
Kutter prisene inntil 50.000 kroner
Nå svarer Ford på Tesla-kuttet.
Konkurransen i elbilmarkedet i Norge ble flere hakk tøffere da Tesla i januar satte ned prisen på sin Model Y med inntil 120.000 kroner.
Så langt har det vært stille fra konkurrentene, men i dag svarer Ford. Det gjør de med et ganske solid priskutt på sin Mustang Mach-E:
Long Range AWD og GT AWD er modellene som går mest ned i pris: Med 44.850 kroner. Ny pris for disse er henholdsvis 579.150 og 663.450 kroner.
Fra under 450.000 kroner
Long Range RWD og Standard Range AWD går begge ned drøye 32.000 kroner. Nye priser for disse er 536.050 og 535.550 kroner.
Innstegsmodellen Standard Range RWD har også blitt billigere. Ny pris her er 447.700 kroner, det er ned 27.400 kroner.
Det skal også bli kortere ventetid på bilene. Det skjer som følge av en markant produksjonsvekst i år.
Her skrev vi første gang om Fords priskutt

Usikkerhet om elbiler
– Vi konkurrerer i et knalltøft marked både nasjonalt og internasjonalt, og vi har et klart mål om å være det ledende merket innenfor elektrifisering – både globalt og nasjonalt. Produksjonsøkningen og en mer strømlinjeformet produksjonsprosess gjør at vi nå kan levere flere biler raskere og mer kostnadseffektivt til kundene, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.
Han mener de nylig innførte norske avgiftene på elbiler har skapt en ny usikkerhet blant forbrukerne rundt hvilken teknologi som er riktig å velge, og at dette påvirker etterspørselen negativt.
Stort priskutt: Broom var først med denne saken

Investerer 500 miliarder
– Dermed reduserer vi også mva-beløpet kunden må betale, samt nuller ut effekten av den nylig innførte vektavgiften. Sammen med svært gunstig finansiering, innføring av tre års kostnadsfritt dekkhotell og dekkskift – og i de fleste tilfeller kostnadsfri hente- og bringetjeneste av kundens Mustang Mach-E – forenkler vi kundenes hverdag betydelig samtidig som vi styrker vår konkurransekraft, sier Berg.
Produksjonsøkningen er en viktig del av Ford sin globale Ford+ plan med en investering på opp mot 500 milliarder kroner frem mot 2026 i en helelektrisk fremtid.
Ford har allerede sikret seg leveringer, batterier og råmaterialer som kreves for å skalere opp produksjonen av både Mustang Mach-E, E-Transit og F-150 Lightning i tiden fremover.
Bruktbilene har kostet like mye som helt nye

Forbedret bilen
Det siste halve året har Ford kommet med en rekke produktforbedringer på Mustang Mach-E:
- Den godkjente tilhengervekten har økt til 1.500 kilo på variantene Long Range RWD og Long Range AWD. For modeller av disse to variantene som er produsert før modellår 2023, har tilhengervekten tidligere økt til 1.000 kilo.
- Fra modellåret 2023 fikk Long Range RWD og Long Range AWD økt kuletrykk ved trekk av tilhenger – til 60 kilo.
- Alle varianter av Mustang Mach-E er nå godkjent for taklast. For biler uten panoramatak er maks taklast 75 kilo, mens biler med panoramatak har 65 kilo maks taklast.
Tesla-kuttet dårlig nytt for flere hundre norske bilselgere
Video: I Norge, men denne får ikke vi kjøpe