Kostet flesk – men her har eieren nesten ikke tapt én krone

Nå selges drømmebilen.

KLAR FOR TAKE OFF: Mercedes SLS har måkevingedører. Det blir aldri feil. Feil er heller ikke motoren, en selvpustende V8-er. Dette er noen av grunnene til at disse bilene har holdt seg svært godt i pris. Nå er en 2010-modell SLS til salgs på bruktmarkedet i Norge. Foto: Finn.no
KLAR FOR TAKE OFF: Mercedes SLS har måkevingedører. Det blir aldri feil. Feil er heller ikke motoren, en selvpustende V8-er. Dette er noen av grunnene til at disse bilene har holdt seg svært godt i pris. Nå er en 2010-modell SLS til salgs på bruktmarkedet i Norge. Foto: Finn.no

I 2010 lanserte Mercedes en bil som virkelig fikk publikum til å måpe. SLS var navnet – og den hadde måkevinge-dører.

Med to seter, en diger V8-motor og langt panser, fulgte man en oppskrift mange sverger til. Men få klarer å blande sammen ingrediensene på en bedre måte enn akkurat SLS.

Prisen var naturlig nok høy. Fra rundt 2,8 millioner kroner kostet en slik bil ny i Norge. Dermed ble det ikke solgt mange.

Det er sjelden å finne disse på bruktmarkedet. Men akkurat nå ligger det én slik for salg.

Lite verditap

Eksemplaret som ligger til salgs på Finn.no har en prisantydning på drøye 2,7 millioner kroner.

Dermed er det snakk om et minimalt verditap på de 13 årene og 55.000 kilometerne bilen har kjørt.

Den har hatt én eier siden ny, og ble altså kjøpt ny i Norge. Ifølge annonsen er alle servicer fulgt.

Klikk her for å se hele annonsen

Dyr lakk

Alle SLS-ene er godt utstyrt – så her finner du blant annet mye- og tykt skinn, stort stereoanlegg, elektriske seter, multifunksjonssportsratt med flat bunn og navigasjon.

Akkurat denne bilen har dessuten AMG AluBeam-lakken, som var tilleggsutstyr og kostet over 100.000 kroner.

Dessuten er bilen produsert i god tid før EU-kravene rundt eksoslyd – så her får du ufiltrert broomming fra 6,3-liters V8-motoren.

Mercedes SLS Silver Wing: Når du synes en SLS AMG blir litt "vanlig"

STRAMT: Interiøret i SLS er typisk tysk. Ryddig og 'seriøst'. Ikke noen kreative sprell her. Mye skinn er med på å bygge opp luksusfølelsen. Foto: Finn.no
STRAMT: Interiøret i SLS er typisk tysk. Ryddig og "seriøst". Ikke noen kreative sprell her. Mye skinn er med på å bygge opp luksusfølelsen. Foto: Finn.no

Formel 1-hjelp

Motor og ytelser fortjener for øvrig litt mer omtale. Den 206 kilo tunge, selvpustende kraftpakken under panseret byr på hele 571 hestekrefter – og et dreiemoment på 650 Nm.

Broom-Benny er blant de som mener at dette er den beste motoren AMG noen gang har laget.

Den drar med seg SLS fra stillestående til 100 km/t på bare 3,8 sekunder. Det butter først når nåla peker på 315 km/t.

Kjøreegenskapene er det heller ikke noe å si på. Noe av det kan vi takke Formel 1-føreren David Coulthard for. Han var nemlig med å utvikle SLS, sammen med Mercedes.

Mercedes 300 SL Coupe er en stor inspirasjonskilde til SLS. I sin tid var dette verdens raskeste bil. Foto: Mercedes-Benz AG - Mercedes-Benz
Mercedes 300 SL Coupe er en stor inspirasjonskilde til SLS. I sin tid var dette verdens raskeste bil. Foto: Mercedes-Benz AG - Mercedes-Benz

Mercedes Brabus 800 Coupe: Denne har fartssperre på 350 km/t

Verdens raskeste

SLS er på sett og vis oppfølgeren til legendariske Mercedes-Benz 300 SL – også kjent som ”måkevinge-bilen” – som kom i 1954.

SL var i sin tid verdens raskeste bil, med en toppfart på 260 km/t. Bare 1.400 eksemplarer ble produsert over tre år, av det som kanskje var verdens første superbil.

SLS-en blir nok aldri like ikonisk som den. Men at den har tålt tidens tann svært godt, er det ingen tvil om.

Mercedes har laget en el-utgave av SLS, også

Verdi videre

Totalt er det kun bygget 8.000 SLS Coupeer i verden, mellom 2010 og 2015. Det kom også en roadster-utgave (4.000 eksemplarer), en GT- og GT Roadster-modell.

GT-utgavene har 591 hestekrefter.

Det er lite som tyder på at verdien på disse bilene plutselig skal falle. Så det er slett ikke sikkert dette er en dårlig investering for eier nummer to, heller.

Broom-Benny var i alle fall ikke i tvil, etter å ha testet den i 2010:

Dette er den mest komplette sportsbilen Mercedes noen gang har laget. ”Alt” stemmer. Motor, kjøreegenskaper, design – rett og slett hele pakka!

Les hele testen til Benny her

Video: Vi fikk teste helt nye Mercedes SL på norske veier:

Brabus SLS AMG: Er dette verdens råeste roadster?