Sjuende generasjon Ford Mustang er akkurat offisiell, det er en bil mange har ventet på.
Sjuende generasjon Ford Mustang er akkurat offisiell, det er en bil mange har ventet på.

Legendarisk bil blir ny – én ting dropper de faktisk ikke

Her er sjuende generasjon Ford Mustang.

Få biler har en sterkere identitet enn Ford Mustang. Sportsbilen er for lengst blitt et ikon og holder fortsatt koken.

Etter et langt opphold, kom sjette generasjon til Norge i 2015. Her var det tydelig at det var et sug i markedet, for Mustang solgte imponerende godt, særlig i starten. Det ruller nå en god del eksemplarer av bilen på norske veier.

Denne generasjonen Mustang har også i flere år vært verdens mest solgte sportsbil.

Helt ny?

Nå er det klart for helt ny og sjuende generasjon. Ford har akkurat sluppet de første bildene av den – og sendt ut en god del informasjon om bilen.

Skjønt helt ny... Akkurat det debateres nå heftig mange steder. Ford har nemlig basert bilen på samme plattform som sjette generasjon, internt heter den S550.

Store deler av understellet er med videre fra forrige modell. Og dette gjør også at det ikke kommer noen elektrifiserte drivlinjer nå, akkurat det er ganske spesielt på en ny bil som lanseres i 2023.

Broom-leserne har talt: Dette er tidenes amcar!

Coupe og cabriolet, samtidig viser Ford endringene på det visuelle om du velger GT-utgaven til høyre. De er ganske store.
Coupe og cabriolet, samtidig viser Ford endringene på det visuelle om du velger GT-utgaven til høyre. De er ganske store.

V8-eren overlever

Men: Dette gjør også at mange kan glede seg stort over en annen ting. Nemlig at V8-motoren overlever! Den hadde nok levd svært farlig på en ny plattform. 5-literen har blitt fintunet og modifisert. Den har også fått nye luftinntak og skal gi mer krefter, samtidig som forbruket er redusert. Dette er også fortsatt eneste utgave du kan få med manuell girkasse.

Det andre motoralternativet er det Ford hevder er en kraftig modifisert versjon av deres 2,3-liters Ecoboost-motor. Den har blant annet blitt utstyrt med ny turbo og skal være forbedret på en rekke områder.

Noen låvefunn er mer opphissende enn andre

De karakteristiske baklyktene er med videre, det hadde vi også forventet!
De karakteristiske baklyktene er med videre, det hadde vi også forventet!

Skiller modellene

I motsetning til dagens versjon, skal det være mange visuelle endringer mellom «vanlig» Mustang og GT med V8-motor. Her skal det ikke være tvil hvis du har dratt til og kjøpt V8!

Apropos det visuelle: Du er ikke i tvil om at det fortsatt er en Mustang. Ford har fått mye skryt for designet på dagens modell, der de har lykkes med å gi bilen retropreg, samtidig som den ser moderne ut.

Den nye har blitt litt strammere og samtidig mer aggressiv. Frontfangeren er lavere, hele fronten ser litt sintere ut. Det karakteristiske baklykt-designet er med videre. Her har Ford truffet noe de ikke vil endre sånn uten videre.

Langt høyere skjermfaktor enn før, akkurat det overrasker ikke.
Langt høyere skjermfaktor enn før, akkurat det overrasker ikke.

Ikke skjerm fra elbilen

Om endringene er begrenset utvendig, har det skjedd mye mer inne i bilen. Det var da også nødvendig.

Dagens Mustang er ganske analog, samtidig som materialkvaliteten sladrer om at den ikke ment å skulle være noen eksklusiv bil. Det er den fortsatt ikke, men Ford har nå blant annet gitt den betydelig høyere skjermfaktor.

Her er det to løsninger: Innstegsmodellene får to separate skjermer. Utgavene over dette har en løsning der to skjermer smelter sammen til én. Det er litt interessant å legge merke til at Ford ikke bare har flyttet over skjermen fra elbilen Mach-E. Det viser at de nok mener det ikke er riktig løsning på en sportsbil.

Nye Mustang skal for øvrig kunne oppdateres trådløst. Det er som det skal være på en bil som lanseres nå.

Brukt Mustang: Her er Brooms kjøpetips

Innvendig har det skjedd veldig mye, dashbordet er en revolusjon sammenlignet med dagens utgave.
Innvendig har det skjedd veldig mye, dashbordet er en revolusjon sammenlignet med dagens utgave.

Blir den neste elektrisk?

Som før kommer bilen også i cabrioletutgave, som Ford kaller Convertible. Det er uklart om den er med helt fra start når nye Mustang ruller ut i 2023.

Da markerer den fortsettelsen på en ubrutt rekke modeller, helt siden lanseringen i 1964. Over ti millioner eksemplarer er solgt til nå.

Spekulasjonene går allerede om dette blir siste generasjon Mustang med bensinmotor. At Ford har valgt å gjenbruke plattformen fra forrige generasjon er en indikator på det. På denne måten kjøper de seg også tid – til å utvikle en elektrisk etterfølger. Men før det skal sjuende generasjon garantert leve med oss i mange år framover.

Vi møtte den første gang i Tyskland: Bør selges med advarsel!

Video: Den har 760 hestekrefter – det måtte vi bare teste