Ladetrikset er kjempesmart – men ikke alltid lett å finne ut av

NAF etterlyser et enklere system.

Skal du ha mest mulig effektiv lading av elbilen, er det viktig at batteripakken forvarmes. Hvordan man gjør det, varierer fra bil til bil. Noen biler har også en egen visning av temperaturen på batteriene – slik som Porsche Taycan.
Skal du ha mest mulig effektiv lading av elbilen, er det viktig at batteripakken forvarmes. Hvordan man gjør det, varierer fra bil til bil. Noen biler har også en egen visning av temperaturen på batteriene – slik som Porsche Taycan.

Bensin- og dieselbiler har en drivstofftank – mens elbiler har en batteripakke. Så langt er mye likt. Men en av de største forskjellene kommer når du skal etterfylle, med drivstoff eller strøm.

På bensinstasjonen tar dette mer eller mindre nøyaktig like lang tid hver gang. Men når du skal hurtiglade en elbil, er det mye mer usikkert.

Ikke bare er det stor forskjell på hvor mye strøm de ulike elbilene er dimensjonert for å ta imot ved lading. Temperaturen på batteriet har også mye å si for hvor fort du kan få ladet det opp.

Trives best i varmen

«Du kan lade batteriet fra 20 til 80 prosent på bare 30 minutter» er et eksempel på en formulering bilprodusentene er veldig glade i å bruke i markedsføringen sin.

Det høres naturligvis tilforlatelig ut, men det er en sannhet du må ta med en stor klype salt. For det er gode muligheter for at du blir sittende mye lenger enn 30 minutter på ladestasjonen for å oppnå dette i virkeligheten.

Elbilbatterier trives nemlig best når det er sommervarmt i været. For å kompensere for dette, har stadig flere bilprodusenter lagt inn muligheten for å forvarme batteriet før lading: Altså at bilen selv varmer opp batteripakken, slik at den fungerer optimalt når du skal koble til en lader.

De har utviklet en reservekanne for elbiler

Ford Mustang Mach-E er blant bilene du ikke kan forvarme batteriet på.
Ford Mustang Mach-E er blant bilene du ikke kan forvarme batteriet på.

Nyttig også sommerstid

Dette er ekstra viktig i et vinterland som Norge. Men som den nylig gjennomførte rekkeviddetesten til NAF og Motor avslører: Det kan også være svært nyttig på sommeren.

De testet rekkevidde og ladehastighet på 31 av de nyeste elbilene. Av bilene i testen kunne 18 forvarme batteriet før lading.

– Kjølige sommerdager som vi hadde under testen, viser at forvarming også er nyttig sommerstid. Forvarming av batteriet gir raskere lading, men om funksjonen er skrudd på eller ikke, er ikke like enkelt å forstå, sier Nils Sødal som er senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Dette bør du vite om elbil i varmen

Lading er ikke bare lading... Det har mange elbileiere fått erfare etter hvert. Foto: NAF
Lading er ikke bare lading... Det har mange elbileiere fått erfare etter hvert. Foto: NAF

Vanskelig å vite

NAF etterlyser nå bedre informasjon ved bruk av forvarming, slik at du kan være sikker på at du bruker funksjonen riktig.

Det er nemlig stor variasjon i hvordan dette aktiveres, fra bilmerke til bilmerke. Og det kan være vanskelig å vite om forvarming er skrudd på og om den fungerer som den skal.

– Som sjåfør bør du få beskjed om at forvarmingen faktisk har startet. Og ikke minst et varsel om at batteriet har blitt varmt innen du kommer til ladestasjonen. Da vil elbileierne få raskere lading på kjølige dager hele året, sier Sødal, i en pressemelding.

Nei – denne takboksen er ikke montert feil vei

Årets sommertest fra NAF og Motor gikk i kjølig sommertemperatur. Da er forvarming av batteriet viktig. Foto: NAF
Årets sommertest fra NAF og Motor gikk i kjølig sommertemperatur. Da er forvarming av batteriet viktig. Foto: NAF

To hederlige unntak

I årets test hadde bilene fra Mercedes, BMW, Renault, Nio, Tesla, Kia, MG, Porsche, Polestar og Volvo mulighet for å forvarme batteriet.

– I de fleste av bilene startes oppvarmingen ved at du ber bilen navigere til en hurtigladestasjon. Men det er ikke nok å navigere til et sted i nærheten av ladestasjonen. Du må legge inn den spesifikke ladestasjonen du skal lade på. Her er det fort gjort å gjøre feil. I tillegg gir ikke bilene tilbakemelding om oppvarmingen av batteriet har startet, sier NAF-rådgiveren.

Her er det imidlertid to unntak: I Porsches elbiler kan du følge med på batteritemperaturen. Mens Tesla har lagt inn en melding om at forvarmingen har startet.

Dette er en av de store skuffelsene i årets test

Slik forvarmer du før lading

  • BMW – Forvarming ved å sette ladestasjon som destinasjon i navigasjonssystemet
  • Mercedes – Forvarming via EQ Intellligence
  • Kia – Forvarming via navigasjonssystemet
  • MG – Forvarming via lade-innstillingene i menyen
  • NIO – Manuell start av forvarming i infotainmentssystemet
  • Polestar – Forvarming ved å sette ladestasjonen som destinasjon i Google Maps i bilen.
  • Porsche – Forvarming ved å sette ladestasjon som destinasjon i navigasjonssystemet.
  • Renault – Forvarming via navigasjonssystemet
  • Tesla – Forvarming via navigasjonssystemet. Må sette Supercharger som destinasjon.
  • Volvo – Forvarming ved å sette ladestasjon som destinasjon i Google Maps i bilen.

  • Volvo – Forvarming ved å sette ladestasjon som destinasjon i Google Maps i bilen.