Kvalitetsundersøkelse: Dette er de aller beste brukt-SUV-ene

De enkle og billige overrasker. Stort.

De er svært forskjellige biler, men har i alle fall en ting til felles: De er langt fra de dyreste SUV ene på markedet. Likevel er de rimeligst å eie.
De er svært forskjellige biler, men har i alle fall en ting til felles: De er langt fra de dyreste SUV ene på markedet. Likevel er de rimeligst å eie.

Er du blant dem som sitter i hanskemykt skinn, omgitt av eksklusivt treverk og styrer flere hundre diesel-hestekrefter med gasspedalen i din store og brautende premium-SUV?

Og sender den lille går mannen lengre ned i gata et nedlatende blikk – han har jo bare en liten, enkel japansk SUV ...

Slutt med det. Den lille, grå mannen nedi gata har høyst sannsynlig en mye bedre bil enn deg – til under halve prisen!

LES OGSÅ: Dette er de 15 beste billigbilene

Holder seg godt

SUV har jo blitt den nye norske folkebilen. Med høy sittestilling, grei plass og god fremkommelighet, passer denne biltypen som hånd i hanske for mange av oss. Vi har jo vinter halve året – minst - og elendig veistandard hele året ... Så det er slett ikke rart.

Det gjør denne biltypen svært attraktiv på bruktmarkedet også, og prisene holder seg godt. Særlig på de litt store med mye utstyr, stor motor og en grill-logo som naboen (forhåpentligvis) blir litt misunnelig på ...

Dette er den helt nye Honda CR-V:

Flere parametere

Men tilbake til den grå mannen og den lille japse-SUV-en.

En ny undersøkelse fra det britiske forsikringsselskapet Warranty Direct gir oss svaret på hvilke SUV-er som har minst trøbbel, samtidig som også reparasjonskostnad og reparasjonstid også er parametere som har blitt vektlagt i denne undersøkelsen.

Warranty Direct samarbeider her også med WhatCar, som har holdt på med forbrukerinformasjon om bilvalg og bilhold i hele 35 år. De er regnet som en av de mest pålitelige innen dette feltet. Undersøkelsen er foretatt i Storbritannia.

... men vakkert er det: Bli med inn i verdens dyreste SUV

Ingen premium-SUV-er

Tallenes tale kunne ikke vært klarere. Det enkle er ofte det beste, påstår en ikke ukjent butikkjede. Det ser sannelig ut som det også stemmer på bilfronten.

Det finnes ikke en eneste av de såkalte premium-SUV-ene på denne topp-10 listen. Bare enkle, små og japanske. Vi snakker biler som Honda HR-V, Suzuki Vitara og Subaru Forester. Altså de bilene eierne ikke nødvendigvis skryter aller mest av i sosiale lag ...

Les vår test av Suzuki Vitara her:

Helt på bunnen av lista derimot, finner vi Range Rover som den desidert største taperen i denne sammenhengen ...

Her kan du lese hvordan det gikk med Range Rover i undersøkelsen.

Her er topp 10-listen:


Plassering:

Merke / modell:

Årsmodell:

Feilprosent:

1.

Honda HR-V

1998–2006

9 %

2.

Suzuki Jimny

1998 –

24 %

3.

Suzuki Vitara

2005 –

27 %

4.

Nissan Qashqai

2007-

40 %

5.

Suzuki Vitara

1998–2005

41 %

6.

Honda CR-V

2002–2006

42 %

7.

Honda CR-V

2007 –

46 %

8.

Subaru Forester

2002–2009

66 %

9.

Nissan X-Trail

2007 –

67 %

10.

Mitsubishi Shogun

1999 – 2006

73 %

Noen er virkelig trøblete - her kan du lese om SUV-ene fra helvete