Lada: Nå skal de satse på lekkert design
Tidene forandrer seg også i Russland.

Lada er ikke akkurat kjent for lekkert og attraktivt design, snarere tvert imot.
Her har nøktern funksjonalitet vært langt mer framtredende. Greit nok så lenge kundene ikke har noe annet å velge i stedet - men et stadig større problem etter hvert som det hjemlige bilmarkedet har åpnet seg opp.
Mer attraktive
Når Lada likevel fortsatt selger bra i Russland, skyldes det først og fremst lave priser. Men også her merker de stadig tøffere konkurranse.
Så langt i år er salget ned med 10 prosent. Og nå mener den nye Lada-eieren Renault/Nissan at det er på tide å gjøre noe.
Et stort satsingsområde er å forbedre kvaliteten. Et annet er å gjøre bilene langt mer attraktive visuelt sett. Til den jobben har de hyret inn den anerkjente engelskmannen Steve Mattin (48).
Lavpris-suksess: Les vår test av Dacia Duster her:
Nytt designspråk
Han har fortid som designer hos både Mercedes-Benz og Volvo (Mattin var Volvos sjefdesigner fra 2005 til 2009), og har fått vide fullmakter.
I et intervju med bransje-nettestedet autonews.com sier Mattin at biler som Niva (bildet over) ikke lenger skal være representative for Lada.
- Vi skal gjennomføre en omfattende modernisering, med introduksjonen av et helt nytt designspråk og DNA som skal forandre hele vårt image, sier Mattin.
Kjøpeguide Lada Niva: Ekte offroader til lavpris
Overkompliserte linjer
Han understreker samtidig at det nye Lada-designet må være robust, for å appellere til russere som er vant til dårlig veistandard. Og han vil videreføre enkel og ren linjeføring på bilene.
- Det vi skal gjøre, handler ikke om overkompliserte linjer i alle mulige retninger, slik enkelte bilmerker kanskje har, sier han - ganske diplomatisk.
Inspirasjon fra Kia
Konseptbilen X-Ray er det første eksempelet på hva vi har i vente fra " nye" Lada. Det er ventet at de kommer til å rulle ut en rekke nye modeller i årene som kommer.
En av Mattins inspirasjonskilder er Kias sjefdesigner og nå president, Peter Schreyer. Han hadde en suksesssrik karriere bak seg i VW-konsernet da han ble hentet til Kia.
Schreyer snudde opp ned på Kia-designet i løpet av kort tid, og har fått mye av æren for at det koreanske merket nå er i kraftig framgang, samtidig som merkevaren har blitt langt mer attraktiv.
LES OGSÅ: Nybil til under 50.000 kroner

LES OGSÅ: Nå er det slutt for billegenden