Lansert i dag – går over 600 kilometer på én lading
Dette er nye Hyundai Ioniq 6.

Hyundai har hatt stor suksess med sin elektriske SUV, Ioniq 5. Så langt i år er det utlevert over 2.400 eksemplarer i Norge.
Nå følger sørkoreanerne opp med Ioniq 6, som akkurat har hatt verdenspremiere. Vi fikk riktignok se noen bilder av nyheten for et par uker siden. Nå vet vi mye mer.
Den kommende el-sedanen bygger naturligvis på en dedikert elbil-plattform (E-GMP). Bilen har også det som er Hyundais mest aerodynamiske design til nå.
Det synes godt på den buede taklinjen. I likhet med Ioniq 5, er dette også en bil som skiller seg tydelig ut på veien.

Over 600 kilometer
Med en aerodynamisk silhuett og en batteripakke på 77,4 kWt, vil bilen få over 610 kilometer rekkevidde på én lading.
Forbruket er estimert til under 14 kWt/100 km. Dermed blir bilen en av markedets mest effektive elbiler.
800V-teknologi muliggjør lynlading på ned mot 18 minutter fra 10 til 80 prosent.

Rask
Ioniq 6 blir tilgjengelig med et utvalg av drivlinjer og batteripakker (avhengig av marked).
I Long Range-utgaven har bilen en batteripakke på 77,4 kWt som kan velges med enten bak- eller firehjulsdrift.
Topputgaven har et dual motor-oppsett med firehjulsdrift, som gir 325 hestekrefter og 605 Nm dreiemoment. Akselerasjonen for denne varianten er 5,1 sekunder fra 0 til 100 km/t.

Nye detaljer på innsiden
Interiøret i Ioniq 6 er utviklet for å gi et «behagelig og personlig oppholdsrom».

Med stemningsbelysning i to toner kan man skape sitt eget uttrykk om bord gjennom å velge fritt i et spekter av 64 farger. I tillegg finnes det seks forhånddefinerte temaer å velge i.
Med Speed Sync Lighting får man flere følelser inn i kjøreopplevelsen ved at lysstyrken endres etter hastigheten.
Bilen tilbys også med Relaxation Comfort-seter, som gjør at man kan legge forsetene ned til en behagelig hvileposisjon. Alle bilens seter er utviklet spesielt for elbiler, og er 30 prosent tynnere enn tradisjonelle bilseter for å gi enda bedre plass om bord.
Ny studie: Denne elbilen slipper ut like mye som gammel dieselbil

Trådløs oppdatering
Ioniq 6 er den første bilen fra Hyundai som byr på OTA-oppdateringer (over-the-air) for en rekke av bilens kontrollenheter.

Det betyr at bilen ikke bare kan få trådløse oppdateringer av navigasjon- og infotainmentsystemet, men at den også støtter oppdateringer av styringsenheter for blant annet elektriske komponenter, autonom kjøring, batteripakken og mer.
Nykommeren har naturligvis også alt av Hyundais nyeste sikkerhetsteknologi. Driver Attention Warning (DAW) analyserer for eksempel førerens oppmerksomhet under kjøring og sier fra når det er nødvendig med en pause.
Systemet gir en advarsel dersom det oppdages tegn på førerens uoppmerksomhet, og anbefaler hvile ved behov. Under et stopp, eksempelvis i lyskryss, blir sjåføren varslet hvis bilen foran kjører av gårde.
Ioniq 6 har produksjonsstart i løpet av høsten 2022.
Var norsk familiebil-favoritt: Nå er det slutt
Her er vårt første møte med Ioniq 5: