Dette er biler som må sjekkes svært nøye før kjøp.

Tre ting du bør være ekstra oppmerksom på: Lakkslipp og rust. Skyhøyt oljeforbruk på 1,8- og 2-liters bensinmotor på biler eldre enn 8-10 år. Det ender ofte med motorbytte. S-Tronic (automat) dobbeltclutch-girkassa er en stor og dyr svakhet. Må sjekkes nøye før kjøp.

Hva mener eierne?

Vi i Broom har spurt eierne hva de mener om sin Audi A4. Hele eiere 146 har svart og gitt karakter. Klikk her så får du vite hva de mener:

Les også: Nå er det brennhett på bruktbilmarkedet

Video: Har får du vite mer om hva du bør tenke over før du kjøper en brukt Audi A4

Se vår bruktbiltest av Audi A4 Allroad her: