Kritiserer ny Tesla-SUV: – Dette er for knotete!
Vi kjører nye Model X Plaid. Se video:
Du skal være godt over snittet Tesla-interessert for å se at bilen har blitt splitter ny. Den er også en av de raskeste serieproduserte SUV-ene i verden, målt 0-100 km/t.
Vi snakker om Model X Plaid.
Bilen har samme drivlinje som Model S Plaid. Det innebærer blant annet tre kraftige elmotorer, med til sammen 1.020 hestekrefter.
0-100 km/t serveres på hysteriske 2,6 sekunder – i en SUV som veier godt over 2,4 tonn! Det er ikke annet enn spinnvilt – og helt på grensen til galskap.
Så var det rattet da...
Selv om både Model S og X Plaid byr på nesten useriøst mye krefter, er det rattet som utvilsomt har fått mest oppmerksomhet siden lanseringen i Norge. Det skjønner vi godt.
For det er virkelig ikke bare-bare å håndtere «Yoke» – som Tesla kaller det nye rattet der toppen er kuttet helt vekk.
Borte er også alle spaker bak rattet, inkludert blinklys-spaken. Nå skjer alt via noen få haptiske touch-knapper på rattet.
Vi Broom har testet nye Model S og X Plaid med Yoke-ratt et par uker nå.
Ja, du venner deg til mye, men du kommer ikke unna at det nye rattet er tungvint og knotete å bruke. Spesielt ved blinklys-bruk i for eksempel rundkjøringer.
I videoen øverst i saken viser vi deg hvordan det nye rattet fungerer i praksis. Og vi forteller hva vi ikke syns fungerer.
Sånn er det å kjøre en Tesla HELT tom for strøm
Tilbyr vanlig ratt...
Ved salgsstart i Norge var Model S Plaid og X Plaid kun tilgjengelig med det nye Yoke-rattet. Så har Tesla valgt å snu. Nå kan du nemlig velge mellom Yoke og tradisjonelt ratt.
Har du allerede kjøpt en Model S eller X Plaid, med det nye Yoke-rattet, tilbyr Tesla fra mars å ettermontere til ordinært ratt, dersom man ønsker det. Det koster 9.260 kroner. Prisen inkluderer installasjon ved et Tesla servicesenter.
Test Model S Plaid: – Nesten rart det er lov med vanlig førerkort
Bli med på tur i nye Model X Plaid her: