Lansert i dag – går over 600 kilometer på én lading

Dette er nye Hyundai Ioniq 6.

Hyundai har akkurat lansert nye Ioniq 6. El-sedanen får en rekkevidde på opptil 610 kilometer.
Hyundai har akkurat lansert nye Ioniq 6. El-sedanen får en rekkevidde på opptil 610 kilometer.

Hyundai har hatt stor suksess med sin elektriske SUV, Ioniq 5. Så langt i år er det utlevert over 2.400 eksemplarer i Norge.

Nå følger sørkoreanerne opp med Ioniq 6, som akkurat har hatt verdenspremiere. Vi fikk riktignok se noen bilder av nyheten for et par uker siden. Nå vet vi mye mer.

Den kommende el-sedanen bygger naturligvis på en dedikert elbil-plattform (E-GMP). Bilen har også det som er Hyundais mest aerodynamiske design til nå.

Det synes godt på den buede taklinjen. I likhet med Ioniq 5, er dette også en bil som skiller seg tydelig ut på veien.

Særpreget design må vi kunne slå fast at dette er.
Særpreget design må vi kunne slå fast at dette er.

Over 600 kilometer

Med en aerodynamisk silhuett og en batteripakke på 77,4 kWt, vil bilen få over 610 kilometer rekkevidde på én lading.

Forbruket er estimert til under 14 kWt/100 km. Dermed blir bilen en av markedets mest effektive elbiler.

800V-teknologi muliggjør lynlading på ned mot 18 minutter fra 10 til 80 prosent.

Med EV Performance Tune-up kan man enkelt endre styring, motorstyrkemodus, akselerasjonssensitivitet og kjøremodus individuelt.
Med EV Performance Tune-up kan man enkelt endre styring, motorstyrkemodus, akselerasjonssensitivitet og kjøremodus individuelt.

Rask

Ioniq 6 blir tilgjengelig med et utvalg av drivlinjer og batteripakker (avhengig av marked).

I Long Range-utgaven har bilen en batteripakke på 77,4 kWt som kan velges med enten bak- eller firehjulsdrift.

Topputgaven har et dual motor-oppsett med firehjulsdrift, som gir 325 hestekrefter og 605 Nm dreiemoment. Akselerasjonen for denne varianten er 5,1 sekunder fra 0 til 100 km/t.

Test: Så bra er Ioniq 5

Bilen måler 2.950 mm mellom for- og bakhjulene, og kan leveres med 18’’ eller 20’’ felger. I lengderetning måler den 4..855 mm. Bredden er 1.880 mm og høyden 1.495 mm.
Bilen måler 2.950 mm mellom for- og bakhjulene, og kan leveres med 18’’ eller 20’’ felger. I lengderetning måler den 4..855 mm. Bredden er 1.880 mm og høyden 1.495 mm.

Nye detaljer på innsiden

Interiøret i Ioniq 6 er utviklet for å gi et «behagelig og personlig oppholdsrom».

Infotainmentsystemet gir rekkeviddeinformasjon i sanntid basert på gjeldende batteristatus, og systemets tilkoblede tjenester kan også hjelpe til med å søke opp og planlegge den beste ruten inkludert ladestopp underveis.
Infotainmentsystemet gir rekkeviddeinformasjon i sanntid basert på gjeldende batteristatus, og systemets tilkoblede tjenester kan også hjelpe til med å søke opp og planlegge den beste ruten inkludert ladestopp underveis.

Med stemningsbelysning i to toner kan man skape sitt eget uttrykk om bord gjennom å velge fritt i et spekter av 64 farger. I tillegg finnes det seks forhånddefinerte temaer å velge i.

Med Speed Sync Lighting får man flere følelser inn i kjøreopplevelsen ved at lysstyrken endres etter hastigheten.

Bilen tilbys også med Relaxation Comfort-seter, som gjør at man kan legge forsetene ned til en behagelig hvileposisjon. Alle bilens seter er utviklet spesielt for elbiler, og er 30 prosent tynnere enn tradisjonelle bilseter for å gi enda bedre plass om bord.

Ny studie: Denne elbilen slipper ut like mye som gammel dieselbil

Remote Smart Parking Assist 2 (RSPA 2) gjør at man kan fjernstyre parkeringen med bilens nøkkel, og gjør også at man kan hente frem bilen fra en parkeringsplass uten å sette seg inn.
Remote Smart Parking Assist 2 (RSPA 2) gjør at man kan fjernstyre parkeringen med bilens nøkkel, og gjør også at man kan hente frem bilen fra en parkeringsplass uten å sette seg inn.

Trådløs oppdatering

Ioniq 6 er den første bilen fra Hyundai som byr på OTA-oppdateringer (over-the-air) for en rekke av bilens kontrollenheter.

Hverken pris eller Norgeslansering er klart enda.
Hverken pris eller Norgeslansering er klart enda.

Det betyr at bilen ikke bare kan få trådløse oppdateringer av navigasjon- og infotainmentsystemet, men at den også støtter oppdateringer av styringsenheter for blant annet elektriske komponenter, autonom kjøring, batteripakken og mer.

Nykommeren har naturligvis også alt av Hyundais nyeste sikkerhetsteknologi. Driver Attention Warning (DAW) analyserer for eksempel førerens oppmerksomhet under kjøring og sier fra når det er nødvendig med en pause.

Systemet gir en advarsel dersom det oppdages tegn på førerens uoppmerksomhet, og anbefaler hvile ved behov. Under et stopp, eksempelvis i lyskryss, blir sjåføren varslet hvis bilen foran kjører av gårde.

Ioniq 6 har produksjonsstart i løpet av høsten 2022.

Var norsk familiebil-favoritt: Nå er det slutt

Her er vårt første møte med Ioniq 5: