Legger ned i Russland – tilbyr de ansatte et halvt års lønn

Volkswagen er en av mange som forlater landet.

Volkswagen er en av mange vestlige bilprodusenter som legger ned og trekker seg ut av Russland. Nå blir de ansatte ved fabrikkene tilbudt sluttpakker hvis de går frivillig.
Volkswagen er en av mange vestlige bilprodusenter som legger ned og trekker seg ut av Russland. Nå blir de ansatte ved fabrikkene tilbudt sluttpakker hvis de går frivillig.

Krigen i Ukraina har fått store konsekvenser også for bilbransjen. Etter en litt nølende start hos enkelte, har sanksjonene slått inn for fullt.

De vestlige bilprodusentene har stoppet fabrikkene sine. De har også avsluttet eksporten av biler til landet. Dermed har bilmarkedet i Russland forandret seg enormt siden mars.

Volkswagen er en av dem som har vært tungt inne i Russland i mange år. De produserer biler i Nizhny Novogorod og i Kauluga. Begge fabrikken stoppet i mars, da var beskjeden av de var stengt «inntil videre».

Teknologi fra utlandet

Slik krigen og sanksjonene har utviklet seg siden mars, er det ingen ting som tyder på at de vil starte opp igjen. Nå skriver nettstedet Autoevolution at Volkswagen tilbyr de ansatte i Nizhny Novogorod sluttpakker, hvis de går frivillig fra jobbene sine.

Her skal det vært snakk om opp til seks måneders lønn, i tillegg til at Volkswagen viderefører helseforsikring i samme periode.

Hva som skjer med fabrikkene videre er uvisst. Den hjemlige bilindustrien i Russland mobiliserer nå, men sliter med at så mye av teknologien har kommet fra utlandet. Dermed er det ikke bare å erstatte de modellene man ikke lenger kan bygge.

Startet karrieren i NSB – nå er dette sjeldne saker

Volkswagen har produsert flere bilmerker i Russland. Nå er det slutt på det – og eksport av andre biler til landet.
Volkswagen har produsert flere bilmerker i Russland. Nå er det slutt på det – og eksport av andre biler til landet.

Taper flere milliarder

Deler og produksjonsutstyr er også underlagt sanksjoner. Samtidig har mange utenlandske medarbeidere pakket sammen og forlatt landet. Det gir store utfordringer.

En av dem som virkelig har fått merke omveltningene etter krigen er Renault. De var storeier i russiske AvtoVAZ som blant annet står bak Lada. De hadde også egen fabrikk i landet. Nå har de solgt seg ut fra alt og ligger an til å tape flere milliarder kroner.

Krigen kan gi et overraskende comeback

Her blir en Moskvitch reparert på et høyt provisorisk 'bilverksted'. Nå går det også mot comeback i hjemlandet Russland. . Foto: NTB Scanpix.
Her blir en Moskvitch reparert på et høyt provisorisk "bilverksted". Nå går det også mot comeback i hjemlandet Russland. . Foto: NTB Scanpix. Foto: Jose Goitia

Kinesiske bilmerker

Ved Renaults fabrikk kan det nå bli comeback for det lokale bilmerket Moskvitch, som gikk konkurs tilbake i 2001. Men her er det uklart hva slags biler det vil være mulig å produsere. Å utvikle nye bilmodeller er både kostbart og tidkrevende. Det blir ekstra komplisert når tilgangen på deler fra utlandet er vanskelig. Det har allerede blitt spekulert i at en konsekvens blir langt enklere biler, uten utstyr vi i mange år har tatt for gitt.

De som kan komme til tjene på alt det som skjer nå, er kinesiske bilprodusenter. Flere av dem var til stede i Russland allerede før krigen. Nå blir deres biler og teknologi ekstra etterspurt. Når det ikke kommer noen biler fra de vestlige produsentene, blir det et stort tomrom i markedet. Et tomrom kinesiske bilmerker vil kunne fylle.

Topp 5: Spesielle biler fra «bak muren»

Offisiell video: Her er fabrikken som bygger Hongqi i Kina