Kvinner i Tesla og menn i Skoda er verstingene i trafikken
Her er det ganske store forskjeller.

Har du noen gang lagt merke til at sjåfører av enkelte bilmerker kjører mer aggressivt enn andre ute i trafikken? Da er du nok ikke alene.
Og at det er klare forskjeller, har vi de siste årene fått bekreftet gjennom innsamling av data fra tusenvis norske bileiere.
Forsikringsselskapet Fremtind har nå analysert tall fra nær 80 millioner kjørte kilometer, fra mellom 5.000 og 7.000 aktive brukere av appen Smartbil. Overordnet viser det seg at menn fortsatt kjører fortere enn kvinner, og at kundene kjørte penere i 2021 enn i 2020.
Skoda klatret til topps
Og så er det også noen overraskelser her:
– Tallene fra 2020 og 2021, med bilmerker vi har registrert minst én million kjørte kilometer, viser at Skoda har klatret opp på verstinglisten over bilmerkene med flest fartsovertredelser, sier skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind som er forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.
Tesla og Audi deler andreplassen, og BMW er på tredjeplass over merkene som bryter fartsgrensen oftest.
– Sorterer vi på kjønn, ser vi at kvinner i Tesla bryter fartsgrensen oftest, mens kvinner med Suzuki tar det mest pent. Menn i Skoda bryter fartsgrensen oftest, og menn i Hyundai tar det mest pent, sier Nielsen.
Plutselig ble det mange flere skader på elbilene

Blant de yngste nybilkjøperne
Christine Eiken Winther er kommunikasjonssjef for Skoda i Norge. Hun har følgende kommentar til disse tallene:

– Dette er en interessant undersøkelse, som kanskje påvirkes av snittalderen på kundene fra de ulike merkene? De to som trekkes frem har blant markedets yngste nybilkjøpere, og det kan muligens påvirke funnene om kjørestil. Først og fremst vil vi naturligvis oppfordre alle bilister til å følge lover og regler når de setter seg bak rattet, uavhengig av hva de kjører, sier Eiken Winther.
Menn bryter altså fartsgrensene oftere enn kvinner gjør. Det gjorde de også i 2020, men det var færre fartsovertredelser i 2021 enn i 2020.
I fjor slo vi rekord som har stått siden 1947

Kvinner reduserte mest
– Vi har registrert en markant nedgang på nesten 20 prosent, fra 2020 til i fjor. Det er mange faktorer som spiller inn, men vi ser klare tegn til at belønning av å holde fartsgrensen faktisk fungerer, sier Nielsen.
Kvinner har redusert andelen fartsovertredelser fra 2020 til 2021 med over 20 prosent, og mer enn 50 prosent mer enn de mannlige sjåførene. De mannlige sjåførene reduserte andelen med nær 15 prosent.
– For høy fart er årsak til både alvorlige ulykker med personskader og unødvendige små bulkeskader. Det å overholde fartsgrensen er noe av det viktigste vi gjør for å forebygge skader i trafikken, sier Nielsen.
Samme merke – men de med elbil råkjører mye mindre
Disse bryter fartsgrensen mest – og minst
Mest over fartsgrensen:
Skoda – 14,6 prosent
Tesla – 14,3 prosent
Audi – 14,3 prosent
BMW – 14,0 prosent
Volkswagen – 12,5 prosent
Minst over fartsgrensen:
Opel – 9,6 prosent
Honda – 9,7 prosent
Renault – 10,1 prosent
Toyota – 10,1 prosent
Opel – 10,4 prosent
Alle tall fra Fremtind. Prosenten forteller hvor stor andel av kjøringen som gjøres over fartsgrensen, med minst tre km/t overtredelse.
Video: Disse fartsdemperne skal redde liv