Koster over 2 millioner – utsolgt på et øyeblikk

De gule lyktene forteller deg noe helt spesielt.

Du vil neppe se en BMW M4 CSL på vinterdekk særlig ofte. Men akkurat det blir vårt første møte med denne bilen, som kun produseres i 1.000 eksemplarer.

CSL er en betegnelse BMW ikke tar lett på. Den har lange tradisjoner – tilbake til en av deres mest ikoniske modeller: 3.0 CSL.

Den nye utgaven, med M4 som utgangspunkt, er heller ingen sinke i trafikken. Med en toppfart på 307 km/t er den rett og slett tidenes raskeste M-bil.

RASK: Denne bilen er raskere enn alt annet BMW har laget for vanlig vei.
RASK: Denne bilen er raskere enn alt annet BMW har laget for vanlig vei.

Utsolgt

Spesialmodeller som produseres i et svært begrenset opplag, er selvsagt ikke billige. I Norge er prislappen på drøyt 2 millioner kroner.

Men kundene står i kø - og selv om den bare såvidt er blitt lansert, er alle eksemplarene solgt.

Men noen eksemplarer har funnet veien til Norge. Vi fikk muligheten til en liten prøvetur på islagte Tisleifjorden, på Golsfjellet.

Les mer om M4 CSL her

M4 på steroider

Motoren er den samme 3-liters rekkesekseren vi kjenner fra M3 og M4. I de sistnevnte modellene yter den opptil 510 hestekrefter i Competition-utgaven. I CSL har den blitt pumpet ytterligere opp til 550 hestekrefter.

Siden den kun har bakhjulsdrift, går likevel 0-100 km/t på 3,7 sekunder – som er 0,3 sekunder saktere enn en M4 Competition med M xDrive firehulsdrift.

Men når den først har fått opp farten, må altså de andre M-bilene se seg slått, en etter en.

BMW CSL ala 1973: Kan det bli vakrere?

HEFTIG HEKK: BMW har valgt å gi M4 CSL en skikkelig 'Ducktail'.
HEFTIG HEKK: BMW har valgt å gi M4 CSL en skikkelig "Ducktail".

Vanskelig å komme ut av

De gule lyktene forteller omverden at du kjører rundt i en av de aller råeste bilene BMW har produsert.

Og vårt møte på isen fortalte oss i alle fall én ting: Dette er en fullblods banebil.

I klippet du finner i denne artikkelen får du høre motorlyd, se de helt spesielle detaljene på bilen – og ikke minst får du se hvor vanskelig det kan være å komme seg ut av den ...

Video: Her kan du se vårt første møte med M4 CSL:

Vi fikk også et tidlig møte med helt nye M3 Touring:

BMW droppet den - da bygget Knut fra Horten bilen selv