Laveste nybilsalg på 15 år

Mars-tallet er 50 prosent ned fra samme måned i fjor.

NEDGANG: Det har vært stille i mange norske bilforretninger så langt i år. Mars-salget var det laveste på 15 år. Illustrasjonsfoto.
NEDGANG: Det har vært stille i mange norske bilforretninger så langt i år. Mars-salget var det laveste på 15 år. Illustrasjonsfoto.

Nybilsalget i Norge har bremset kraftig opp. Ikke siden 2009 har det vært registrert færre nye personbiler i mars måned enn i år. 

Sammenlignet med nybilsalget i mars 2023, ligger antall førstegangsregistrerte nye personbiler 50 prosent bak. Kraftig prisvekst og høye renter får mange til å utsette eller nedprioritere nybilkjøpet.

Totalt fikk 9.750 nye biler skilter i mars, mot drøyt 19.000 i mars i fjor. Samlet for første kvartal i år, er nedgangen i nybilregistreringene betydelig mindre enn for mars alene, men likevel vesentlig. Ved inngangen til april var det registrert 22.252 nye personbiler, det er drøyt 22 prosent færre enn på samme tid i fjor. 

NEDGANG: Dette har blitt et mindre vanlig syn i norske bilforretninger det siste året.
NEDGANG: Dette har blitt et mindre vanlig syn i norske bilforretninger det siste året.

Lavere salg og rimeligere biler

Elbilene tar det aller meste av salget:  Hele 90 prosent. Sakte, men sikkert fases nå rene bensin- og dieselbiler ut i Norge. 

– Nybilsalget, som gjerne er en slags temperaturmåler på folks økonomi, gjenspeiler de økonomiske utfordringene mange opplever, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). 

Salget har ikke bare gått kraftig ned. De fleste velger også rimeligere biler, enn tidligere. Nå koster de fleste av bestselgerne på det norske markedet rundt en halv million kroner. OFV tror dette er en utvikling som bare vil forsterke seg:

NYKOMMER: Volvo startet utleveringene av nye EX30 i mars. 95 eksemplarer fikk norske skilter denne måneden.
NYKOMMER: Volvo startet utleveringene av nye EX30 i mars. 95 eksemplarer fikk norske skilter denne måneden.

Tesla nesten dobbelt så store

– I tiden framover kommer det mange nye mindre og rimeligere elbiler til det norske markedet. Det vil samtidig være biler som tilfredsstiller manges behov, og som fort kan utfordre merker og modeller som lenge har et godt feste i Norge, sier Solberg Thorsen.

Tesla har tatt store markedsandeler i Norge de siste årene, det fortsetter også i år. I mars solgte de nesten dobbelt så mange biler som merket på andreplass, Toyota.

Deretter følger Volkswagen, Volvo og Hyundai. 

I fjor ble det en skikkelig kalddusj

STØRST: Mars ble en ny knallmåned for Tesla i Norge. De solgte nesten dobbelt så mange biler som Toyota på andreplass.
STØRST: Mars ble en ny knallmåned for Tesla i Norge. De solgte nesten dobbelt så mange biler som Toyota på andreplass.

Video: På vei til Norge, dette kan bli en storselger i år